Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3097 ggr
[Liinda]
0

Smarta svin

Har kommit på att mina marsvin är väldigt väldigt smarta! Vi har den stora flocken i sovrummet och varje morgon när jag går upp så ger jag dom pellets och det där har dom lärt sig.

När killen går upp så skriker dom inte och om jag går upp när det är mörkt så skriker dom inte för då vet dom att det är för tidigt. Saken är den att från buren ser dom knappt oss typ bara fötterna eller huvudet om jag ligger vid kanten. Och om killen rör på sig när det är ljust eller går upp så är dom tysta. Men om jag bara så flyttar ett ben så börjar dom skrika i kör!

Dom har alltså lärt sig vilken sida av sängen jag sover på haha ! Är dom inte smarta eller :P

godisgrisen
0

Marsvin är smarta! De har säkert även lärt sig känna igen dina ljud, de vet säkert hur det låter när just du rör dig!

Mina gör en annan kul grej. På sommrarna piper de redan när jag är i trapphuset, de hör att det är jag som kommer och förväntar sig gräs. På vintern gör de inte så, då piper de bara när jag handlat! De hör att jag har matkassar med mig och vill ha det nyköpta godiset, bladpersilja eller något annat smaskens!

Ingenting kan undgå ett par marsvinsöron! De är fantastiskt snabba på att tolka ljud som kan vara "lönsamma"!

[Liinda]
0

Ja det är säkert så men nu försöker jag ju ligga så stilla jag bara kan på morgnarna så att dom inte ska skrika för 9 grisar som sätter igång det går inte att sova haha ^^

haha vad kul då känner dom alltså igen hur du går i trappen? =) Det kom jag på när du sa det så gör mina också på sommaren dom skriker så fort jag kommit innanför dörren för jag plockar alltid med mig gräs åt dom :)

Abico
0

Om sommaren skriker mina så fort ytterdörren öppnas, det spelar minder roll vem som kommer ;) Går jag i trappan eller öppnar kylskåpet (marsvinen bor på nedervåningen och kylskåpet står däruppe) efter klockan åtta så sätter dom också igång för då är det dags för grönsaker :P Jag har även märkt att dom lärt sig känna igen när garagedörren öppnas för det betyder oftast att det kommer hö men ibland är matte lurig och har grönsaker eller gräs om sommaren därute "Bäst att skrika oavsett vad".
Mitt "mat-ljud" (pussar med munnen) kan dom också känna igen och jag kan stå på ovanvåningen och "pussa" och dom sätter genast igång och skriker ;)
Hörseln är det inget fel på alltså!

Hanna 

queenlinnea
0

Mina marsvin piper när dom hör min pappa. Det är oftast han som ger dom grönsaker eller liknande. Han behöver bara sätta nycklarna  i dörren. Ganska sött faktiskt ^^ Så säger han '' Heeeej grisarnaaaa!!'' :p

[WeepingWillow]
0

Ja mina sätter ju igång när man spolar vatten så det går inte att diska utan att ge dom nånting först. Men piper på morgonen det gör dom inte för då är det allt matte som kommer o väcker dom, det är inga morgonmarsvin jag har ^^ Imorse när jag gick upp låg Lily i mysrullen o tittade trött på mig "är det redan dags att gå upp?" Stackarna får bara sova 5 h per natt för att matte stör!

Jag har inte fått dom till att pipa när jag öppnar dörren, ska prova i sommar o så om det funkar om jag bär upp gräs.

[Liinda]
0

Verkar som fler har matvrak till svin eller tiggare kanske man ska säga Skrattande Tror inte att det finns något stopp i deras magar haha :P

#5 Hur kommer det sig att dom skriker när ni spolar vatten? :P Vad glad det du att du inte har morgonpigga marsvin då får du iallafall sova på morgnarna :P

[WeepingWillow]
0

#6 Jo för jag sköljer alltid av kniven direkt efter att jag skurit grönsakerna och jag bor i en liten lägenhet så dom hör allt jag gör i köket ;) Men det är bara när jag spolar i köket, spolar jag vattnet i badrummet skriker dom inte.

Ja på vardagsmornar då är dom så trötta så men på helgerna när jag går upp sent då skriker dom som am dom aldrig fått mat. "Matte matte, du är 5 timmar sen, var är frukosten!!!??"

Det är för härliga små djur ^^

[Liinda]
0

haha vad smarta då har dom lärt sig höra skillnad på vart du spolar vattnet också Skrattande

Ja det är ju endel av deras charm att säga till när dom vill ha nåt :P