Bråk igen..
Nyss när jag satt framför datorn och diskuterade fajten mellan Neou och Laban hände det igen. Dom lät som två katter. Jag bokstavligt talat flög fram till buren och kastade upp Neou i famnen. Nu sitter han här, han rycket med huvudet, piper i en ton som jag aldrig hört.
Jag tror också att han har blivit biten på nosen. Han vill inte att jag tar på honom där och det ser ut som lite blod. Jag är seriöst jätte rädd och vet inte vad jag ska ta mig till. Laban är som vanligt normal ingen större skada skedd på honom. Jag skakar super mycket. Ska jag sära på dom? :((((
Rubrik redigerad av moderator.
Hans nos visslar som att han har svårt att få luft.
Nee nu får dom ge sig för tusan! Jag vet inte vad du ska göra lea. Men de borde ge sig nu. Annars kommer jag och fyar de! Blöder han igen?

Sära på dem.De kan ju inte vara tillsammans…

Ryker de ihop riktigt illa och det blir blod skulle jag överväga att skilja på dem. Hur stor är deras bur? Har du mycket inredning och flera hus?
#4 Buren är 140x60. Båda har varsitt stort kryp-in/hus, andra saker som står mitt i buren osv.
Detta är inte likt mina grisar alls, men jag antar att jag får sära på dem ._.
Tack för era svar! :)

Men med en så pass stor bur borde det räcka med att du delar av den på nåt vis…då har dom båda ändå stor plats att bo på…testa med nån form av galler eller nåt?
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

#5 Konstigt att de bråkar:/ De har ju en bra bur för två hanar.
Du kanske kan sätta ett galler i mitten så de bara kan se varandra, under några dagar och testa ta bort det sen?
Ja, alltså. Nu har jag vänt deras stora hus/övervåning tvärs över buren och båda har tillgång till vatten, hö, foder osv.
Imorgon ska jag med farfar någonstans och försöka hitta något att sätta emellan som man sedan kan ta bort om dom får för sig att bli sams igen. Vad tycker ni.. Plexiglas eller galler?

Galler, helst. Då får de ändå mera sällskap av varann.
#10 Okej, då kör vi på det :) Tack!
Bråkar de även om du har dem i en inhägnad på golvet?
Jag tycker inte det låter som att det är en vana att de bråkar, med tanke på att du skrev "det är inte likt mina grisar alls"… Om det bara är tillfälligt, att de gör upp om rangordningen (det kan bli rätt häftiga bråk, man får se till att ha is i magen och bara sära på dem om det verkligen är illa) är det ofta bäst att låta dem göra det också. Har man en gång särat på dem kan det bara bli värre nästa gång de ska försöka sättas ihop. Men testa att introducera dem till varann "från början" dvs. på neutral yta, bada dem osv. Det kan du göra först efter ett par dagar när de lugnat sig och säkerligen saknar varandras sällskap, då brukar det gå bättre att sätta ihop dem.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#12 Ja, alltså dom trissar upp varandra. Laban, den yngsta vita vill hela tiden vara efter Neou och ska nosa och ha sig. Neou verkar inte vara så speciellt förtjust i det. Jag städade buren idag, verkligen så att den blev kliniskt ren. Tvättade liksom allting och nu är dom i buren som är avdelad på mitten, och jag får sådan grym ångest av att se Neou försöka klättra över till Laban. Det syns att han vill vara tillsammans med honom men när dom kommer nära varandra så blir det genast massa tandhackande.
Jag ska försöka att bada dom osv om några dagar då och sedan släppa ihop dom på mattan eller något. Jag är bara så rädd att Neou ska åka på stryk igen. Han har ju som sagt fått sig ett nafs i rumpan och ett på nosen som är ganska djupt och blödde igår. Jag har lyckats tvätta det idag också. Men det gäller väl att ha is i magen som du säger.

Jag håller med Felicia, tar du isär dem får du sannorlikt inte ihop dem alls igen. Har du någon marsvinskunnig i närheten som kan hjälpa dig att avgöra hur illa det är? Det är svårare att stå ut med bråkandet med sina egna djur än med marsvin man inte känner.
Hanna (Abico) hade ju två hanar som bråkade rejält när de var yngre, men de har lugnat sig nu (har jag tolkat det som?) när de har blivit äldre. Det är ofta så, tonåringar du vet…
Envishet och drömmar

Fast om jag förstått rätt är dessa marsvin vuxna och har börjat bråka ordentligt först nu?
Antingen skulle jag låta dem vara och göra upp en gång för alla (alltså inte rusa dit och plocka upp någon för då måste de ju göra upp igen), men om de biter varandra blodiga och verkar få ordentligt ont då skulle jag sära på dem.

Hm, någon gång tror jag att mina marsvin lät likadant. Mina marsvin är också två hanar, och någon gång har en av dem försökt para sig med den andra. Men jag särade på dem under en natt och sedan gick det över. Har det pågått länge?
#14 Nej, tyvärr har jag ju inte det.. Är det mycket typ ''hormoner '' hos marsvin under just den perioden när dom är så ''gamla'' som mina är?
#15 Ja, dom är 2,5 & 1,5. Dom har aldrig varit liksom så att dom har hackat tänder eller liksom sagt emot varandra. Dom kunde liksom ligga tillsammans och dom följde alltid efter varandra.
#16 Det började för några dagar sedan då Laban hoppade på Neou och var verkligen aggressiv, han blödde ju till och med. Och nu hände det ju igen här om dagen så därför vågar jag inte släppa ihop dom för Laban är verkligen super aggressiv.

# 17. Det är just det som är så svårt, att avgöra om marsvinet verkligen är "verkligen super aggressivt" som du beskriver. Jag tycker nog som Elin, bit ihop och vänta ut dem.
Var bor du? Vi kanske kan hjälpa dig att hitta någon?
Envishet och drömmar
#18 Ah okej, jag får nog göra så. Jag bor långt ner i södra Sverige, Kalmar.