Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 1175 ggr
elin85
0

Räddade marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag pratade med Binajis (här på mif) helgen som var och då länkade hon till en blocketannons där ett 7-årigt marsvin bortskänktes med bur och tillbehör. Marsvinet fanns här i Umeå så jag erbjöd mig att hämta och ta hand om henne tills vi kunde lösa transport.

När jag gick in på blocket och kollade lite såg jag att det även såldes/bortskänktes ett till ensamt marsvin som var 4½ år och hörde därför med Binajis om hon ville rädda henne också. Vilket hon ville.

Sagt och gjort, hämtade marsvinen dagen därpå. Ganska snabbt upptäckte jag dock att det inte stod så bra till med det äldre marsvinet "Agda" (som jag döpt om henne till), som är mycket stel i bakbenen och dessutom verkar var blind eller näst intill. Hon ser för eländig ut Rynkar på näsan Dessutom är hon ganska liten, lite mager över ryggen, men hon äter bra Skrattande Hennes klor såg förfärliga ut och hennes framben ser lite deformerade ut, ungefär som om hon stått på dem på samma ställe VÄLDIGT länge och liksom "trampat ner dem" och blivit helt plattfotad. Eftersom hon inte är pigg, inte helt kry och dessutom väldigt gammal har vi (jag och Binajis) bestämt att jag behåller henne, men vill framhålla att Binajis är hjälten som hittade henne Skrattande Binajis tar istället min "räddade" hona som jag länge försökte hitta ett bra hem till.

Det yngre marsvinet "Lillis" är i mycket bättre skick, hon är otroligt vacker och det fanns inget att klaga på mer än att buren var för liten och ATT HON VAR ENSAM. Hon har bott ensam i hela sitt liv Rynkar på näsan Men hon har då varit en kär familjemedlem och mamman i familjen verkade bry sig om henne. Hon är också väldigt tam, springer inte och gömmer sig för någonting Glad

Här på bilden ser ni Lillis och Molly som ligger och sover tillsammans.

elin85
0

Här har vi en till bild på Lillis. Visst är hon fin!?

elin85
0

Också en bild på gamlingen Agda

Binajis
0

Äsch, hjälte och hjälte Oskyldig Känner mig ganska hjälplös här nere så det är ju dig elogen ska gå till som tog dig an tjejerna så länge! Som jag sa på msn igår så är det fullt (mer än i det övriga landet har jag fått uppfattningen av) med ensamma marsvin längre norrut i vårt avlånga land. Jag önskar transport vore enklare, då skulle jag verkligen försöka "slå igenom" där uppe med. Det finns så få uppfödare så långt norrut Rynkar på näsan

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Marsvinlove
0

Stackare:/ Tur att det finns snälla marsvinsmänniskor som vill hjälpa till! Bra jobbat elin85 & Binajis!:)

På din beskrivning låter Agda nästan som min Nisse jag hade, han hade blivit helt vanvårdad hos förra ägaren. Han var helt blind, snedvridna klor, och gick jättestelt med bakbenen (dock så hade han en sak som gjorde att han inte kunde bajsa, det samlades stora klumpar:S så han ville inte gärna röra på sig) men han avlivades tillslut för han var i så dåligt skick.

elin85
0

#3 Vi får väl dela elogen lika mellan oss då Flört För om DU inte gått med på att ta min Molly så hade ju Agda varit tvungen att flytta igen (till dig). Vi gör båda uppoffringar :) Men du är ju faktiskt du som tar dig an två extra marsvin i slutänden :) Och jag är mellanhanden för att göra det möjligt. Ja, det är verkligen som du säger, många ensamma marsvin här uppe eftersom djuraffärerna är dyra och inte kräver att marsvinen ska ha sällskap och några uppfödare i Umeå-trakten finns ju inte Rynkar på näsan

#4 Skrattande

Ja, Agda mår inte superbra. Men jag skulle nog inte riktigt säga att hon är "vanvårdad", bara inte direkt ompysslad. Sedan är hon ju gammal, så lite krämpor måste hon ju få ha (om nu stela bakbenen beror på ålder och inte typ c-vitaminbrist eller annat).

De är iaf jättefina tjejer båda två, riktigt mysiga! :)

Marsvinlove
0

#5 Mm ja, stela bakben tror jag nog beror på åldern. Men i Nisses fall var det ju för att han inte rörde sig så mycket och han gick med benen isär typ, för att han fick ont i rumpan av klumparna som jag tog bort, men de kom ju tillbax hela tiden:/

elin85
0

#6 Usch vilket tragiskt öde. :( Men det kan väl också ha berott på åldern, att avföringen inte fungerade som den skulle menar jag…? Det låter som det var ett bra beslut att låta honom somna in.

diva
0

vad bra att det finns underbara människor som ni elin85 och binajis.

En jätteeloge till er och hoppas att marsvinen mår bra.

Denna kommentar har tagits bort.
diva
0

dom ska jag hämta nu ikväll

FeliciaS
0

Vad underbara ni är Elin85, Diva och Binajis! Stor eloge till er :)

Hoppas nu gammeldamen piggnar på sig så hon får många härliga år med marsvinskompisar och bra skötsel.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

#10 ja precis. Så skönt att höra att de får ett nytt hem! :) En stor eloge till dig också då :D Starta gärna en tråd om dem med bilder, jag är nyfiken :)

diva
0

ska ta kort i kväll när dom kommit. Dom är superfins faktiskt

Abico
0

Vad bra att ni tagit hand om honorna :)
Men den äldre av dom ser verkligen, förlåt, förskräcklig ut :/ Burrig, stel, deformerade ben och blind… Att de blir lite stela och tunnare över ryggen är normalt och kan komma med åldern. Men det låter som om hon har en hel del problem, även om hon kommer att tas om hand bättre from. nu så undrar jag lite om hon verkligen kan få någon livskvalité?

Hanna 

Chieko
0

Lillis var jättefin och hade passat perfekt med Bonnie, men nu har jag ju Tindra… Lycka till med dem iaf!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Marsvinlove
0

#7 Mm det var verkligen sorgligt. Det var svårt att ta bort honom. Han fick bo hos mig i ett halvår men det blev inte bättre så jag beslöt att ta bort honom. Antar att han var ganska gammal också för han blev bara benigare & benigare. Sen va han ju helt blind också. Klumparna berodde på nått som jag inte kommer ihåg vad det hette, men deras ändtarm typ tvinnar ihop sig eller nåt.

elin85
0

#14 Jag kommer självklart att alltid överväga om hon har livskvalité. Om jag skulle anse att hon lider, om hon verkar ha ont eller så, då får hon ju självklart somna in. Men hon må se förfärlig ut, men hon äter med god aptit och verkar inte ha ont när jag känner på henne. Så än så länge får hon leva vidare. Självklart är hon ju också lite skärrad fortfarande, hon är ju inte van vid kompisar heller, så hon har svårt (även hon) att kommunicera med burkompisarna, men det blir nog bättre.