Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 4069 ggr
Sisss
0

Ikeasaker?

Eftersom jag ändå snart ska till ikea och köpa en bokhylla och göra en bur av den, tänkte jag att jag kunde fråga er vad mer man kan köpa på ikea och använda till marsvinen? Finns ju inga direkta marsvinsaker men ja, jag tror ni förstår vad jag menar :)

fia-mia
0

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

luneas
0

De här är kanon att göra tunnlar av. :-) Man klipper bara ur botten på den så blir det en tunnel. mina grisar älskar att ligga och sova "dubbelvikta" i tunnlarna.

Sen finns det även billiga vita handdukar för 5:-/st som jag brukar köpa på mig emellanåt, brukar lägga det ovanpå marsvinens hustak så att det ska bli mjukare men oftast så drar marsvinen ner handdukarna på golvet istället och boar in sig i dem. Då blir de förstås väldigt spåniga och smutsiga så till slut brukar jag kasta dem och lägga in nya, de är ju så billiga ändå.

Abico
0

En sån här har jag sytt egna mysrullar av, extremt uppskattat. Ska köpa en ny fäll och sy nya rullar om ett tag för de börjar bli äckliga nu.

Den här använder jag till marsvinens torrfoder…
Och den här till deras hö, hämtar in lite åt gången.
GLES-back används som hus, bara att klippa till öppningar.
En sån här använder jag till höet när marsvinen är ut i sin rasthage.
Och självklart, min BÄSTIS. Köper alltid ett lager när jag är på Ikea,
helt ovärdeliga är dom.

Hanna 

FeliciaS
0

Jag har sådana tunnlar som #2 tipsade om, även en Bästis filt som #3 länkade till. Sedan finns lådor för kraftfoder och tvättkorgar för hö till exempel :) Bara man har lite fantasi kan nog det mesta passa *s*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Chieko
0

Jag blir sugen på en IKEA-tripp nu ;)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Sannich
0

Matskålarna ska utgå ur sortimentet. Såg det sist vi var på ikea. Så jag köpte på mig 4st.

[Liinda]
0

Jag ska till Ikea idag Skrattande Så då blire att köpa såna där tunnlar som luneas tipsade omSkrattande

[Strawberi]
0

Ikea i veckan atnar jag då.. Så sugen på köpa nytt så kul med nytt. Behöver även bygga ny bur så ska ha lite prylar från ikea ;)

[Jessica-B]
0

Själv ska jag till IKEA nu i veckan, och planerar att köpa in:

BÄSTIS lektunnel för katt (finns i 2 olika färger)

FIBBE tunna med lock (finns i 3 olika storlekar) som skall agera hötunna.

Älskar IKEA något otroligt haha. Kan nästan hela sortimentet utan till efter många års erfarenhet. Skäms

Abico
0

#9 - Jag skulle inte vilja ha höet i en sån tunna, det känns som om det blir väldigt tättslutande.

Hanna 

[Jessica-B]
0

Tättslutande? Hur då menar du? :S

Abico
0

#11 - Ja det är ju en tunna i hårdplast och locket ligger, såvitt jag vet, tätt uppepå. Jag har haft mögligt hö för många gånger för att våga hö höet såpass instängt. Själv har jag, som sagts högre upp i tråden, en sån här tvättsäck till det hö jag tar in. I den ligger höet luftigt och även om "locket" ligger på blir det inte tillslutet på samma sätt.

Hanna 

[Jessica-B]
0

Jasså, Locket på tunnan hör dock till de mer "luftiga" locken, eftersom de inte knäpps fast liksom, utan de är mer som en plastbit med gångjärn på kan man säga - som bara vilar över tunnan.

Men de va super att du sa de om mögel, för det hade jag inte alls tänkt på. Förvånad Har ett par sådana tunnor som tvättkorgar hemma - där av vet jag att locken går att ta av. Så det får bli en sådan tunna UTAN lock då Flört

poppysmarsvin
0

Som den hästägare jag är (…) så använder jag sedan urgammmalt dedär IKEA-kassarna som egentligen är tänkta att bära saker i. De man lånar i butiken är gula och de man kan köpa (kostade 5,- på "min tid") är blå. Super att ha hö/hösilage i!!!

elin85
0

#12 och #13 Men tunnan är ju inte så stor så höet lär ju inte ligga där i så länge, kanske ca 1 månad eller så, eller? Då borde det väl gå bra? Jag har själv höet i en sådan där förvaringslåda tänkt för dynorna till utemöbler. Där får jag plats med en bal. Den står i källaren så det är ju lite kallt, men i den har det då aldrig blivit mögligt hö.

Royalz
0

Det bästa är väll att ha höet i en påse gjort på ett material som andas, som tex tyg :) Plast blir ju instängt.

[Jessica-B]
0

Kan säga att #16 har en bra poäng, men i och med att tunnan i plast är så pass liten, och man nödvändigtvis inte måste fylla hela heller, utan att man kan köpa en lite mindre påse hö, så borde de väl gå bra, som #15 säger? Och nu när jag vet att man ska tänka på att de inte möglar, så kommer jag ju givetvis hålla ögonen extra öppna. :)

Chieko
0

Var på IKEA idag bara pga den här tråden ;) Köpte dock inte så mycket, har inte så bra inkomst just nu så.

Men det blev en BÄSTIS-filt och 3 blåa kassar att ha hö och spån och diverse annat i. De kostar fortfarande bara 5kr för de som undrar. Jo en liten matskål till höt i hagen också för 3kr. Funderade på en sån lektunnel med katt men var för snål.

ABICO hur syr du dina mysrullar? Köpte ju en sån filt idag :D

/Karin

[findusen]
0

#18 du kan köpa en sådan 3pack "tunnlar" från barnavdelningen. det är egentligen inte tunnlar, men man kan klippa loss bottnen och även sätta ihop dom med varandra så det blir en lång….

NÖJE heter dom o kostar 29kr har jag för mig. o jag tror dom fortf finns kvar :)

Chieko
0

Ah, jag såg dem men glömde kolla upp och komma ihåg vilken avdelning. Kanske blir en annan gång då :)

/Karin

FeliciaS
0

#13 Jag har en sådan här som funkar jättebra :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

godisgrisen
0

Barnavdelningen på IKEA är min vän. Har köpt min utmärkta fodertunna med lock där, tyvärr har jag slarvat bort vad den heter. Min är vit och av den största storleken men den finns i många färger och storlekar. Den är rektangulär med ett runt hål i mitten av locket. Snygg diskret lagom stor och praktisk.

Så har jag ju de välkända tunnlarna i alla burarna. De är mycket populära och färgglada. De matchar snyggt alla mina snabbsnickrade och olika hus. När tunnlarna blir allt för kissiga och äckliga lägger jag dem i blöt i badkaret med diskmedel och hett vatten ett tag sen bostar jag dem bara lite lätt med en diskborste och spolar av dem med duchen. De torkar jättesnabbt.