Shampoo?
Tänkte tvätta mina marsvin och undrar vad man ska andvända för shampoo och var man köper det?
Jag använder milt valp schampo till mina :)
Jag använder Head & Shoulders (för människa) eller något dogman schampo som jag köpte i panik på Ica för flera år sedan, båda funkar jättebra.
Hanna
Ett milt schampo, eftersom marsvin har känsligare hud än oss. Till exempel hund-/kattschampo eller babyschampo.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag använder också ett milt hundshampo. Men kommer nog att köpa in något av dessa från gorgeous guineas nästa gång.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
jag använder oparfymerad lactacyd. En intimtvål.
Jag använder ett från djuraffären som heter Gnagarschampoo. Grisarna får mjukmjukmjuk & lenlenlen päls av de
Barnängen har rätt milda shampoon.
Hur ser det förresten ut med mild duschkräm? Kan man använda det som alternativ till shampoo? Min uppfattning är att duschkrämer är bra mycket mildare än shampoo, men om det skulle kunna ge samma rengörings effekt är ju en annan femma. Nån som vet?
#7 - Jag skulle nog inte hälla duschkräm i en päls - vet själv hur extremt trassigt mitt hår blir om jag lyckas ta fel flaska när jag tvättar håret ;)
Hanna

Wellashampo fungerar jättebra för marsvin.
Alla mina petdjur tvättas i det före utställning och mina långhår brukar få sig ett bad med Wella ett gånger om året.
När lunkorna som ska ställas ut badas används D105 Dog Shampo som finns att köpa på tex Granngården.
Miamia
Best Friend hundchampo köpt på Coop använder jag. Det är jättebra till korthår iallafall. På utställningar får vi alltid bra omdöme på pälsen. Det finns inga planer på att byta champo. Billigt är det också.

Ett av mina marsvin, Tjallamalla, har väldigt torr och spröd päls. Hon ska badas men har någon ett tips på ett schampo eller balsam så hennes päls inte blir så torr och elektrisk?
Hon är ca 5 år.
Har aldrig lyckats ta fel flaska när jag tvättat håret :O ..sprayade dock parfym i håret när jag var ute efter hårspray en rätt så vanlig dag i mitt liv. Nå väl. Duschkräm kanske inte har lika effektiv värkan som shampoo då, kanske vi kan konstatera? ;)
Ingen annan som har erfarenhet av duschkräm ? :P
#12 Jag har tvättat håret i duschkräm i brist på annat flertalet gånger och inte lidit märkvärt av det :P Beror nog på hårkvaliteten, har man vanligtvis fågelbo efter en tvätt så ska man nog undvika duschkrämen :P
Ska kanske inte bada en lunka eller annan lurv med duchkräm men en teddy eller annat korthår borde gå bra om det är nån mild eller kanske parfymfri duschkräm. Fast jag har aldrig badat gris så jag vet inte säkert!
#13 Jaa de e sant, de hänger nog kanske på vilken hårtyp man har. :)

Mitt marsvin Doris har också torr päls och blir mycket lätt elektrisk! Märks att hon tycker det är jobbigt ;P
jag vet kanske varför dom får elektriskt hår, för tt det är kallt ute och då får dom lektirsk hår du kan väl tästa att blöta dom lite garnn? 
jag använder hundshampoo :)
Under vintern när luften är torrare så blir pälsen lättare flygig och "elektrisk", mitt hår beter sig på precis samma sätt ;) Inte mycket att göra år skulle jag tro.
Hanna