hane eller inte???
hej !
har ett problem. någon som vet om marsvin kan gå dräktiga i mer än 78 dagar med bara en unge?? för vi skulle kastrera vårt ena marsvin i dag för där har kommit en liten unge ochvi har haft dom i mer än 90 dagar hos oss, så rent logiskt måste den ene vara en hane eller??
men veterinären ringde precis och dom kan inte se nåt annat än att det är en hona?????????? konstigt!!

Förstår inte riktigt, du har alltså två marsvin och du tror att det är en hona och en hane? När föddes ungen då?
Men veterinären måste ju veta.
vi köpte 2 honor enligt säljaren men det har nu efter vi har haft dom i 95 dagar kommit en unge och veterinären hittar inga tecken på att den är en hane.. den som skulle eventuellt vara pappan då. helt konstigt !!
#2 Har ni kollat det andra marsvinet också så att det är en hona? 70 dagar +- någon dag kan ju marsvin vara dräktiga men 95 är för länge. Låter väldigt konstigt, hur gamla är marsvinen? Om det är stora grisar är det ju lätt att se om det är en hona eller en hane ;)

Nån av dom måste vara en hane, 95 dagar kan inte marsvin vara dräktiga. Ni måste kolla det andra marsvinet då. Har ni särat på dom, för marsvinshonan brunstar igen inom ett dygn efter att ungarna föds.
Det är inte så då att det var marsvinsmamma ni skickade iväg till veterinären för kastrering och hanen sitter hemma med ungen?

#5 Det måste ju vara så, för en av dom måste ju vara hane.

Hej!
Jag gissar att det var er jag pratade med på Bär & Grönt igår?
Kul att ni har hittat hit :-)
Har du möjlighet att ta bilder på marsvinens kön och lägga upp här så tror jag att vi ska kunna se vilken som är hona och vilken som är hane.
Annars kanske ni kan ta er till någon uppfödare som kan hjälpa till att könsbestämma (jag finns i Ängelholm och kan hjälpa till med det exempelvis).
Hur är det med bebisen?
Om det är så att den har gått med pappan och inte mamman så har den ju inte fått i sig någon mat sen den föddes och det är ju inte så bra.
Du borde även kunna kolla vilken som är mamma genom att ta ut dem och försiktigt trycka lite på juverna och mjölka lite för att se var det kommer mjölk- brukar vara ganska lätt att trycka ut lite.
Hoppas att allt kommer att gå bra!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Hur har det gått?