Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 4790 ggr
[Strawberi]
0

chirping

Hittade ingen riktig officiell tråd om chirpin, så jag gör en!
Har du hört ditt marsvin gjort det?

Jag vaknade satte mig vid datorn (klockan var väl fem) då börjar mitt ena marsvin låta. Fantastiskt att få höra något sånt! Så låt höra om ni har hört något ^^

marsvin2008
0

Min Signe har låtit så där flera gånger faktiskt. Har en film med ljud på LÄNK: youtube

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Dolly-Fifi
0

#1: Wow, det låter verkligen som en fågel. Min Fifi hörde det ändå bort till buren och kurrade =P

Equivanlent
0

De låter så sött när dom gör så.Min lakeland hane stor troll brukar oxå låta så,de är ju bara så charmigt Glad

Abico
0

Det enda marsvin som jag hört göra det var min Siiri, hon gjorde det ett par gånger och det var häftigt att höra faktiskt.

Hanna 

Fiona
0

Jag har vaknat mitt i natten några gånger utav att Våfflan gör det!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
0

Jag har aldrig haft något marsvin som "chirpat" :) Det låter visserligen rätt fräckt, men det känns inte som något positivt läte precis *s*

Läste på någon engelsk sida (naturligtvis har jag tappat bort vilken -.-') att det var någon varningsläte, eller att oroliga marsvin kunde låta så. Hur väl det stämmer vet jag däremot inte.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#6 - Det är väl inte bevisat vad lätet innebär? Jag har läst att det betyder allt ifrån att marsvinet är lyckligt till att det är ett varningsläte eller ett läte som sjuka djur gör.
Siiri var jättesjuk så men det finns mängder med friska marsvin som också chirpar…

Hanna 

Lyan
0

Har hört Birk låta så en eller två gånger. Och Lovely en gång, Birk lät som en fågel medan Lovely lät väldigt tyst och hest.

godisgrisen
0

Nej chirping är inte roligt tycker jag! Jag har alltid uppfattat det som att marsvinen är mycket stressade när det chirpas och jag blir jättestressad när de chirpar. Inte för att jag vill vara grinig här men jag kan inte förstå hur folk kan tycka att det är häftigt eller gulligt. Jag ser det som en varningssignal, jag tolkar det som att något är väldigt fel, att marsvinet inte mår bra eller är rädd. När det chirpas här tar jag det på stort allvar. Tyvärr har det ibland visat sig att djur håller på att bli sjuka när de chirpar. Ofta chirpar de på natten då tror jag att de är oroliga när de vaknat i mörkret för när man tänder en lampa slutar de. Alla djur chirpar inte men jag har haft oturen att äga flera "chirpare". Är det någon som försökt sova i samma rum som ett marsvin som chirpar? Nej det går inte… det låter förfärligt och som sagt det är jättestressande att försöka förstå vad som fattas chirparen.

trocadero
0

Jag har endel marsvin som låtit så i bland. Visst ser endel förskräckta ut men det har varit för att dom blivit överraskade av mej som smyger på dom för att kolla vem som låter. Jag tycker faktiskt att endel som låtit så har sett väldigt nöjda ut, både innan och efter. Sprungit runt och busat och skuttat. Har även haft högdräktiga honor som "chirpat" och även dom har sett väldigt nöjda ut. Har aldrig haft någon som vart dålig som låtit så.

Saphir
0

Mina marsvin har också låtit så ca 2 gånger har jag hört dem :) Trodde en fågel smygit in först Tungan ute

Gummimonster
0

Uff, nej, jag tycker inte heller att det är ett speciellt "bra" eller positivt läte. Ett av mina marsvin gör det ibland när han får spader och brottas med sin bror. Då särar jag ju på dem för att ingen ska bli skadad, och när han sedan låter så ser jag det som att han är olycklig, eller som sagt stressad.

elin85
0

Jag tror också att det är en varningssignal eller har med stress att göra för när jag lyssnade på lätet på Youtube och samtidigt tittade på Fia i buren bredvid mig så såg hon jättestressad ut. Hon började göra lite kuttrande läten (som de gör när man ex knackar i bordet eller sätter på musik) och så började hon nervöst se sig omkring och kurade ihop sig. Så nog är det ett varningsläte :/

Binajis
0

#13 En av mina honor chirpade för några dagar sedan och inget av de andra marsvinen brydde sig. Hon stod bara rakt upp och ner och lät, och verkade nöjd med tillvaron både före och efter. Resten av gänget fortsatte med vad de höll på med. När de däremot fick höra Marsvin2008s, Signe, chirping började alla kuttra till (som när de hör något annat läskigt ljud), men det tror jag beror på att de inte känner igen marsvinsrösten och att själva videon/datorn gör ljudet orättvisa (i deras öron). De tycker det är allmänt läskigt alltså, men jag tror själv inte att det beror på att det är ett varningsläte. Dock låter det ju onekligen som det, även om jag tycker det är vackert.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

elin85
0

#14 Kankse är datorns fel då :)

marsvin2008
0

Haha va olika de kan vara!
Ingen av mina andra marsvin reagerar när jag spelar upp på andras chirpande marsvin. Ingen av mina andra bryr sig heller om när Signe sätter igång…

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

SaraDerek
0

#1 hahah så gulligt (A) alla mina marsvin stannade upp i ätadet och kollade på datan när jag lyssnade xD

Har aldrig hört mina marsvin låta så

Marsvinlove
0

Mina har aldrig chirpat. Tar det som ett gott tecken. Visst kanske några marsvin gör det utan att må dåligt. Men jag tycker det verkar vara ett varningsläte, att de är väldigt stressade t.ex.

trocadero
0

Hade det enbart varit ett varningsläte så hade man nog vetat det. Man vet faktiskt inte varför dom låter så. Troligen för att alla marsvin inte har verkat rädda eller osäkra när dom "chirpat".

Men det är ju inte omöjligt att lätet som vi uppfattar som en typ av läte har små skillnader inte vi kan uppfatta men att det för marsvin betyder olika saker.

Mari
0

Nu i morse vaknade jag av att det chirpades från ena buren, gick upp och kollade och det var faktiskt Maja! Hon var som paralyserad så jag klappade henne en stund så hon slutade så jag kunde få somna om.
HATAR när de låter sådär, det känns som ett rop på hjälp från dem tycker jag.

En kompis vars marsvin jag har hemma nu hon har sagt att varje gång hon hört sina marsvin låtit sådär så har de varit eller blivit väldigt sjuka.
Det har inte mina utan de kan låta sådär ibland, vilket som sagt jag tycker är otäckt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lusthan
0

Hade marsvin förr som lät så hela tiden. Jag trodde att det hörde till deras vanliga läte så jag har liksom förväntat mig att mina som jag har nu ska göra så också. Nu är jag glad att mina inte gör så för när jag läser vad ni skriver så känner jag fruktansvärt dåligt samvete för mina andra marsvin… (de är dött för längesen så det är ju inget nuvarande problem i alla fall.)

Creation
0

#21 Säkert att de kvittrade och inte pep som vanliga marsvin?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lusthan
0

Jadu det var ju jättelängesen jag hade de. Det var över 10 år sedan de dog.. Men de lät så som det låter på youtube-filen som någon lagt in lite högre upp. Jag hade ingen stor kunskap om marsvin just då och var ju rätt liten så jag kan ju inte påstå att jag tillfredställde alla deras behov. Mina föräldrars fel helt klart. Men jag tror inte att de for illa så det kanske vara av glädje de lät så eller nå sånt… Jag hoppas det i alla fall.

Dessa jag har nu låter inte mycket alls överhuvudtaget men jag antar att det är för att de är så små och precis har flyttat hit. De är ju ganska osäkra märker man och hoppar till för minsta lilla i buren. Kan tänka mig att det är lite stressande med katterna också. Måste försöka komma på en bättre lösning med var jag ska ha buren…

FeliciaS
0

#23 Marsvin pratar, visslar, och piper väldigt mycket (som inte är chirping). Det är nog mer troligt att det var deras vanliga prat som dina marsvin uppehöll sig med :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus