Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2606 ggr
Charmina
0

Hösilage?

Då jag är en häst människa och för tillfället läser en utfodringskurs började jag fundera på om även marsvin kan äta hösilage eller om det inte är nyttigt för dem. Är det någon som vet hur det ligger till med det här?

FeliciaS
0

Det finns en tråd om det här redan. I djuraffären som finns där jag bor säljs torrt hösilage som har jättefina tunna strån - perfekt till marsvin! Min bästa kompis har häst och jättefint hösilage så jag ska fråga ifall jag kan få börja köpa av dem :)
Marsvinen undviker ändå de grova stråna i höet…

Jag undrar bara en sak - hästar som äter hösilage måste vaccineras mot boutalism, hur är det då med marsvin?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

:| Ehh… jag ställer en fråga om din fråga:
Vad är boutalism? :S

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

#2 Vet inte helt säkert, men någon sjukdom hästar kan få av dåligt hösilage. Eftersom att hösilaget är konserverat är det lättare att mögelsporer bildas osv. och jag tror det är det som man vaccinerar mot, så att hästarna inte ska bli sjuka.
Men ger man hösilage till marsvinen bör det lukta gott, inte vara för fuktigt och se ut som gräs typ.

Mvh Felicia

toodiloo
0

botulism brukar man vanligtvis vaccinera hästar mot för det är en sjukdom som hästarna oftast dör av. Kan komma tex från bakterier av något djur som kommit in i balen.. död råtta eller så..

FeliciaS
0

#4 Men ska man våga ge marsvin hösilage då?

Mvh Felicia

Creation
0

Usch! Det låter inte trevligt…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Hatasallad
0

#5 Det beror på var och hur man förvarar hösilaget ;P

FeliciaS
0

#7 Javisst…

Mvh Felicia

toodiloo
0

tveksamt.. dessutom var det någon tidigare som sa nåt om att de ite va bra för dem eftersom det är lite "fuktigt" o så..

Charmina
0

Botulism kommer som sagt av att det legat något dött djur i balen men, trots det, betyder det inte att det måste finnas botulism i varje bal där man hittar något kadaver. Det är väldigt ovanligt att hästar faktiskt får botulism och sen är det även så att det är svårt att bevisa att det är just den sjukdomen. De stora stallarna, t.e.x Flyinge, har därför valt att bara vaccinera sina allra mest värdefulla hingstar.

Så botulism oroar ja mig inte för när de gäller att ge till marsvinen och inte heller att det skulle vara för tjocka strån, utan det är fuktigheten jag tänker på.

#1 : Vad menar du med att de säljer torrt hösilage? För att det ska räknas som hösilage ska det egentligen ha en TS (torrsubstans) på sådär 50-55 % för att själva ensileringsprocessen ska kunna ske. Är det torrare än så är det bara blött hö. Som jämförelse så har hö en TS på minst 84%

FeliciaS
0

#10 Okej, tack för det! :) Jag menar att det har legat och "torkat till", alltså efter ensileringsprocessen.

Mvh Felicia

toodiloo
0

är det okej att ge marsvinen torkat hösilage då?

trocadero
0

#12 Nej man ska aldrig torka det. Jäsningsprosessen sätts igång i kontakt med syre och gräset förstörs inom några dagar.

tantnett
0

Jag har häst och jag har alltid gett mina marsvin höensilage. Vi har jättefint "torrt" ensilage som många gånger marsvinen föredrar framför vanligt hö.

Jag tar hem dagsranson till marsvinen+kaninen i papperskasse.

Men får vi in någon bal som är för fuktig vilket händer ibland så ger jag inte smådjuren av det.

Man skall inte fodra med höensilage om man har för få hästar då är riskerar man att ensilaget förstörs.

En bal skall fodras upp inom en vecka.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

toodiloo
0

vi har nämligen blivit erbjudna att köpa torkat hösilage till marsvinen.. men detta går alltså inte?

tantnett
0

Som du kan läsa i mitt inlägg #14 så gör ju jag det.

Vi har väldigt olika uppfattningar om detta, minns att det var samma för o emot i den andra tråden om detta ämne.

Ha koll på hur länge balen varit öppen. Samt hur mycket ni tar hem och åtgången på det. Så det inte blir för gammalt.

Jag tar ju som sagt hem dagligen så jag har ju koll på balen när den är öppnad m.m.

FeliciaS
0

Jag ger mina marsvin hösilage, dem gillar det mycket bättre än hö ;P Det är lika torrt som hö, luktar likadant och ser likadant ut, men det dammar inte och marsvinen äter upp alla strån vilket de inte gjorde med höet. Jag har alltså inte märkt någon som helst nackdel jämfört med hö, tvärtom. Men jag vet inte exakt på pricken vad som är skillnaden, men båda är ju stråfoder på gräs.

#14 Ensilage och hösilage är olika saker. Finns det något som heter höensilage också?

#15 Jodå… Det tror jag allt ;)

Mvh Felicia

tantnett
0

#17 Det är jag som uttalar det fel Skäms.

Det heter Hösilage. Och jag har också märkt att marsvinen gillar det bättre än vanligt hö.

toodiloo
0

men hur mkt kan man ta åt gången då? för de är som sagt redan torkat, jag tror att hon skulle ha det till sina får..

Abico
0

Nu har jag en liten påse hösilage här som jag tänkt bjuda grisarna på men det känns som om det råder delade tankar om hur det ska ges här? Torrt eller fuktigt? Jag blir förvirrad ;)
Mitt är fuktigt, varken genomvått eller torrt - lagom?

Hanna 

tantnett
0

#20 Jag tar hem en papperskasse åt gången från stallet.

Du kan ge dom det direkt. Att det skall fövaras torrt är enbart för att förhindra föruttnelseprocessen.

Dom äter det lika bra torrt som fuktigt.

Det jag tidigare skrev i inlägget #14 så menar jag verkligen vått silage nästan som kosilage, det vill jag inte ge dom då får dom "köpehö".  Skrattande

Abico
0

#21 - Okej :)

Hanna 

emelie92
0

vad är egentligen skillanden mellan ensilage och hösilage? förutom att hösilage ligger ett dygn innan man packar in det i plasten?

FeliciaS
0

#20 Jag tror inte det spelar någon jätteroll. Men hö är ju torrt och jag har alltid haft hyffsade mängder så det hunnit torka…

Mvh Felicia

FeliciaS
0

#23 Hösilage är konserverat gräs, hö är bara torkat. Hösilage ligger i balar skyddade av plast, där det är en viss fuktighet så något ämne bildas så det jäser.

Mvh Felicia

emelie92
0

#25 - Ja, men vad är skillnaden mellan ensilage och hösilage? ^.^

FeliciaS
0

#26 Vad är det för slags skillnad du vill höra? Smak? Doft? *fniss* Jag har ju skrivit skillnaden ;P

Mvh Felicia

tantnett
0

#26 Vad jag vet så stämmer det som du skriver att hösilaget ligger längre tid för att få en torrare substans innan det konserveras.

Ensilaget packas inom en timme efter det huggits. Alltså är det betydligt fuktigare.

emelie92
0

#27 - Hö och höensilage är inte samma sak, jag tror du blandar ihop det (;

#28 - Okej, och därmed så kanske ensilage är mer näringsrikt? eftersom det inte har legat och torkat innan?
det spelar ingen roll om man ger höensilage eller ensilage till marsvinen, det går lika bra?

tantnett
0

#29 För marsvinens skull tror jag inte det har någon betydelse.

Jag undviker som sagt för "blöta" balar. Orsaken till det är för jag tycker dom luktar för mycket av syramedlet. Men som sagt vem vet vilket som är rätt eller fel?

Jag frågade en veterinär om just detta för ca 4 år sen, om att ge marsvinen konserverat gräs? Bra eller dåligt? Men varken hon eller någon annan kunde ju svara på detta. Men jag har nu gett mina smådjur detta nu i ca 4 år och dom mår förträffligt.

FeliciaS
0

#29 Oj, men gud förlåt, jag läste "vad är det för skillnad på hösilage och hö?" ;P

Mvh Felicia

Rafflan
0

Förut tog jag hösilage å torkade å gav till mina små, funkade jätte bra ;)

PetraS
0

Jätte bra tråd! :)

Har faktiskt funderat lite på just det här, men har av någon anledning fått för mig att grisar inte kan äta hösilage/ensilage.

I stallet där jag har min häst stående finns det både hö och hösilage/ensilage (vet faktiskt helt ärligt inte vilket av dom det är) att välja på. Även därïfrån jag tar hö till grisarna.

Som våra hösilagebalar ser ut ibland skulle jag inte ens haft en tanke på att ge till grisarna, brukar även ge min häst hö då istället då vissa balar ibland skiljer sig mkt i blöthet osv. kan lukta riktigt illa och vara jätte tungt och blött.

Men dom balarna som vi haft nu ett bra tag är verkligen i min mening superbra, kan tänka mig att grisarna verkligen skulle uppskatta det med! Hyffsat torrt, inte alls sådär fuktigt och tungt som det kan vara ibland, jättefina lagom mjuka strån och det luktar jätte gott! :)

Kanske skulle ta med mig lite hem imorgon då så dom får smaka! Har en känsla att dom kommer älska det! :) Tycker att det verkar mkt godare att äta. ;)

tantnett
0

#33 Precis så som du beskriver kan det skilja på balarna. se mitt inlägg # 30.

Men du kan med gott samvete ge dom av dom torrare balarna, och även ngt fuktiga. Se bara till att fövara det hemma i papperskasse.

[Jessica-B]
0

Vad är ärligt talat hösilage? Skrikandes

FeliciaS
0

#35 Enkelt sagt är det konserverat gräs ;)

Mvh Felicia

[Jessica-B]
0

De lät riktigt skumt :O Men tack för förklaringen hahaha