Antal kullar/ år
Eftersom det började talas lite om hur många kullar man tar per år i Kullplaneringstråden och jag tycker att det är intressant att höra hur många kullar folk tar om året tänkte jag starta en egen tråd om det.
Hur många kullar planerar du att få/ta i år? Hur kommer det sig att det är just så många? Alltså, vad är det som avgör hurpass många kullar du tar om året?
Och till sist en sak som jag funderat över. Är det så att uppfödare av vissa raser "behöver" ta fler kullar? Exempel: Nonself black dalmatiner är ingen lätt teckning att få fin och standardmässigt bra, därför borde det väl krävas fler kullar för att få fina rastypiska Nonself dalmatiner än låt säga Self black? Inte sagt att det är lätt att få till en jättefin Self black men där finns ingen teckning att tala om.
Hanna
I år är minst 10 kullar planerade. Jag tar kullar när jag anser honorna är redo för en, jag tänker väldigt lite på att jag får ha max x antal kullar på ett år. Däremot är jag noga med att följa hur mycket t ex plats jag har. Har jag svårt att få vissa sålda så att det börjar närma sig fullt, så tar jag heller inga kullar. Jag vill inte hamna i något ohållbart läge.
Jag tror att det till viss del är så att vissa raser/teckningar "behöver" fler kullar. Men det beror ju på. Tre mycket väl planerad kullar kanske räcker på ett år, samtidigt som man kan ta 20 mindre planerade kullar. Och då menar jag inte att kullar ska vara ogenomtänkta och jag pratar inte om sjukdomar och liknande utan helt och hållet om själva rasen och/eller teckningen (utseendet).
Till exempel så har jag testat/planerar att testa några parningar som jag vet kan ge antingen absolut inte vad jag vill ha, eller så blir det superbra. Jag skulle också kunna sålla bort en hel del avelsdjur som kanske inte riiiiktigt håller måttet och bara para såna som jag nästan vet (säker kan man ju aldrig vara) kommer få bra ungar. Fast det vill jag inte. Alla mina avelsdjur har någonting, från väldigt trevligt temperament och kanonbra storlek/kroppsbyggnad till väldigt fin typ och vackra ögon. Men visst skulle jag egentligen behöva utesluta några avelsdjur som råkar ha virvel, eller rent av dubbla virvlar, i pannan. Eller veck på öronen. De kommer ju göra att mitt avelsarbete tar längre tid att nå sitt mål. Men alla de här djuren har något annat jag är ute efter :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag har sagt att jag inte ska ta mer än tre kullar per år, till att börja med kommer jag inte ens att komma upp i såpass många. Främst beror det på att jag inte har några avelsdjur *haha* men jag har också väldigt många marsvin som inte går i avel här och eftersom jag inte tänker sälja någon av dom för att göra plats åt "min ras" så måste jag hålla det nere för att få plats. Målet för mig är alltid att spara en unge och med tanke på att jag har skola att hinna med och ganska begränsat med utrymme för marsvinsburar på mitt rum så blir det inte mer. I år är det planerat för en kull och eventuellt kommer jag att hinna para ytterligare 1-2 honor innan året är slut, men de ungarna hinner nog inte komma före 2011.
Hanna
Mitt mål är att endast behöva ta två kullar per år. Detta känns lagom för mig eftersom jag då kommer få ut det jag vill ha för vidare avel. Mitt mål är alltid att behålla minst en unge ur varje kull jag sätter ihop. Skulle det inte bli något i någon kull eller något går fel med den ena kullen, så har det eller blir det förhoppningsvis något att behålla i den andra. I år ser det dock ut som att det kommer bli fyra kullar, vilket inte alls var planerat från början.

Jag föder inte upp marsvin för att sälja alla ungarna i kullarna utan mitt mål är att behålla en unge i var kull som jag får.
Mitt mål är att ha en till två kullar om året, tycker att det är lagom att behålla ett till två djur per år och det gör att jag även har plats och så att behålla de ungar som eventuellt inte blir sålda.
Att inte ha för många kullar gör också att jag har extra tid att lägga på de kullarna och hantera ungarna mycket vilket gör att de är ganska så tama vid försäljning.
I år kommer jag (om allt går enligt planerna) att få tre kullar, två nu i början på året (en har redan kommit) och en till hösten.
Det som gör att det blir tre i år är att jag (om det blir som planerat) kommer att ha tre honor som är redo att få ungar i år.
Går allt enligt planerna så blir det två kullar 2011.
Jag tar oftast bara en kull per hona, någon enstaka gång har det blivit två (tre gånger på 19 kullar) och i två av fallen berodde det på att det bara blev hanar i första kullen och jag gärna ville ha en hona (vilket jag inte fick…). I tredje kullen berodde det på att honan jag skulle behålla dog när hon var ungefär sex veckor och kullsystern levde inte upp till mina krav för fortsatt avel.
Jag är av åsikten att om jag inte fått något som jag anser är värt att behålla för vidare avel efter två (möjligtvis eventuellt tre) kullar så lär jag inte få det i fortsättningen heller utan istället för att fortsätta avla på den honan bör jag leta efter en ny avelshona.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Här är 12-14 planerade kullar i år om det blir så vet jag inte än… Det är de honor som är mogna för det och i kondition som ska få bebbs och nu råkade de vara så här många. Det är nog det som avgjorde antalet men jag är nöjd för det känns också lagom. Så följer jag SMFs rekomendationer om max tre kullar på tolv månader per hona och det blir nog lite längre oftast som det verkar. Jag vill heller inte ta mer än max fyra kullar på en hona.
Intressant fundering Abico om antalet kullar och "krångliga raser/teckningar". Det ligger nog lite i det, mina magpie tar mer plats än selfarna gjorde. Det behövs mer försök för att få lyckade resultat. Det lockar nog till att man tar fler kullar.
Jag har lite för många avelsdjur just nu för att jag inte lärt mig att vara kräsen än, så jag har sparat för många. Jag hoppas att jag lär mig detta så antalet djur sjunker lite om några år men ett tag kommer jag hålla mig på detta antal.

Vet inte hur många kullar det kan bli, ska ju minska ner, men nog kan det väl bli 5-6 kullar kanske. Föder ju bara upp kelisar, men brukar ju behålla om det blir nån riktigt fin.
Jag har hitils 3 kullar planerade.. Syftet med dom tre är att få fram mer choklad skinny (bärare) och självklart spara någon/några.. tar kullar först å främst för min egen skull :) och även för att kanske bättra på rasen lite
Kanske bör tillägga att mitt mål också alltid är att behålla minst en unge, något annat är det inte frågan om. Känns som jag inte var tydlig nog. Dessutom ser jag som sagt till att alltid ha plats kvar för de ungar som inte blir sålda, jag kan inte förstå hur man med gott samvete kan skriva att "pga platsbrist måste jag nu skänka bort ungarna, då jag har en dräktig hona som snart föder" eller liknande. Jag uppmanar alla att anpassa antalet så att man alltid kan behålla de som inte blir sålda!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin