Texel marsvin?
Hejsan! Jo jag har alltid tyckt att Texel marsvin är så himmla fina!
Min lilla hona här hemma, Wilma är vit rödögd grymt söt < 3
Dock har hon inte mycket päls? Har sökt på google och där har texel marsvin GÖR mycket päls! Dock vet jag ju inte om min är renrasig, men hon ser exakt ut som en texel :)
Slutar pälsen att växa på texelmarsvin, eller måste man klippa dom? Min hitte hona hittade jag för ca-2-3 mån tror jag :S och har inte märkt nån skillnad.
Pälsen på Texels växer, liksom på alla långhår, livet ut så den måste klippas för att inte bli jättelång. Har du någon bild på henne, här finns flera människor som vet hur Texel ser ut och som kanske kan avgöra om hurvida det är en Texel eller inte :)
Hanna
OKej hanna :) Kan ta en kort på henne nu med engång så ni får en ny bild!
Okej ja jag har inte märkt nått på henne :S asså att den har växt :P Hur ofta ska jag klippa henne? om hon nu då är Texel :)?

#2 Hur ofta & hur mycket man ska klippa får man ju välja själv. Om du vill ha lite längre päls t.ex så klipper ju du henne inte lika ofta. Sen är det ju bra att hålla det ganska kort i rumpan så att det inte fastnar kiss & så.
Jag är inget proffs på långhår precis men min lunkarya klipper jag när det behövs *s* Så det blir ganska spontant, när det känns som om pälsen börjar bli lång ;)
Hanna
Så ni tror då att hennes päls kommer växa ut mer?

Hon har ju inte så lång päls, så det är nog ingen renrasig i alla fall, då skulle du ha märkt att pälsen växer. Visserligen kan vissa marsvin gnaga av sin egen päls, men det är ju troligt att hon är semilånghår i stället, dom får ju lite längre päls men den blir inte så jättelång.
Det varierar hur fort olika marsvins päls växer. Hennes päls kanske växer väldigt långsamt eller inte alls(beror ju i och för sig på hur lång päls hon hade för 2-3 månader sedan). Men hon är troligen inte renrasig.
Klipp bara vid behov, alltså när det är nära att hon kissar ner det eller längden på pälsen kan komma att bli ett problem för henne snart på annat sätt. Kanske visar det sig att du aldrig behöver klippa henne. :-) Det blir till att se.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.