Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 4824 ggr
tensing
0

Kan marsvin simma?

Har sett filmer på You tube med marsvin som trampar runt i vatten..? Själv är jag ytterst försiktig med att det bara når magen så de ej råkar få ner det i lungorna. Någon som badat sina marsvin mer än så och gillar de det?

Creation
0

Marsvin kan simma. De är dock inga "vattendjur" som går ut i vattnet och simmar för nöjes skull(vistas ju i det vilda på slätter och ej runt hav/sjöar). Jag tror nog att de enbart gör detta ifall de måste, ex. en människa släpper ner dem i vattnet eller de blir jagade av ett vilddjur.
Jag finner det ganska elakt att lägga marsvinen i vatten såsom sjöar eller pooler. Marsvinen kan ju lätt få vatten under lungorna eller bli för trött för att simma.

Det finns en till tråd om samma ämne:
Simma

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Liinda]
0

Min hane har fått testat simma förut och han var jätteduktig blev inte stressad eller nåt :)

Moa-16
0

Tycker inte man ska låta marsvinen simma! Dom är inte gjorda för det. (Då får man köpa fiskar)

Mår dåligt bara jag tänker på filmerna på you tube.

[Liinda]
0

Deras kropp mår inte dåligt av att simma, det är bra för muskler och allt. Men ja jag håller med om att dom inte ska simma jämt.

Min hane gjorde det i samband med tvätt och jag ville se om han kunde.

Moa-16
0

Varför ska dom simma? Sätta ner marsvinet i vattnet, & låta dom simma för livet.. Dom sjunker ju om dom slutar. Dom har inte mycket annat val än att trampa på.  Ursäkta mig, men jag tycker det är sjukt. Vill man ha simmande djur, kan man köpa fiskar!

#4 Du ville se om han kunde? Rolling Eyes

elin85
0

#5 Fast hundar gillar ju ofta att simma och det används ju ofta vid rehabilitering när de har ont i leder och sådant. Däremot håller jag med om att inte marsvin ska simma då de ju tydligen är känsliga och kan dra in vatten i nosen. Om det inte vore för det skulle säkert simning kunna vara en bra träningsform även för marsvin, ex överviktiga marsvin som inte vill springa på golvet, som sagt om de inte drog in vatten i luftvägarna :/

Moa-16
0

#6 Inte kan man jämföra hundar med marsvin9

[Liinda]
0

#5 Ja exakt jag ville se om han kunde! Om du tror att jag bara kastade ner han i vattnet och hoppades på tur så tar du fel. Jag hade så låg vattennivå att han skulle kunna ställa sig på bakbenen om han inte orkade och det var i badkaret så han kunde simma mot lägre så att han bottnade. Jag höll honom under magen och såg om han började trampa och det gjorde han så då släppte jag väldigt sakta och försiktigt och han simmade hur bra som helst! Utan panik och med huvudet högt ovanför ytan. Nu handlar det om några sekunder han fick simma sen tog jag upp han. Ingen skadda skedd han var kolung precis som vanligt! Jag skulle ju inte ta ett marsvin som jag vet skulle bli stressad utan jag tog min Konrad som inte bryr sig om nåt och knappast känner till uttrycket stressad utan allt heter spännande för han :P

Moa-16
0

#8 Det trodde jag inte heller =) Då är han ett undantag. Då dom flesta marsvin skulle bli väldigt stressade! Men jag tycker att vill man ha ett 'vattendjur' får man köpa ett. Då marsvin inte ska simma!

tjorve
0

bra att alla vet att marsvin nu kan simma, så man inte behöver testa det på sitt eget! från filmerna på youtube verkar det vara mycket stressande för ett marsvin att behöva simma och de söker sig genast till en kant så att de ska kunna komma upp ur vattnet. man får tänka på att nos och mun sitter väldigt nära "marken" och då är det stor risk att marsvinet får vatten både i nos och mun. människor gillar inte att få vatten i näsan/munnen så varför skulle marsvin uppskatta det?

elin85
0

#7 Det var ju det jag skrev också, att marsvin andas in vatten i luftvägarna och därför kan de inte simma i vatten som motion vilket hundar kan. Däremot skrev du att om man vill ha simmande djur kan man köpa fiskar, men det är ju inte bara fiskar som simmar, därav mitt exempel med att hunar (som inte är vattendjur) ofta gillar att simma. Och jag håller fast vid att marsvin skulle må bra av små simturer i badkaret ibland, om det nu inte skulle vara farligt för dem :)