Jag ser ingen anledning till att ge ris. Ett marsvin som är dåligt i magen kan bli bättre om man ger det risavkok, men riskorn skulle jag inte ge.
Havregryn,okokta, däremot är bra mat till marsvin som behöver gå upp i vikt.
Hanna
Precis som #1 finns det ingen anledning att ge marsvin ris annat än avkoket (och enbart då de är lösa i magen).
Gryn av vete, korn, havre och råg kan man däremot ge, och kross av dem. Hel havre kan man ge också, men alla andra sädesslag måste krossat.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3 Det råder nog ganska delade meningar om det, men man måste inte göra det. Jag däremot ger inte gärna gryn om det inte är blandat med vätska, det måste svälla upp i magen sen isf. :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag ger alltid mina marsvin, både vuxna och ungar, torra havregryn (när jag inte ger kligröt och blandar i havregryn där) och har aldrig märkt av några problem med det.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#3 - Okej, jag tror att jag kör med att blötlägga havregrynen i fortsättningen ändå, för att var på den säkra sidan.. Jag är uppvuxen med hästar och har alltid fått höra hur viktigt det är att blötlägga mat som kan svälla i magen. Hästar kan i värsta fall dö om fodret sväller i magen, så jag tar det säkra före det osäkra trots att marsvinsmagar och hästmagar inte är detsamma :P
#3 - Det har jag aldrig gjort, om det inte är i kligröt eller liknande, och jag har inte haft problem med det hos marsvinen.
Hanna
Jag ger ris ibland (ytterst sällan) om det blir över och jag kommer ihåg det. Några ratar det, andra tycker det är smaskens. Och så tycker fåglarna om det också :-)
# 8 Utmärkt. Fåglarna får det, de har ändå ett vinterparadis i vår trädgård och stannar ofta länge.