Bonnie - uppdatering
För er som minns så kom Bonnie till mig före jul: långa krökta klor, en tand av, sår på ryggen osv…
Hon är nu mycket bättre! Sitter i mitt knä och nosar för att få mer pellets (som nu är godis istället för ständig tillgång).
Hon verkar ha lite problem med hur hon ska bete sig mot sin nya kompis, hon har ju varit själv ca 1/2 år. Dom bråkar iaf inte så det är ok.
Däremot undrar jag om det är vanligt att långhår är dåliga på att hålla sig rena eller om hon har problem med det? Hon är ständigt brun runt omkring öppningarna (utom nybadad då).
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag tror att jag kommer ihåg henne lite i bakhuvudet. Roligt att höra att hon blivit bättre! :-)
Menar du att hon är brun om håret kring rumpan och könet? Man kan ansa håret kring rumpa och kön lite i så fall(och man ska givetvis regelbundet klippa all päls). Är hon vit? De vita är ganska svåra att hålla helt rena och vita, vilket hårlag det än gäller. ;-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Va kul att hon mår bra :) Du kan ju som #1 säger klippa henne på rumpan o vid könet. Jag klipper min semilånghåriga annars kissar hon på pälsen som hänger ner vid rumpan o det blir inte så fräscht. Nu är min visserligen mörkt gråbrunaktig så man ser inte om hon är smutsig. Dom har ju inte så lätt att tvätta sig i baken heller även om dom är ganska så viga ;)
Hon är klippt men jag får väl försöka klippa lite mer precis runt då. Tindra som också är vit fast släthårig har aldrig något klet runt, fast hon kanske är extra duktig då.
/Karin
Jag har Michelle som är vit vid baken men hon är korthårig virvel så hon är alltid jättevit o ren o fin. Det är väl just den långa pälsen dom inte kan putsa så väl.
Är hon bra i magen då, inte lös eller så?
Jag tror inte att det är någon fara. Ibland är hon lös men oftast fasta pluttar.
/Karin
Jo. När jag plockade upp bonnie nu hade hon massa lös bajs runt omkring. Det blev ett snabb-bad och nu undrar jag vad som kan vara orsaken? Dom får ungefär samma grönsaker och samma mängd varje dag, samt alltid tillgång till hö och vatten.
/Karin
#6 Hm, det låter ju som att hon har diarré eller iaf är lite lös i magen.
Jag vet inte vad orsaken kan vara, men du kan ju läsa HÄR och försöka komma fram till något själv. Där kan du också finna sätt att bli av med problemet.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.