Hanens ålder?
Hejsan Jag har idag två härliga marsvinsflickor på drygt 5 månader. Jag har planer på att para en av dem när de är mogna och tänker därför införskaffa två pojkar.
Pojkarna ska få bo i egen bur (givetvis) men min undran är nu om hanarna behöver ha uppnått en viss ålder för att bilda familj så att säga? Eller sköter naturen det så pass bra att om hanen kan befrukta honon så är det helt ok?
Jag undrar även, om jag skulle ta hand om en ensam "omplaceringshane", skulle det funka att ge honom en av ungarna (om det blir ngn hane) sedan? (så att pappa och son bor ihop) Känner att eftersom det finns såpass många marsvin för omplacering på blocket m.m. så kanske man kan "rädda" någon ensam hane…
Min sista fråga just nu är, spelar det någon roll om det är "stor" ålderskillnad på marsvinen man parar?
Återkommer säkert med fler frågor när det blir dags att bilda familj :)
Jenny
Hade jag varit i din situation så hade jag absolut tagit en omplacerings kille och sparat en liten kille som sen får bo med sin pappa som du själv skriver om. Om du köper två hanar och låter den ena para en hona så kan risken vara ganska stor att dem sen inte kan bo tillsammans igen.
Åldersmässigt så spelar det nog ingen roll om de är stor skillnad på åldrarna men honan ska förstås inte vara för liten. Som jag fårstått det av många här inne så är en ålder på från 8mån och under 1år är en första gångs föderska. Vikten ska inte vara för lite och int för (från ca 800g åt minstone)
Om dina två honor är dina första marsvin så rekomenderar jag dig att läsa på massor om avel, det gjorde jag när jag tog min första kull men då hade jag haft marsvin i ett år ungefär och de är ju inte heller nån stor erfarenhet precis men de räckte för mig.
Lycka till hur du än gör.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Precis som #1 har skrivit skulle jag aldrig köpa två hanar som bor tillsammans för att sedan låta den ena para en hona. Det är stor risk att hanarna sedan inte kommer överens.
Jag tycker hanen ska vara minst ett halvår, förutsatt att han är ganska så fullvuxen, så att man känner till hans temperament och kan bedöma om han är lämplig för avel. Att köpa ett omplaceringsmarsvin till avel tycker jag inte är en bra idé, eftersom man inte vet vilken bakgrund denna har - om h*n bär på ärftliga sjukdomar, är satinbärare, dalmatiner/roan etc. Därav tycker jag också det är viktigt att man inte avlar på marsvin från djuraffär, om de inte ursprungligen kommer från en seriös uppfödare där man vet vad som finns i marsvinens släktled.
Åldern mellan marsvinen har ingen betydelse, mer än att honan inte bör paras för ung. För att veta när ens hona är lämpad att få sin första kull, om hon är det, är A och O att hon ska vara i bra kondition och hälsa.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3 Men det kan man väl visst veta om ett omplaceringsmarsvin?!! =)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

#4 Ja om den har stamtavla kanske?:P
#5 Men inte behöver marsvin ha stamtavla för att man ska veta nått om bakgrunden heller. Men det beror väl på vad man menar med omplacering, ett sånt för mig är iaf ett marvin som säljs/flyttar mer än en gång i sitt liv. Som mina killar Leo och Tim tex, jag vet vem både mamma och pappan är för de var kullsyskon med min Gloria. =)

#6 Nej det menade jag inte heller. Men om vi säger att den har flyttat kanske 3 gånger och hamnar hos en omplacering, och inte fått nån info från den förra ägaren då vet man ju inget, men om den skulle ha en stamtavla då, vet man mer om dens bakgrund. Kanske lite flummigt förklarat men hoppas ni fattar:P men det är klart man kan veta utan stamtavla me.
#4 Det beror förstås på vad man kallar omplaceringsmarsvin. För mig är det marsvin från en omplacering, och där vill man sällan att marsvinen ska gå i avel. Jag förstår helt klart varför, ett marsvin som flyttat runt massa i sitt liv eller inte har haft ett särskilt värdigt liv ska inte få yttligare påfrestningar genom att sättas i avel.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus