Unga marsvin.
Hej
Nyligen köpt två stycken hanar. Dem är cirka 13 veckor gamla. Just nu är dem jätterädda. Eftersom jag är nybörjare så vill jag sååå gärna ha tips. Ska jag vänta med att hantera dem. Eller ska jag ta det lite i taget. Vill ju att dem i framtiden ska kunna gosa med mig och kunna springa runt i buren så fort jag kommer in i rummet istället för att gömma sig.
Pojkarna heter Harry och Frank. :)
Jag skulle ha låtit dem vara de första dagarna sen börjat vänja dem mer och mer med gos och kel. Att alltid ha något gott med sig till dem när man öppnar buren har jag märkt fungerar riktigt bra, tillslut kommer fram av sig själv, har ett par stycken som så fort de hör att jag kommer hem skriker och står och spejar efter mig för att få lite godis och klappar.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag håller med Stirrup, låt de vara de första dagarna, sen kan du börja ta upp dem lite i taget. Mat är ett väldigt bra sätt att bli vän med ett marsvin också;)
Jag skulle inte låtit dem vara helt de första dagarna. När de kommer till en ny miljö är det inte konstigt att dem är otrygga, men det blir inte bättre av att man låter dem vara. Ta upp dem små korta stunder tillsammans varje dag, öka sedan tiden och börja vara med dem en och en så småningom. Du kan ge dem små godsaker (ex gurkbitar, persiljekvistar) när du har dem uppe i famnen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tack tack. Det märks att dem ändrar sig lite varje dag. När jag sätter ner dem på golvet så springer dem runt mina fötter medans jag städar deras bur. Sen sitter jag ner en stund på golvet med dem och låter dem springa runt omkring mig. Sen sätter jag tillbaka dem i buren och ger dem nåt litet gott :)