Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1416 ggr
[Jessica-B]
0

Coronet pälslängd

Undrar hur lång päls en vuxen coronet får?
Någon kanske har svar i bildform?

Försökte googla på det men jag tycker att alla såg olika ut *förvirrad* haha

FeliciaS
0

Pälsen på långhår växer ca 3 cm/mån, hur lång päls de har beror på hur ofta man klipper dem :) Mina långhår klippte jag var 3:e vecka, särskilt vid rumpan där de lätt kissar ner pälsen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Jessica-B]
0

Så man kan klippa dom alltså? jag fick för mig att de inte skulle gilla det på nått snett vänster, men men.. :) 3 cm i månaden låter inte alls särskilt farligt faktiskt!

Hur lätt är det att klippa på en skala? Man vill ju inte råka göra dom illa med saxen menar jag! Min mamma har varit frisör så det ska nog gå vägen hahahaha

Saphir
0

Kan man ställa ut i klippt långhår om pälsen som är vid rumpan är kllippt kort fasten det hänger lång päls över? :)

FeliciaS
0

#2 Ca 3 cm/mån tycker jag är mycket, tyckte mina långhårs päls växte i raketfart O.o

#3 Jag tror inte det är önskvärt eftersom pälslängden ska vara jämn, men så länge pälsen är över 10 cm borde det inte vara diskvalificerande i alla fall. Men jag vet inte säkert :P

Mvh Felicia

[Jessica-B]
0

#4 Well hur lång blir pälsen om man inte klipper. 10cm+ ?

FeliciaS
0

#5 Om man bara låter den växa och växa? Jag skulle tro att den kan bli rätt lång, men den måste bli väldigt utnött - ojämn, smutsig, trasslig osv.

Mvh Felicia

[Jessica-B]
0

Ah okaj :) Har bestämt mig för att det inte blir en coronet i alla fall, utifrån svaren. Tack!

FeliciaS
0

#7 Jaså, okej ;) Vad var det som gjorde det? *nyfiken*

Mvh Felicia

[Jessica-B]
0

Mjaaa.. alltså det är lite av en smaksak tror jag. ;) Men sen planerar jag ju även att köpa mina 2 allra första marsvin, och såg en coronet till salu när jag leta. Och jag känner inte att jag är redo att leka frisör än när jag knappt vet hur man ska hålla ett marsvin. Så jag känner liksom, en sak i taget :) Många anser säkerligen att "nej men det är jättelätt att klippa ett marsvin", men för mig, för mig är det ett ganska stort steg, och för djuret bästa vill jag inte ge mig på ett för högt hinder. :) annars., säkert i framtiden, kommer jag att vilja ha en långhårig bjässe, men de är då de ;) One step at a time

FeliciaS
0

#9 Okej, ja det förstår jag :)

Mvh Felicia

Saphir
0

#4 Ok tack så mycket! :)

[Jessica-B]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte för å verka velig men… SkämsJag tror att jag är kär. På riktigt alltså! Jag har inte annat än tänkt å tänkt å tänkt på denne lille coronethane som jag hittade tidigt imorse. Har rabblat igenom alla registrerade uppfödares hemsidor, but still, så är Frej, som han heter, bland de finaste jag sett. :) Mamma och jag skrattade precis och sa att vi nog kan styla till honom lite fräsigt med saxen när pälsen tar fart ;)

Jag bifogar en liten bild på Frej, bara för att visa hur kär jag har blivit!
Bilden är lånad från följande sida: http://vshorna.webs.com/

Har mailat uppfödaren, men vet inte om Frej är till salu fortfarande, eftersom att jag inte har fått svar än. Men jag hoppas verkligen på att han inte är såld ännu, för han är helt stunning alltså!
Se & njuuuuut! ;)

Abico
0

Klart att du ska skaffa långhår om du har fastnat för Frej :)
Att hålla pälsen hanterbar är verkligen inget problem. Jag klipper min lunkarya när jag tycker att pälsen börjar bli för lång - fram med en kökssax och upp med marsvinet på en handduk. Sedan är det bara att klippa lite på tycke.

Hanna 

[Jessica-B]
0

Nu vill jag att alla håller tummarna för att Frej inte tingad redan! Skrattande

Vem vet - kanske blir jag värsta marsvinsfrisören när jag köper mig Frej! Jag har ju i alla fall rätt gener för yrket hahaha.

"Jessicas marsvins trim - Drop-in " ;)

Lyan
0

#3 Jag ställde Betty idag i klippt, hon har bara ca 2cm i rumpan, sedan blir det längre ju längre upp på ryggen det går. På sidorna har hon ganska exakt 10cm. Hon kom på 2:a plats framför 2 andra som jag var säker på skulle vinna över henne.

På första plats kom uppfödaren amjbamjbs lilla hane :-)

#14 Hon har varit på utställning hela dagen så hon har nog inte sett ditt mail.

[Jessica-B]
0

Jo jag visste faktiskt det haha, jag råkade nämligen ringa å störa henne mitt i allt. Skäms

Saphir
0

#15 aha så om dem bara har kort hår på rumpan och långt hår på resten av kroppen som hänger över, så kan man ställa ut dem i klippt långhår? :P *förvirrad*

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 Förstår att det är förvirrande, jag brukar få nerdrag för att mina är för klippta, men nu kom Betty tvåa :-S Tror att det är helt individuellt vad domaren tycker. De brukar skriva en kommentar om de är snyggt klippta, de ska vara så jämnt klippta som möjligt.

Såhär är Betty klippt

Saphir
0

Ahaa vad fin hon var! Glad
Min ar typ klippt i det som slapar pa marken nastan precis vid benen men den andra palsen hanger over…

[Jessica-B]
0

Yes! *glädjegest* Jag fick köpa Frej!
Egentligen tänkte uppfödaren behålla Frej, men jag får honom om jag betalar 300. Det tycker jag är ett helt okej pris om jag skall vara ärlig :)

Det verkar som att ingen har slarvat med å hålla tummarna, så det tackar vi för Skrattande

Lyan
0

#19 Tack :-) Hon är min vackra docka :-) (Inte docka som i leksak då ;-)

Vi kan kanske ta denna diskussionen i din andra tråd, vi knycker TS :-)

Abico
0

#20 - Vad skoj! Grattis :D
300kr är ganska normalpris skulle jag säga, de flesta uppfödare säljer för 300-350kr.

Hanna 

[Jessica-B]
0

tack så mycket! :D

Saphir
0

#21 hehe mja vi far gora det Tungan ute

Lyan
0

#20 Ja, vad kul! Grattis :-D

[Jessica-B]
0