C-vitamintips Tack
Önskar lista på grönsaker med bra c-vitamin. Känns lite fel att använda kemiska brustabletter i deras vatten, hellre naturligt om det går.
Citrusfrukter har jag hört att man ska ge ytterst sparsamt men de vill iaf inte ha. Ligger kvar i skålen.
Gul paprika är bra. Läs också artilekn om marsvin och c-vitamin :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Paprika är väldigt mycket C-vitamin i och brukar vara väldigt uppskattat.
Vitkål och broccoli är också bra :)
Tack. Paprika äter bara den ena men broccoli och vitkål ges så gott som dagligen så det låter bra.
Grönkål
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
JA - försöker hitta grönkål, lite svårt efter jul då de plockat bort det. Får väl åka till en större affär.
Kål,paprika,brokkoli och appelsinjuice.
Annan fråga - hur visar sig c-vitaminbrist, OM det skulle få tecken på det?
Räcker det med att ge Vitkål, morötter, sallad, gurka, broccoli och paprika för att det ska täcka c-vitamin behovet?

Symptom på det är svullna ömma leder, blödande tandkött, äter dåligt, förlamning.
Det räcker att ge grönsaker varje dag, ja.
Vitkål, paprika, persilja, blomkål är exempel på grönsaker som brukar ges till marsvin.
Ca 30 gram vitkål eller 12 gram grön paprika räcker principiellt för att täcka C-vitaminbehovet för ett marsvin som väger ett kilo.
Jag tycker dock att det är bäst att ge mer än minimum för att helt vara säker på att var och en får i sig vad de behöver.
Jag använder vitkål, paprika och morötter som bas för mina marsvin dagligen och utöver det får de extra som sallad, spenat, majs och blomkål, även persilja etc förekommer.
Konstgjorda vitaminer som C-vitamin i vatten eller som pulver på maten är totalt onödigt likaså C-vitaminberikad pellets etc.
Marsvinens dagliga C-vitamintillskott bör komma från färska grönsaker.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
går det bra med vilken paprika som helst, eller är det bara grön man använder?

Det går bra med vilken som helst, jag använder främst gul eftersom den innehåller mest C-vitamin och mina tycker den är godast men de får även grön eftersom den är billigast ibland.
Röd brukar jag inte ge (annat än till några få utvalda om vi får över av den som familjen äter) eftersom jag har märkt att de har en tendens att få munsvamp av just röd paprika.
**SMF 237 Sweet Dream's
Ge vitkål,brokkoli och paprika och morot,och dropp gurkan…
Gurka består av mästadels vatten och inte mycket näring…

#11 Jaså möjligen munsvamp av röd paprika? Det var intressant, mina brukar få rätt mycket röd (fast det beror på vilken sort vi har hemma) Hmm man ska nog ta det lite lugnt med paprika, fast det visse jag ju redan innan men inte att det skulle kunna vara röd mest.

Det är absolut inte alla som får det men jag ger mina marsvin paprika dagligen och har märkt att vissa individer samt många små ungar får munsvamp precis under perioden jag gett dem just röd paprika så därför har jag i princip uteslutit det ur deras kost.
Det är två-tre stycken som får det om vi har över här hemma dels för att de inte reagerat och dels för att jag känner att det är okej att behandla två-tre stycken om det skulle bli nåt, inte lika kul att behandla 15+ :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
#6 Apelsinjuice?? Sådan man köper i affär skulle jag definitivt inte ge till marsvin. Det är massa tillsatta ämnen och socker.
Det är en annan sak om man pressar eget.
Att dom vinglar kan också vara tecken på C-vitamin brist, alltså att dom inte riktigt är med i benen.

#14 nej det är väl klart att inte alla får det;) Tyckte mest det var intressant för har aldrig märkt nå själv & inte hört nått om det. Men man ska ju ändå ta det lite lugnt med paprika, det är ju syrligt.

Nej, jag ville bara förtydliga att det inte är alla som reagerar på den röda paprikan. :-)
Jag har funderat på om den röda skulle kunna vara syrligare än de andra sorterna kanske.
Ja, vissa anser att man ska vara försiktig med paprika överhuvudtaget.
Den åsikten delar inte jag (om ens marsvin inte reagerar på paprika förståss).
Mina marsvin får paprika varje dag (visst händer det någon enstaka gång att den tagit slut och jag inte hunnit köpa ny eller att den möglat eller liknande så de blivit utan men de gångerna är väldigt sällsynta) och det har de fått under de drygt tolv år jag har haft marsvin, aldrig någon reaktion bortsett från när det rört sig om röd paprika och då är det vissa som reagerat (om de fått det varje dag under en vecka eller så) och därför har jag valt att utesluta den röda i princip helt eftersom jag tycker att det är onödigt att utsätta dem för risken att drabbas och mig själv för jobbet med det :-)
**SMF 237 Sweet Dream's

#6, apelsin och andra citrusfrukter är visserligen väldigt c-vitaminrika, men bör inte ges oftare än en gång i veckan då de är väldigt sura och kan orsaka munsvamp.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
I artikeln "Handla rätt till marsvinen" finns det mest lämpliga grönfodret listat. Mest c-vitamin finns i grönkål, persilja och gul paprika t.ex, varav man inte bör ge persilja alltför ofta. Kålsorter är utmärkta grönsaker, broccoli medräknat.
Citrusfrukter är faktiskt inte lika c-vitaminrika som man kan tro, 100 gram apelsin och citron innehåller 53 mg c-vitamin, men t.ex. gul paprika 205 mg, grönkål 120 mg och persilja 182 mg av 100 gram (enligt livsmedelsverkets näringsdatabas).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus