Vibrerar?
Mitt nyaste tillskott, Luuka är verkligen hur trevlig och mysig som helst. Framåt i buren, och skriker varje kväll runt klockan nio(mattid). Jag brukar inte ha honom i knät i långa tider, men när jag har det och 'klappar' honom så vibrerar han? Han skakar inte våldsamt, utan ett svagt vibrerande.
Vad beror detta på? Tacksam för svar :)
Låter han samtidigt, alltså är det som om han kurrar lite? Om det är det jag tänker på, har jag märkt att de gör det när något är obehagligt (höga ljud, om man klappar de på ställen som de inte tycker om) eller som dominansbeteende.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

# 1 Nej inget kurrande.
Mitt nervösa marsvin Lily gör också så ibland, bara ett svagt vibrerande.et kan ha varit mycket uppståndelse eller nått annat som gjort henne nervös. Det brukar gå över om jag virar in henne i en filt o myser försiktigt. Din nya kille är kanske lite nervös efter ägarbyte o flytt?
Jag har märkt tre olika betydelser.
Halvhögt, snabbt kurrande tillsammans med vaksam blick samt ofta att de stannar till betyder, som jag uppfattat det, att de tycker något är obehagligt. T ex när man rasslar med en nyckelknippa, tappar något i golvet etc kan de bete sig så.
Lågt, kort kurrande tillsammans med vibrerande och lugn blick/ofta kisande/blundande, ser jag som att de tycker det är skönt. Ofta börja de "fejktugga" samtidigt. Dock kan det också betyda att det är obehagligt. Virvelmarsvin som det är svårt att klappa "medhårs" kan låta så och exempelvis rycka till o liknande. Men då ser de sällan ut som de myser :-)
Sedan finns ju "parningsdansen"/dominansbeteendet när de vaggar fram och vickar på baken. Ibland höjer de upp sig något med, samtidigt. Kurrandet är väldigt varierande, det är alltid samma "basljud" (kan jämföras med hur duvor kluckar) men vissa marsvin låter väldigt lågt, nästan som om de viskar, och andra låter lite mer framfusigt och bestämt.
Jag tror jag och Felicia tänker på samma ljud men har uppfattat de olika :)
Men låter han ingenting och bara skakar så är han nog inte riktigt trygg. Men fortsätt gosa så kommer han vänja sig. Är du helt säker på att det inte kommer ett knyst ur honom? Han kanske bara låter väldigt lågt.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#4 Ja, jag är ganska säker på att han är tyst
Men han är ju trots allt bara 7 veckor gammal och har precis bytt ägare, det gäller nog bara massvis med myspys och gurka :)
#3 Ska prova att vira in honom i en filt, det låter smart :D
Jag har ju nyss införskaffat mig två marsvin, är helt ny här och senast jag hade marsvin var när jag var rätt så mycket yngre. Då hade jag ingen som helst tanke på vad allt kurrande kunde betyda och så.
Mina flickor är teddymarsvin och kurrar när jag klappar på de. Kurrar länge och ja mer eller mindre så länge jag klappar de. Jag har tolkat det som att de gillar det men nu blir jag väldigt osäker. Jag tycker dock att de borde kunna visa om de inte gillar det genom att försöka bita mig eller något kanske men jag kanske har missuppfattat djuren fullständigt… Man vill ju inte göra något som innebär att de känner sig obekväma.

#6 min ena marsvin (hona) gnäller ibland när hon inte gillar när man tar i henne, man får observera dem lite. Jag vet att när nån t.ex tappar nått i marken (eller gör nått ljud som de ej tycker om) så kurrar hon kort & lite "halvhögt" och spärrar upp ögonen-då är hon rädd & osäker. Och sen så brukar hon inte alltid gilla att man tar i henne, då kurrar hon lite grann & hon låter jättegnällig- då gillar hon det inte. Ibland är hon tyst och inte gnällig medans jag klappar henne och då- är hon avslappnad och lugn. marsvin bits ju väldigt sällan, även om de känner att det blir lite för mycket, det ända de brukar göra (iaf mina) är att hoppa till/rycka till lite när de är nått de inte gillar & gnälla.
Jag tolkar inte deras kroppspråk som att de är rädda men å andra sidan så har jag haft de hemma i bara några dagar. De låter inte som när de brukar bli skrämda av höga ljud för det är lite högre och kortare. Klappar jag så är det lägre och med en annan röst kan man säga, de sluter ögonen lite och kurrar men de hänger sig inte åt goset heller. Jag får väl kanske vänta några dagar och se vad som händer helt enkelt. Jag har ju som sagt bara precis börjat att lära känna de små. :)
Min Trasan vibrerar istället för att låta när man klappar honom. Han tycker det är mysigt, helt enkelt, att bli klappad. Han låter sällan.
Buseman låter väldigt, när man klappar honom.

Ett av mina marsvin "vibrerar" också svagt ibland när man rör honom. Det händer oftast när han fryser eller är kall. Eller när jag är kall och klappar honom. Jag tror dock inte det är så farligt, eller på det sättet som jag tolkar det.

#9 Du är den enda som säger att vibrerandet är ett tecken på att dom tycker det är mysigt *s*
Men jag tror också att det betyder att han är osäker eller stressad :]
Jag har ju lärt känna Trasan och hans beteende på dessa fyra år han har levt.
Ibland när han vibrerar när man klappar honom, så sträcker han ut sig som en långlimpa, med benen bakåt. Och det ser och känner jag, som att han gillar att klappas.
Han "pratar" ju inte ett dugg på annat vis.

Naaaw, vilken gullerumpa! 
#14 naw lille gull ungen då =) Gott att det går framåt för er =) Men han vibrerade när han satt i knätt på mig med men han knastrade samtidigt så du ska se att han snart slapnar av och kan vara sig själv i knätt på dig med =)