Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 703 ggr
RosaMarsvin
0

Bara en överlevde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I fredags fick min Rosa äntligen sina ungar. Förlossningen tog lång tid och tyvärr överlevde bara en liten self golden-kille som numera heter Cao. Se bild.

Eftersom ungarna som dog antagligen levde innan de föddes har jag funderat mycket på hur man kan hjälpa mamman om ungarna ligger fel eller sitter fast. Jag har läst den engelska artikeln och förstår ungefär i teorin hur det skulle kunna gå till. (Om man letar på kejsarsnitt hittar man den). Efter unge nummer ett försökte jag känna om det fanns något att ta i för att hjälpa till att dra ut unge två, om någon kroppsdel är på väg ut kan det kanske vara relativt lätt.

Är det någon här som har följt instruktionerna och verkligen fått ut ungen som ligger fel "långt inne"?

Det är en lättnad att det gick bra till slut, att hon orkade krysta ut ungarna själv och att hon mår bra. En tröst är det ju också att en unge överlevde som hon får pyssla om extra mycket. Han kommer för övrigt att vara till salu när han är gammal nog.

Morumotto
0

Skönt att mamma klarade sig i alla fall,och en bebis. Det krävs nog mycket övning för att klara av det där, Kände du först på utsidan om de verkade ligga rätt?

godisgrisen
0

Jag hade också en hona som hade en mycket utdragen förlossning för två veckor sedan. Det blev två ungar och båda lever och mår bra men det var mer än en timme mellan dem. Jag hade också läst artikeln du hänvisar till och jag försökte känna om något stack ut som man kunde dra i men det fanns liksom inget och jag vågade inte gräva. Helt plötsligt kom det bara en unge till och jag blev faktiskt förvånad när han levde. Det var inga stora ungar de var tidigt födda och ganska små.

Vad som var felet vet jag inte. Han kanske satt fast eller så var hon värksvag eller så var det inget fel det bara tog tid. Nåja lyckligtvis mår de bra både mamman och hennes tvillningar.

Hennes kullsyster födde fem ungar senare samma dag. Oturligt nog var jag inte hemma då så jag vet inte varför men bara en av dem levde. Så sorgligt, jag saknar dem så mycket fast jag inte mötte dem i livet.

PS. Vi fick också en kull ifredags samma dag som du. En enda stor kille föddes då!

RosaMarsvin
0

Ja, det krävs nog mycket övning och jag tror att det ändå var bättre att hon fick ut ungarna själv. Det finns väl risk att man drar sönder livmodern också om man inte vet vad man gör.

Jag kände utanpå magen men kunde inte riktigt förstå hur ungarna låg.

Morumotto
0

Nytt yrke: marsvinsbarnmorska! Försten som lyckas är frivillig!