Lite frågor
Min guldis sjunger på sista versen och jag tänkte då försöka mig på marsvin igen efter lilla Margots tragiska död. Jag har en maxiduna, funkar det för 2 st marsvin? den är 70 lång.
På denna länk kan du skriva in burens mått och sedan så räknar programmet ut hur många marsvin du kan ha i buren.
Läser du denna artikel om burbyggen så står det att en marsvinsbur måste ha minst 75cm i längden och 40cm på bredden för att den ska vara godkänd, vilket iofs är det minsta möjliga måttet så jag rekomenderar dig att införskaffa dig en större bur. Det är det bästa för dina tilltänkta grisar :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Läste lite mer ingående i artikeln och där rekomenderas att längden på buren ska vara över 100cm för två marsvin. Jag har gallerburar för kaniner till mina marsvin, två burar en med två marsvin i och en med tre, fungerar bra även om jag tycker att det är lite litet och har planer på att bygga en stor bur där alla fem marsvinen kan få plats.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Okej, kan ju sälja dunan och köpa en kaninbur då om det skulle bli aktuellt :) Vill ha 2 långhår då, helst i svart/orange med virvel i pannan, små "Mini-Margots". Margot var ju en sån.
#3 Ja det tror jag är en bra idé att du gör. Åh sött ^^ Hoppas du hittar dina drömars svin
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Kaninburar säljs titt som tätt på loppisar för 50- 100 kr, väldigt billigt iallafall. Hade tänkt mig 2 st grisar, honor såklart :D Tilltänkta namn är ju Fernanda och Maggan. "Bara för att jag envisas med att döpa marsvin efter pappas jobbarkompisar". Blir det hannar är Stefan och Johan tilltänkta namn ^^
Redigerat något av moderator pga brott mot sajtens regler.
Hahah vad lustigt det lät ^^ Hur kommer det sig att du döper efter din pappas jobbarkompisar ? :P
Bara blev så, Margot tyckte jag var gulligt och sen kom jag på att pappas jobbarkompis hette så ^^

Men buren kan principiellt lika gärna vara 70*45 eller 60*50 för att hålla lagliga mått.
Enligt djurskyddslagen måste en marsvinsbur vara minst 0,3 kvm (vid grupphållning ska varje marsvin ha minst 0,15 kvm, hona med ungar minst 0,25 kvm) burens kortaste sida måste vara minst 40 cm och lägsta tillåtna höjd är 25 cm.
Sen att man kan tycka att det är för litet och rekommendera större (vilket jag absolut håller med om) är en annan sak :-)
Jag tycker inte att något marsvin ska behöva bo i en bur mindre än 100*50 om det inte är väldigt, väldigt tillfälligt.
Personligen tycker jag att 100*50 är på gränsen till för litet och skulle inte ha mer än maximalt två marsvin där (även om det lagligt är tillåtet med tre).
Det beror ju på hur bred buren är- jag har ingen koll på vad den sortens burar har för mått.
Ett tips är att bygga en egen bur istället för att köpa en gallerbur.
En bokhylla från exempelvis IKEA (exempelvis BILLY) blir lätt en kanonbur för marsvin, det enda man behöver köpa till är en plastmatta eller liknande att lägga i botten så är det klart.
Vill man kan man även förstärka ryggen (botten) lite och köpa till ben som gör att den kommer upp lite från golvet.
Tycker man att bokhyllorna är för stora kan man kapa av dem till lämplig storlek.
Då är det nog coronet du är ute efter tror jag, de är jättefina :-)
Om du inte redan har börjat så skulle jag rekommendera dig att börja titta runt bland uppfödare och se om du kan hitta någon som föder upp det du vill ha och som du känner förtroende för och tycker verkar vara seriös och så.
Ibland kan det ju vara lite väntetid/kö på ungar- speciellt om man är ute efter något speciellt som du och då kan det vara bra at vara ute i god tid.
Lycka till med dina marsvinsplaner! :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#8 Aha då står det kanske fel i artikeln här på marsvin? Eller så var det jag som var trött och läste galet 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Det är möjligt, har faktiskt ingen aning.
Får väl ta tag i och läsa genom samtliga Artiklar här och se om jag hittar saker som jag vet/ tycker är fel.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!