Magsjuka?
Någon som haft magsjuka hos sina marsvin? Symptom? Smittade det mycket, fort?
Hur hanterar man det om man fått det?
Snabba svar uppskattas.
Hanna
Hur menar du med magsjuka?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Dåliga magar hos flertalet marsvin i samma bur…
Hanna
Fick lite hjälp av maria på Oops
I regel smittas det inte för i regel så är det något de ätit
proviva är bra vid magsjuka och en massa vätska, de dör fort annars
Men det är så konstigt att plötsligt har 3/5 marsvin blivit dåliga i magen - visserligen i varierande omfattning. I söndags när jag satte ihop alla honorna var alla friska.
Hanna
#2 Som märks på avföringen - lös/hård? Spända ("uppblåsta") magar?
Det låter som något som borde vara foderrelaterat tycker jag.
Mvh Felicia
Alla tre har fått ett par ml blåbärsproviva, de två som ännu inte visar några magproblem har flyttat till egen bur.
#5 - På den ena är det bara kladdigt i rumpan, har inte sett någon avföring, den andra bajsar löst i onormal form och den tredje har jätteproblem att bajsa, bajsarna är små (nyfödda ungars bajs är att jämföra med) och det kommer blod (hon har tappat mycket i vikt).
Hanna
Har nu tittat på de andra marsvinen också. Att det skulle vara fodret som gjort det känns märkligt, 3 av 9 är dåliga, de andra är det inget fel på och då har de fått exakt samma mat, inget foderbyte har skett som kunnat krascha magarna.
Hanna
#7 Okej.
Oj, blod och viktminskning - hur mycket på hur många dagar?
#8 Förstår bara inte vad förutom foder som kan skapa sådana problem med magen. Är det inte möjligt att just dem har ätit av något olämpligt? Kanske en av grönsakerna som var dålig och att de tre ätit av den?
Mvh Felicia
#9 - Senaste vägningen är från 18/1 men det är drygt 100g. Du kände ju på Smulan i fredags - inte var hon tunn då?
#9 - Fast alla fick samma mat igår, en paprika och sedan vitkål - och det är ju liksom från samma huvud.
Hanna
Jag tror på fodret, kanske har just de som är sjuka ätit en del av något grönt som inte var så bra att äta. sånt kan ju lätt hända, tex en morot kan ju vara dålig på en viss del och inte hela… Kanske men det är bara mina funderingar och spekulationer såklart.
Jag skulle också tro att det är foderrelaterat men det är så klart bara en gissning och vad jag tror.
Hoppas verkligen dom kryar på sig snart!
#10 Okej. Jag kommer ihåg att jag sa något om att hon var lite tunn, men liksom inte för tunn.
Hrm, vad skumt… Kan ju ha varit något på en del av vitkålen kanske (även om det inte känns helt troligt). Sköljde du den?
Mvh Felicia
Men om det nu var fodret, hur tappar hon 100g över en natt? Och blir så jättedålig medan såpass många andra inte visar någonting?
Hanna
#13 - Hon var tunn över skuldrorna, men rund över magen. Nu är hon tunnare över Irma skulle jag vilja påstå. "rumpkotorna" står ut…
Hanna
#14 Från 18/1 är ju inte en natt :P Eller hur kan du vara säker på att hon tappat allt det på så kort tid?
Mvh Felicia
#15 Hrm, ajdå :/
Mvh Felicia
#16 - Men om det vore fodret som gjort så mycket problem måste det ju varit gett relativt nyss? En dålig morot som de fick för en månad sedan ger ju inte blodig avföring först nu liksom.
Hanna
Kollar lite i min sjukdomsbok nu.
Har hon blod i urinen med? Hur är det med aptiten?
Mvh Felicia
Har inte sett henne kissa. Hon åt glatt proviva när jag övertygat henne om att det var gott. Petar i sig ett och annat strå hö men sitter mest och plockar med maten ser det ut som.
Hanna
Jag tycker att det låter som att Smulan är förstoppad i magen. Bajset är kanske så hårt att det börjar blöda i hennes anal när hon försöker pressa ut det. Känns magen hård? Förstoppning kan ju orsakas av snabbt foderbyte. Hon har inte bott hos dig så länge, va? Gjorde du någon "övergångskost" eller bytte du direkt foder?
Viktminskningen kan också bero på depression/stress i samband med flytten.
Bara jag som spekulerar lite…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#22 Har precis läst om det och tycker också det kan låta som förstoppning. Det ända som förundrar mig är att symptomen finns hos två till…
Mvh Felicia
#22 - 14 december kom hon hit, har enbart gått upp i vikt fram tills nu.
Magen är jättemjuk, den känns faktiskt nästan tom :/ Det är ingenting som tar emot om man klämmer henne över magen. Jag bytte foder relativt omgående, men tycker att även om det var det som var orsaken så skulle det inte dyka upp 2 månader efter inflytt.
Sedan flytten till nya buren?
#23 - Som sagt, alla bajsar ju. Och bajset är inte hårt, tvärtom. Greta lyckades lägga en riktig "ankbajs" tidigare, en lång mjuk korv bara helt utan någon vanlig form.
Hanna
#24 Mhrm, ja, vilket dilemma 
Testa att ge klikröt med Proviva, om hon (de) äter det?
Kanske köra på behandling mot diarré då?
Mvh Felicia
kan det inte vara stress eller så om du nyligen flyttat dom? annars tänker jag tänderna, det kan gå fort, men inte när det gäller tre stycken samtidigt…… inget fel på höet? just deras tuss kunde isf varit dålig menar jag……. men dom borde bli bättre igen med nytt hö och proviva..!
#26 - Ja tandproblem är hemskt, har jag lärt mig. Och hon är 5-6 år, det känns inte som om tandproblem plötsligt dyker upp så sent.
Kan vara höet, men det har dom fått i flera månader nu - dessutom var det ju ytterligare två i samma bur som inte visat sig dåliga ännu :/
Jättekonstigt alltihop. Om jag vaknar imorgon och alla bajsar blod, byter jag hellre ut det mot en sväng Ringorm - där vet jag åtminstone vad jag har att göra med.
Hanna
#27 jo det är ju vanligare med tandproblem i högre ålder, min phille blev dålig jättensnabbt o helt plötsligt! just det där småplockandet med maten och att hon magrat låter ju som det, då dom är hungriga men inte kan få ner det! men det brukar saglas osv, vet inte om saglet är 100%igt vid för långa kindtänder iofs… annars stämmer det!
kan ju ha legat ett dött djur el nåt liknande i höet och att det blivit dåligt av det…
jobbigt med dåliga magar, dom är ju så ömtåliga :(((
#24 Oj, var det så länge sen? Vad tiden går fort :-P
Nä, då känns det ju osannolikt att det har med flytten att göra… konstigt att hennes mage inte är hård. För det jag vet kan ge blodig avföring är om marsvinet fått förstoppning eller ex har en tarmtumör. Och båda innebär att djuret har en(i alla fall något) hård mage.
Men det måste väl ha med fodret att göra… plötsligt foderbyte, brist på fibrer eller dåligt foder. Ev att de kan reagera på om man slutar ge dem någon "foderbeståndsdel" som man alltid brukar ge annars också. Säkert att inget förändrats i kosten?
Som någon annan sa, olika marsvin är olika känsliga. Kan hända att de andra två som inte påverkats har bättre immunförsvar.
Jag har tyvärr ingen aning om vad det kan vara annars. Kanske bäst att ta dem till veterinären om det inte går över snart?
Usch då :-( Vet inte vad som kan ha orsakat det men vätskebrist kan göra att de tappar så mycket som 100g på ett dygn! Mia tappade 150g på två dygn när hon fick juverinflammation och inte orkade dricka tillräckligt mycket (hon hade hög feber också) och nya lilla Ebba tappade 60g på ett halvt dygn.

Det finns något som kallas pseudomonas. Det är en bakterieinfektion i mag och tarmkanalen.
Det verkar ju vara olika symptom. För mig känns det som en slump bara att alla blivit dåliga samtidigt. Att Smulan får blod i bajset kan ju vara lite vad som helst med tanke på att hon är så gammal så är det heller inte konstigt att något händer med hennes kropp. För det var väl hon som hade svårt att bajsa och gjorde små bäbispluttar? Om det fortsätter kanske hon borde besöka veterinär.
De andra som är lösa i magen tror jag ätit något dåligt. Proviva är nog bra där. Om det ordnar sig på några dygn var det nog ingen fara. Jag tror inte att det är magsjuka men det kan ju sprida bakterier mellan varandra med kladdbajset. Kladdbajsarna är jag inte orolig för. Se till att de får i sig hö, vatten och proviva.

När människor får blod i avföringen har det ju ofta att göra med en skadad tarm, stopp i tarmen el liknande. Hon skulle ju kunna ha cancer i tarmen, då kan det ju vara delvis stopp och därmed små bajskluttar som kommer förbi. Blodet kan ju då komma av att hon pressar avföringen förbi dessa hinder. Men om hon var människa skulle jag gissa på tarmvred (delvis stopp i tarmen med blod i avföringen och illamående, kräkningar för människor), om marsvin kan få tarmvred vet jag ju dock inte. Jag har dock svårt att se hur foderbyte skulle ge blod i avföringen. De andra två marsvinen låter det ändå som något med fodret= lös avföring.
Dom kan väl få blod i avföringen också om dom är hårda i magen. Och om dom är hårda i magen kan väl bero på vätskebrist? Om jag inte har fel? Och vätske brist kan väl ge viktnedgång?
Jag har just läst gamla nummer av MM, om skinnyn Nicko Ticko Tinn som hade urinsten. Av symptomen som beskrivs där kan jag nästan säkert säga att Smulan har urinsten. Jag är så grymt lättad, urinsten smittar inte. Men det är sorgligt också, jag sätter inte en 5-6 år gammal hona till att operera bort någon urinsten. Jag tror inte att hon överlever operationen, såpass allmänpåverkad som hon redan är. Och ont har hon, stackars liten.
Hanna
Det skulle ju absolut kunna vara så att alla tre fått i sig något olämpligt, men att Smulan också har urinsten eller så. "Tur" i oturen om det inte är samma sak som drabbat allihop i alla fall…
Mvh Felicia
Men hö kan ju faktiskt vara dåligt om det blivit smittat av något dött djur eller så, har du fortfarande inplastat hö = risken är större . Det behöver ju bara vara ett mindre område som är smittat.
Greta är bättre i magen, lite lös fortfarande men på bättringsväg :) Wilma har inte blivit speciellt dålig, bajsar kanske lite löst men det har hänt förr att hon gjort det utan någon synbar orsak. Ingen annan har blivit dålig.
#37 - Har inte plastat hö längre men visst kan det vara något höet… Har inte upptäckt något själv dock.
Hanna
#38 Skönt att de är bättre :) Då var det nog ingen gemensam "epidemi" iaf ;) Hur är det med Smulan?
Mvh Felicia
kommer väl inte blod i avföringen när dom har urinsten? kissar väl blod lite då och då till en början, sen eskalerar det väl?
hoppas det inte är nåt allvarligt… :S
Jag tog fel i början, eftersom hon blödde när hon kissade blev även bajspluttarna blodiga men sedan gick det över till att endast komma blod när hon kissar. Hon går och skvätter hela tiden och har nu riktigt ont. Vi har fått tid för avlivning i eftermiddag.
Hanna
Vad tråkigt.
#41 Om det är urinsten går det ibland att behandla med en längre Bactrimkur + konstant utfodring med tranbärsjuice (utan socker).
Operation finns också dock kostsamt samt att det ibland återkommer.
Mvh Mia
#43 - Med tanke på att hon var 5-6 år och såpass dålig känner jag inte att någon behandling varit rätt. Även om hon tillfälligt blivit bättre skulle det mest troligt återkommit. Och eftersom hon var såpass gammal skulle hennes tid kvar, innan hon naturligt skulle ha dött, inte kunnat väga upp till all medicinering och krångel som jag behövt ta henne igenom.
Hanna
#44 Fast när de är så gamla har jag hört att det inte är så ovanligt att det bara är en engångsförteelse? Risken för att det återkommer är större när de är yngre och får det. Yngre marsvin bör ju logiskt sett vara tåligare(mot salter eller allt vad det är som orsakar urinsten) än äldre marsvin, så ifall de får urinsten är det större risk att det är något med generna. Fast risken finns ju alltid, i och för sig.
Du gjorde säkert rätt beslut. Synd att du fick så kort tid med henne. :-(
#45 - Det är inte vad jag fått berättat för mig, men säger du det så.
I vilket fall är det för sent att sätta in någon behandling nu.
Hanna