Sele
Jag vet att de flesta här inte tycker att man ska ha sele till marsvin. Men OM man nu vill ha det, vilket av dessa är bäst?
Nån som har använt någon av ovanstående selen?
Tycker inga selar är bra till marsvin :/ Dem jag har testar har marsvinen lyckats ta sig ur. Men jag har ju inte testat alla slags selar :) Ska testa bogsele hadejag tänkt :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tycker också den längst ner ser bäst ut. Har dock aldrig använt nå själv för jag vill inte riskera att mina gör sig illa. Sen tror jag inte de skulle uppskatta att vara i sele, mina skulle antagligen sprattla som galningar för att komma loss och det är ju inte bra alls.
Jag tycker också att den längst ner ser skönast ut. Men vågar man verkligen lita på att kardborr sitter bra?
#1 Ja visst är det vinter men jag hade ju liksom inte tänkt ta ut dem nu. På vilket sätt kan de göra sig illa menar du? Fastna på nåt sätt?
Jag hade sele till min kanin och han verkade inte tycka det var särskilt jobbigt. Många har ju sele på kaniner…isf kan väl de också skada sig?

#4 Kaniner är ju knappast byggda på samma sätt som marsvin, och de bor ju heller inte riktigt i flock.De brukar även vara modigare än marsvin och inte lika rädda av sig. Marsvin är flyktdjur och om de tvingas gå i sele mitt i gräsmattan t.ex kan de ju bli helt vilda om något skrämmer dem vilket kan vara lätt hänt. Och skulle de då komma loss och springa bort kan de vara svåra att hitta igen. Ska de gå en åt gången i selen känner de sig antagligen väldigt otrygga också. Tror de mycket mera uppskattar en stor utomhusbur.
#4 Ja, dom kan skada sig. Om marsvinen rycker till,tex. Blir stressade,osv.. Nej, jag förstår att du inte hade tänkt ta ut dom. Men du frågar ju nu. Tänkte om du kanske skulle ha dom inne i koppel. Finns tokiga människor, så man måste fråga allt ;) Varför vill du inte ha en hage. Varför ska du ha marsvinen i koppel?
Kanin/marsvin= Går inte att jämföra

#4 Kaniner brukar gilla att gå i sele enligt erfarenhet, men inte marsvin :( Jag använde sele till mina förra sommaren eftersom jag inte har en egen tomt kan jag ju inte ha hage. Marsvinen tyckte inte alls om det tyvärr :( De tog sig ur hela tiden och ibland när de sprang iväg fick de panik när de tog stopp och stretade tills de satt fast illa i selen :( Använde sedan sele med ett lååååångt snöre (persentsnöre som jag förlängt med), så jag kunde låta dem springa en bit och behövde jag få fast dem kunde jag kliva på snöret när de stod stilla. Problemet var då att jag försökte med två marsvin samtidigt och då sprang de ofta åt olika håll och då blev det stressigt :/ Så i år får det bli snöre och ett marsvin i taget :)
Jag har läst att marsvin inte är byggda för sele. Minns inte vart.. Tror på forumet någon stans. :)
#6 Men så kan det ju hända med vilket kopplat djur som helst. Att de blir rädda och försöker sticka med kopplet tar emot. Förstår inte varför just marsvin skulle vara extra känsliga.
Jag har en liten hage, men tyckte det skulle va trevligt om de kunde röra sig utanför "fängelset" =P
Har inget svar till varför jag frågade just nu…kanske för att jag längtar till sommaren eller nåt =P
#7 Vad var det för koppel du hade som de tog sig ur?
Förstår att det var lite jobbigt med två grisar =P Om jag nu skaffar sele får jag ha koll på en gris och min sambo koll på den andra =)
#5 Jo, det är klart…hemskt om de blir så skrämda. =/
Men någon utomhusbur kan jag inte ha eftersom jag bor i lägenhet och har ingen egen trädgård.
Lite bökigt om man skulle behöva dra fram en stor utebur varje gång man ska rasta grisarna.
#8 Men vilket djur är egentligen byggt för att ha sele =P
#11 Vadå "djur är byggda olika"? Jag menade ju att det finns väl inga djur som är "byggda" för att gå runt i sele?
Nä jag har inte bestämt mig. Har några månader på mig ju =P
#12 tror hon menar att lika djur är olika byggda, ingen är byggd för att gå i sele men det finns djur som selar passar på marsvin är ju inte riktigt byggda som en hund te.x då sele är mycket enklare att använda på hund pch kanin. :)
Jag själv skulle aldrig sätta något av mina marsvin i sele då jag inte vill ta några risker, så jag personligen rekommenderar det inte. Tycker en stor hage verkar bättre :)
Lycka till!
#13 Det var inte det jag trodde du svarade på.
#14 Tack för ett trevligt svar =) Förstår precis vad du menar…men en kanin t.ex. skulle ju kunna ta sig loss också..och få ett ryck och skutta snabbt iväg och då kanske skada sig.
Jag tycker att de flesta som skriver här verkar tänka att det bara är marsvin som kan ta skada av sele. Visst är olika djur olika känsliga, men det är ju inte bara marsvin som kan skada sig. Svårt att få fram hur jag tänker =P
#14 - precis så menade jag! Att kaniner är lättare att ha sele på än marsvin. Förlåt om jag var lite otydlig. Lite bakom flötet idag. :-)

#16 Jag har då aldrig sagt att det är bara marsvin som är känsliga. Djur är olika byggda, inte har vi hönor i selen heller? Eller chinchillor?
#18 Visst, men jag frågade inte om vad folk tycker om att marsvin har koppel eller inte. Frågade vilket av de två kopplen som ni trodde var bäst.
Men jag vet vad ni tycker nu. Så det behövs inga fler likadana svar från er. Tack för svaren som hörde till min egentliga fråga.
Skulle aldrig använda sele på mina marsvin. bättre med en bra ihopfällbar hage. så att dom i lugn och ro kan äta gräs i stället för att bli ihjäl stressade och kanske göra illa sig.
men men som sagt du vet ju nu riskerna, sen är det ju upp till dig.

#9 Använde typ en sån sele som är överst, de krånglar sig ur den jättelätt. Jag skuille valt den andra selen, den verkar mycket bättre och tryggare för marsvinet. Men man vet ju inte, kanske marsvinet tar sig ur den också…?
#23 Ah okej. Ja, den ser framförallt lite skönare ut att ha på. Men man vet ju iofs aldrig om kardborr sitter så pass hårt som det måste göra för att det inte ska gå upp så lätt.
Nu har jag inte läst övriga tråden, men jag avråder dig från att skaffa sele. Dels kan marsvinet skada sig om det gör ett plötsligt skutt i den och den som håller i kopplet inte är beredd, ett sådant ryck kan knäcka ryggen på marsvinet eller skada det allvarligt på andra sätt. Den nedre av selarna ser säkrare ut ur smitningssyn, jag tror att den är svårare att komma ur.
Men jag skulle tro att det är 90kr helt i onödan, jag har aldrig stött på ett marsvin som velat röra sig en millimeter i sele.
Köp en liten hage eller ett nytt hus till marsvinen i stället, det kommer att vara mycket mer uppskattat.
Hanna

#24 Jag skulle skaffa den nedersta i så fall och ett sånt där rullkoppel för katter och kaniner. Du kan man undvika plötsliga ryck. För jag håller med #25 om att plötsliga ryck kan i värsta fall skada marsvinet och om inte så blir marsvinen helt vilda och i panik att det tar stopp när de ska springa…de hindras från att fly. Men som sagt med rullkoppel så ska du nog hinna med så att det aldrig blir ett ryck :)
#25 Mina tidigare marsvin sprang gärna omkring i sele, när de hade ett långt snöre.
#26 Okej, tack så mycket för tipset! =) Om jag skaffar koppel till dem så ska jag absolut köpa ett sånt rullkoppel.
Men hade du det helt utsläppt (eller hur man nu ska säga det) hela tiden?
Ja, det är såna eventuella ryck som gör att jag tvekar lite.
Men som jag skrev längre upp, jag har ju ett antal månader på mig att fundera tyvärr….sommaren hade väldigt gärna fått komma hit typ nästa veckan =P
#16 Ja, det är klart att alla djur kan skada sig på eller ta sig loss från selen. Men marsvin har lite större risk, just för att de är så "lågt" byggda och så pass små. De har så tunna och korta ben att det blir ganska lätt för dem att vilja försöka ta sig ur selen. Kaniner har ju mycket bredare och längre ben än marsvin, så de kan inte lika lätt ta sig ur den.
Sen är det ju en vanesak. Man brukar ju vänja kaniner vid koppel redan när de är några få månader gamla. Och på så små marsvin är det ännu svårare att ha koppel.
Hoppas du förstår vad jag menar. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#27 Nej jag hade ju ett presentsnöre :P Men jag funderar på köpa ett rullkoppel. Om man ska ha det utdraget eller inte vet jag inte, beror ju lite på hur starkt det drar tillbaka så att säga, om marsvinen lätt kan dra ut det när de springer eller inte. Man kan ju också lägga dosan på marken och ha det helt utdraget och bara använda det i "nödfall", för att inte ha dem helt lössa så att säga, så man enkelt kan "fånga" in dem i en nödsituation ex om de (som i mitt fall) springer mot bilparkeringen :/
# 29 Hehe okej, trodde du hade rullkoppel också =P
Ofta är de väl lite "tröga" att dra ut. Marsvin som inte är så stora och starka kanske inte kan dra ut det så lätt. Men som du skriver kanske det smäller tillbaka väldigt kraftigt.
Om man har det helt utdraget så har de ju ganska mycket yta att röra sig på.
Usch då =/ var du snabb och fick tag på dem?

Tycker inte det är nån bra ide med sele på marsvin, har aldrig provat. Jag har faktiskt 4 eller 5 marsvinsselar hemma, men dom har följt med omplaceringsmarsvin och jag har aldrig använt dom och kommer aldrig att göra det heller. Dom liknar selarna på dom övre bilderna.
Har också fått med två selar från marsvin jag köpt via blocket. Den första slängde jag dirket och den andra har min dotter fått till sina gosedjur att leka med. Jag skulle ALDRIG ha en sele på ett marsvin!
Marsvins kroppar är inte gjorda för sele, plus att marsvin är oftast mer lättskrämda än kaniner och har lättare att ta sig ur en sele efter som dem typ ine har någon hals
*funderar över varför så många har lite tjurig ton i sina svar*
När man ställer en fråga i forumet så är det såklart att man vill se till sitt djurs bästa och gärna hör en viss portion goda råd (speciellt dem som har en uppriktigt hjälpsam ton).
Jag tycker det låter jättebra att denna ägare vill se till att hennes marsvin kan få lite sommarluft även fast hon ej har egen tomt.
Har man bra redskap, sunt förnuft och inte stressar djuren så borde det ju kunna gå bra.
LYCKA TILL (och berätta gärna hur det går)
#34 Det har jag också funderat lite över faktiskt..
Tack för ett trevligt och vänligt inlägg! =)
Jag skulle inte haft någon sele alls, ser inte någon anledning till att ha det på marsvin :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
# 37 Okidoki =P

jag testade den längst ner men fick lämna tillbaka den. det är inte bara kardborre utan knäppe med.
mina grisar satte framtassarna genom fästet runt halsen och krånglade sig ur på 5 min. så jag anser inte att den sista är bra.
#39 Oj, då…är det så pass stort runt halsen? Finns det inte någon som är mindre?
Jag läste någon stans att marsvin ska absolut inte ha koppel för dom är byggda som limpor med fyra ben!
Tyckte det va roligt sagt
Vi försökte med sele på våra marsvin när jag var liten. Har för mig att de krånglade sig ur dem direkt. Marsvin har så tjocka halsar eller inga halsar om man så vill och små ben att selar helt enkelt inte sitter säkert på deras limpkroppar.
Personligen skulle jag inte våga ha dem i sele för får de panik och börjar sprattla kommer de garanterat loss och ett panikslaget marsvin kan springa snabbare än man tror och de är som gjorda för att gå upp i rök i undervegitation… Tänk att leta efter ett marsvin som rusat in i snåren och ligger och trycker inte kul!
Tips är istället att köpa kompostgller som man kan klippa på mitten och göra en liten hage av. Den går lätt att fälla ihop. En sån har jag i stan funkar jättebra men man måste ju sitta brevid och vakta men det är ju samma vaktning som med sele.
#42 kompostgaller är inte bra hage, alla mina marsvin har tagit sig igenom kompostgaller, för dem kan ta sig igenom "hålen". Även min förra hona på över 1 kg tog sig igenom.