Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1477 ggr
tensing
0

hårömma ?

Försöker hjälpa till lite med pälsvården genom att borsta våra två långhåriga peruanhonor iaf någon gång i veckan. Den ena är cool medans den andra piper vid minsta borstdrag. Eftersom de har så tjock päls blir det då svårt att gå igenom hela.

Ska man insistera? Eller borsta varje dag så de vänjer sig?

Är förstås varsam med henne (och avbryter hellre än kör på). Hon är generellt den som är lättast att ta upp i famnen, äter ur handen osv men pipig vid hår/tass/öronvård.

Mari
0

Jag har två långhåriga honor och en av dem är väldigt håröm, så fort jag borstar så skriker hon rakt ut, jag försöker att hålla henne så kort så håret ej tovar sig och har även börjat borsta henne oftare så att inte pälsen ska tovas eller bli någon liten knut.

Det är så hjärtskärande att höra när hon skriker för att man "plågar" henne men å andra sidan är det mer plågsamt tycker jag för henne att gå runt med tovor i pälsen.

Vad använder du för borste/kam?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tensing
0

Har en liten djurborste med hår på ena sidan och piggar på andra. Använder bara hårsidan. Hon har inte alls så mycket tovor, bara lite smått längst ut (när man dragit igenom).

Mari
0

Jag använder en liten kam i stål som är för katter, den tycker jag har fungerat bäst då den delar upp håret på ett bra sätt och de tovor jag pratade om är också längst ut i det slitna håret, försöker att klippa bort det med jämna mellanrum men oftast försöker jag reda ut det.

Mina har ju en hemsk förmåga att kissa på pälsen även om den är kort. Förstår inte hur de lyckas då ingen av mina andra grisar gör så, bara de långhåriga..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

freddiie
0

Min ena peruanhane är ganska håröm och tycker precis som Stirrup att det är jättehemskt att höra honom skrika. Så jag brukar dela upp håret i sektioner, så att man inte borstar allt hår samtidigt. Det fungerar jättebra! Jag ska dock klippa honom i helgen, han tycker ju inte om att bli kammad så då tycker jag att han ska få slippa :)

tensing
0

Tack. Får skaffa en kam och prova med den. Klipper också topparna, framförallt bak i rumpan där det lätt samlas lite smuts. Tvättar även där bak då och då vilket inte tycks vara lika jobbigt för dem. De ser mest ut som de undrar vad sjutton jag sysslar med:-)

Abico
0

Jag har stött på flera långhår som är riktigt rädda om sin rumpa (rentav hela kroppen i vissa fall) just eftersom någon envisats med att borsta och luggas. Resultatet har i de flesta av dessa fall blivit bittska marsvin som man inte får ta i…

Visserligen har jag inte mycket kunskap om långhår, men jag tror inte att ett marsvin vänjer sig vid att bli luggat faktiskt. Själv har jag alltid varit noga med att min lunkarya inte ska behöva bli luggad av borstning, eftersom jag är rädd för att få just ett bittskt marsvin som inte vill bli varesig klappad eller nuddad. Lösningen har varit att hålla henne såpass kortklippt (det är verkligen inte extremkort, utan lagom och lätthanterligt) att det inte behövs borstas, jag kan inte minnas när jag borstade igenom hennes päls senast… September kanske? Obestämd

Hanna 

Lyan
0

Jag har två systrar som är EXTREMT ömhåriga.

Rema är värst, hon skriker och sparkas bara man tar i pälsen, henne går det inte ens att klippa, inte ens med sylvass sax, det är precis som hon har känsel i själva hårstråna. Jobbigt då hon har massor av päls och kissar ner den även om den slutar en bra bit ovanför golvet.

Jag har slutat att ens försöka borsta henne, jag klipper bort allt som blir tovigt eller smutsigt. När jag klipper får hon helt enkelt stå ut, även om hon är håröm känner jag att det är lite överdrivet att skrika så fort man petar på pälsen. Det blir värre och värre också, nu kan jag knappt klappa henne för hon är så håröm, tycker synd om henne men eftersom hon är långhårig måste hon ju stå ut med att iallafall bli klippt.

Atensia
0

Min lunkahona är också väldigt håröm, särskilt vid rumpan/bakbenen. Hon piper och sparkas, får snart ta och klippa henne så det inte behöver bli en brottningsmatch varenda gång *suck*

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Atensia
0

Irmelin måste ha hört mina "hot" om att klippa av all päls, för nyss när jag skulle träna henne att sitta still på utställningsplattan och kolla vilken färg som matchar henne bäst ;) så började mamma kamma henne och inte ett enda ljud kom ifrån Irmelin! Så hon är antagligen inte särskilt håröm utan ville kanske bara sitta lite bättre. Innan har jag haft henne i knäet. Nu behöver jag inte komma till utställningen med en trasselboll utan istället med en vackert utkammad lunkarya ;)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Creation
0

Är ett marsvin hårömt får man väl ta och fråga sig några saker:
- Har den som borstar rätt metod eller är denne för hårdhänt? Man får försöka vara så varsam som möjligt.
- Är kammen bra? Det bästa är att använda en väldigt bredtandad kam.
- Är pälsen ren? Det bildas lätt tovor i smutsig päls. Om man badar marsvinet med både schampo och balsam innan, kan det bli lite lättare att kamma sen.

Jag kan tänka mig att vissa "hårömma" långhår enbart är drabbade av något/-ra av dessa problem. Sen kan ju marsvinet ha en pälstyp som lätt tovar sig och då får man antingen hålla pälsen riktigt, riktigt kort och aldrig borsta eller borsta pälsen oftare. Jag skulle rekommendera det förstnämnda, då borstning nog är lite obehagligt för alla marsvin. Vissa reagerar bara mer än andra. Är marsvinet hårömt rekommenderar jag också att man klipper pälsen väldigt kort.

Men personligen borstar jag aldrig mina långhår mer än innan utställning eller när jag klipper deras päls(en gång vart tredje/varannan månad). Jag finner absolut inte att man behöver borsta en gång i veckan. Mina marsvins päls är inte alls särskilt kortklippt heller. Jag skulle föreslå att du, tensing, klipper dina långhårs päls ännu kortare. Då kommer du troligen slippa borsta pälsen över huvud taget, vilket innebär att dina marsvin slipper regelbundet obehag.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

tensing
0

Tack alla.

#10 Ska testa att klippa ner pälsen lite mer. Trodde jag fått till topparna men det ser sådär ut.. lite ojämt nu. Men man får väl fokusera på en sektion i taget. Tror inte damerna bryr sig om det ser lite lustigt ut under ett par dagar.

& kam står nu på shoppinglistan.

Creation
0

#11 Jag är inte heller någon höjdare på att klippa marsvinspäls. Det finns jämt några ojämna partier. Men utseendet är ju inte det viktiga, det är "funktionen" som betyder mest. :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.