Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 6845 ggr
vilo
0

Loppor??

Var hos distriktssköterskan idag, för min dotter har haft prickar, som vandrat över hela kroppen. Först ansikte, sen mage/rygg och sedan vidare ner till armar och ben.

När hon hörde att vi har marsvin, så trodde hon att det var loppbett som kommer från djuren….

Kan marsvin överhuvudtaget få loppor?

Borde det isåfall inte klia på dem?

Blev så förvånad, för jag har aldrig hört talas om det tidigare!

FeliciaS
0

Det låter väldigt konsigt, har aldrig hört om något sånt :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HLJB
0

Låter ganska dumt tycker jag. Varför skulle just marsvin ha loppor som biter på människor? Kan de inte ha varit nån barnsjukdom då? Låter ju mer som det tycker jag. Om du inte menar att prickanra "går själv", men om det är så att de förökar sig och sprider sig så tror jag inte på loppor från marsvinen…

Lyan
0

Jag fick in loppor med en omplaceringshund, då sa vet. att de gick inte på marsvin. Fast det finns ju olika sorters loppor, men marsvinsloppor har jag aldrig hört.

mickro
0

min dotter fick det för några månader sen, och då sa dom att det var höstblåsor. har hon även prickar i händer,fötter och i munnen?

låter konstigt att det skulle vara loppor.. tycker du ska ringa vårdguiden och fråga dom. och ev gå till någon annan.

Linnet
0

Tror inte heller på det, det är väl inte speciellt vanligt med loppor på marsvin heller. Löss kan dom ju ha, men dom går ju inte på människan.

godisgrisen
0

Jag har aldrig hört talas om att marsvin kan ha loppor eller att någon marsvinsohyra biter människor. Det enda "skit" vi kan dela är Ringorm och det låter set ju inte som. Synd att hon sprider sådana ideer till folk utan att veta vad hon pratar om.

vilo
0

Hennes "prickar" försvinner av sig själva efter 2-3 dagar, och sedan har det kommit nya prickar allt eftersom under 1 veckas tid nu.

Har pratat med sjukvårdsrådgivningen och de trodde på virusprickar… Det låter ju mer troligt enligt mig !

Tack för alla svar, kanske borde informera henne om att marsvinsloppor är väldigt sällsynta :)

vilo
0

#4 nej, hon har bara haft prickar i ansiktet, på mage och rygg samt nu armar och ben….

Cavia
0

allergi är min första tanke, har ni kollat det?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Abico
0

Jag tycker också att det låter som allergi…

Hanna 

HLJB
0

Låter som virusprickar tycker jag efter vidare infon.

Mari
0

Jag har ingen koll på virusprickar eller liknande, heller inte om marsvin kan ha loppor eller ej men jag vet att det kan finnas loppor i hö (!) speciellt om man köper det från någon bonde så kan det finnas "höloppor" där i, tror det är samma sak som fågelloppor men är inte säker. De gånger jag fått bett av dessa "höloppor" så har de bara bitit mig en eller ett par gånger, sen försvunnit, inte som att det varit en hel svärm där i :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

vilo
0

# 9 0ch 10.

Nej, vi har inte kollat allergi än. Om prickarna är kvar om 2 veckor ska vi tillbaka…

Svårt att veta vad det skulle kunna vara, hon blir 7 år nu i mars och den enda allergi vi vet om är hennes pollenallergi…

Blir rädd ifall det är marsvinen/ höet. Kan sådan allergi visa sig genom prickar? Vi har haft djuren sen i juli, borde det isåfall inte visat sig tidigare? Hon gosar med dem flera gånger per dag…

# 12 Vi köper hö från zoo-butik, tycker det låter konstigt om de skulle bita henne flera gånger varje dag, men inte nån annan i familjen….

Men även i morse fanns där nya prickar :(

mickro
0

Kan ju vara mat allergi också.. men är det exem så låter det nästan som om höet eller marsvinen är orsaken. men som sagt det kan ju läkarna kolla. dom kan ju ta både pricktest och blodprov så vet dom nästan exakt vad det kan vara för allergi, om det nu är det.

hur ser prickarna ut? som blåsor eller mer som torra röda som kliar? sitter prickarna ihop som en grupp eller enskilt över hela kroppen?  sök på internet så kommer det upp lite bilder, så kan du jämföra.

sen kan du ju testa köpa mild kortison salva på apoteket och bara smörja in en arm, så märker du om det hjälper. :)

vilo
0

#14 Det ser ut som små blåsor, lite "vattkoppor light" Det är inte torrt eller rött omkring. De sitter enskilt utspridda…

Just nu smörjer vi morgon och kväll med Miniderm, samt ger Tavegyl till natten!

Önskar så att det är virusprickar!!!!

mickro
0

okej, det låter inte som kontakt eksem. men testa och köp hydrokortison på apoteket så ser du om det ev försvinner. finns små tuber för 30 kronor.

har du kollat bilder på google?

Cavia
0

kom på en annan sak…mollusker? Testa att badda med outspädd Lactacyd tvål….har du möjlighet att ta bild på blåsorna?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

vilo
0

#16 nej, det är inte eksem, har kollat på google och hittat nåt liknande, då har det varit virus. Hon är inte torr eller röd (förutom när hon kliar) och kommer på en kroppsdel i taget. Just nu är hon jättefin i ansikte, mage och rygg (de första ställena prickarna kom på) och prickarna/blåsorna på armarna börjar försvinna, men hon har mycket på rumpa och benen och nu ikväll började det komma på fötterna!

Stckarn har ju jättejobbigt när det kliar så, tack för Tavegyl!!!

#17 Nej, det är inga mollusker. Hennes fösvinner på 2-3 dagar och vad jag förstått sitter mollusker kvar mycket längre än så. Tyvärr är kameran trasig, så jag kan inte ta några bilder.

Tusen tack för allt ert engagemang! Hoppas så att det inte är någon reaktion på Marsvinen!!!

mickro
0

tycker det fortfarande låter som höstblåsor.. men svårt att säga när man inte ser :)

hoppas det försvinner snart! :)

Lyan
0

En av mina marsvinsköpare fick allergi med prickar, men hon fick bara på de ställen som varit i kontakt med marsvinen och de försvann några timmar senare. Det var bara vanliga röda prickar, inga blåsor.

Hoppas ni får reda på vad det är!

godisgrisen
0

Jag tycker inte det låter som allergi åtminstone inte kontaktallergi. Kanske virus. Jag fick för några år sedan virusblåsor på händerna och fötterna. Det kliade något helt otroligt! Jag gick faktiskt ut en natt då det inte gick att sova för kliandet och kliade fötterna mot asfalten! Ja ni fattar det var helt galet! Det höll i sig i tre månader och det var hemskt! Sen gick det plötsligt över. Jag fick både piller och salva som skulle ta bort klådan men vet inte om det hjälpte, själva blåsorna fick man bara vänta ut.