Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 1100 ggr
Piffen
0

Motion

HejGlad

Jag söker bra tips för att få mina marsvin att bli smalare. Jag har dom redan på golvet, men där springer dom bara lite grann.

TRASAN
0

jag har mina i en hage på golvet med tunndlar, rör, olika hus, en stor höboll i mitten sen lägger jag ut lite godis o gömmer det lite var stans så dom för söka lite då rör dom på sig iallfall. annars så skuttar mina o hoppar så glatt, så jag behöver inte aktivera dom så mycket. men jag gömmer godis o lägger ut lite moröttsbitar. :) ge dom massor med leksaker som t ex: klosar, grenar,bollar att rullar, o mycket mera det är bara fantasin som fattas. :)

FrokenLindgren
0

Förutom motionen så spelar ju kosten in. Vad ger du dem för mat? Hur mycket får dem?

FeliciaS
0

Skaffa ett rullband för gnagare och låt marsvinen springa någon timma om dan, det finns att köpa i välsorterade djuraffärer ;P Haha, nej, skämt såklart…, men precis som #2 säger är det inte bara motionen som spelar betydelse, utan också kosten.

De behöver en fiberrik kost som är energi-, fett-, protein-, och saltsnål. Hö, varierande grönsaker & rotfrukter och kruskakli räcker gott och väl. Definitivt ingen pellets.

Gällande motionen, låt de vara lösa ett par timmar/dag i en säker hage med mycket rör, gömställen, tunnlar osv. så att de känner sig trygga (mycket gömställen, välbekanta dofter, mörk markyta - gärna grön). Då kommer marsvinens naturliga upptäckarlust fram :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Gnagge
0

tack

Denna kommentar har tagits bort.
Piffen
0

De får inte så mycket mat och så får de bra matTungan ute

Ellajz
0

jag ställer fram olika saker på golver som dom inte har sett innan .då blir dom nyfikna och vill vara där hela tiden. dom brukar tycka att det är jätte kul.

Moctezuma
0

Som några tidigare har skrivit; mycket tunnlar, hus och andra saker som väcker deras intresse och nyfikenhet :) På stora, öppna och ljusa ytor är de ibland rädda att springa.