Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1156 ggr
fia-mia
0

Vilken raskombination?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två marsvin på ca 15 veckor som jag köpte som omplaceringar som djuraffären fått in. Mamman har jag träffat och hon såg ut att vara teddy/abessinier, ev. lite ch-teddy. Pappa träffade jag aldrig men de sa att han var väldigt virvlig så jag gissar på abessinier. Men det måste finns någon mer ras. För ena marsvinet är korthårigt men väldigt lent, så inte teddypäls. Den andra är långhårig utan virvlar. Vad kan det dölja sig för raser mer? För en unge borde inte bli släthårig om inte en släthårig ras finns i släkten? Bilden med flera ungar på visar jag för att ni ska se hur mamman ser ut, om ni hittar fler raser i henne? Under en sak om färg med. Ungarna är ju Golden/White men magen på den släthåriga är väldigt sandfärgad med vita strån, är färgen "golden" på magen med då?

Tacksam för svar!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

urfaren
0

det är så svårt att säga sådant. Blandar man tex rex och teddy får man korthåriga ungar.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

fia-mia
0

Okej…

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0

Men varför blev den ena långhårig då? I kullen fanns 5 ungar, varav 4 överlevde. De två andra hade mycket virvlar.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[starlights]
0

Vad är det som säger att det måste ligga några speciella raser bakom dem? Kan ju också bara vara blandningar av allt möjligt bakåt och att de sedan nedärvt olika anlag från föräldrarna bara, där av att de skiljer sig pälsmässigt.

urfaren
0

#4 det var ungefär det jag menade :P Kunde bara inte uttrycka mig riktgit bra.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

fia-mia
0

#4 Inte omöjlogt, tycker bara det är "konstigt" (men inte omöjligt) att ungarna blev så olika trots att raserna i föräldrarna var ganska lätta att se.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[starlights]
0

#6 Men du hade väl aldrig sett pappan till dem? För övrigt ser mamman inte ut till att ha varken aby/ch-teddy i sig.

fia-mia
0

#7 Nej, men de sa att han såg ut som den virvligaste ungen men ännu virvligare. Vilka raser tror du då?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Binajis
0

Jag har märkt att strävhår+virvel ger just släthåriga ungar. Inte alltid, men ofta. Tycker det är jättekonstigt, men det finns säkert någon förklaring. På bilden syns det ju att mamman är lite långhårig på baken så att det ligger långhår i släkten är knappast omöjligt. Om pappan var virvlig kan han säkert ha varit lite långhårig med. Att de dock var just rex/teddy, CH-teddy och/eller abessinier är dock lite långsökt. De är högst troligen blandisar :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

FeliciaS
0

Marsvin behöver inte vara blandningar mellan vissa specifika raser, utan som #4 skrev är det mer troligt att de har virvelmarsvin långt bak i släktleden. Just Abessinier förknippas väldigt ofta med virvelmarsvin, eftersom de också har virvlar, men det är stor skillnad eftersom virvlarna sitter i ett specifikt rutmönster på en abby, som också brukar ha annan pälskvalitet. Har ingen uppfödare lämnat in Abessinier till en djuraffär är det nästan helt säkert virvelmarsvin. CH-teddysar är det inte så många som föder upp, och det är en hyffsat ny ras - jag skulle inte tro att man hittar dem i djuraffärer.

Jättesöta tjejer i alla fall :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

fia-mia
0

Tack för allas hjälp!

MVH Mia (miisasphoto.tk)