Marsvins bråk
Hej, jag har 2 hanar Måns och harry, det är så att de vill inte riktigt komma överens de biter varandra så de får sår på ryggen och de flyger hår tussar överallt.
Senario:
Harry kommer lite närmare Måns, då börjar Måns hacka tänder, då börjar harry också det, de biter varandra Måns ger upp och springer till ett annat hörn. Men då följer Harry efter och ska slåss med honom.
Till en början så kunde djuren vara tillsammans men inte nu. Jag behöver lite råd 

Hur gamla är dom? Dom brukar ju kunna bråka lite i en viss ålder, när dom ska göra upp om rangordningen. Hur stor är buren, dom behöver ha ordentligt med utrymme. Fortsätter dom att slåss så att dom skadar varandra måste du kanske sära på dom.
Jag undrar också hur gamla de är, samt hur stort de bor?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
De är ungefär 4 månader gamla, och buren är 1 meter gånger 60 cm.
hm det kanske är åldern då? jag är inte så bra på sånt, men antar det.. är ny relativt inom marsvin.. inte haft bråk iaf.
Jag tycker att buren låter för liten för två hanar, speciellt i slyngelåldern. Om dem bråkar så att de verkligen slåss och skadar varandra kanske du behöver sära på dem.
Har du testat att ha dem över ex. en dag/timmar på golvet i en stor inhägnad och märkt om de funkar bättre? I så fall kan de bero på utrymmet, om inte är dem nog helt enkelt rivaler numera.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
tänkte med på att buren känns lite luten men jag vet inte. men testa! :)
*liten
Då jag släpper ut marsvinen har de tillgång till hela lägenheten 90 kvadrat, och ändå så ska de vara i samma hörn och bråka. Men som sagt ena marsvinet ger sig, men då ska den andre följa efter.
Tack för svar :D
Jag tycker också att buren är lite liten. Ju större bur (revir) desto större chans att de kommer bra överens. Inred den också med inredning, ex. rör, broar, någon sten, grenar så att de får att göra. Dela upp maten på två ställen - två höhögar, sprid ut grönsakerna osv. Om de får springa utanför buren några timmar/dag brukar de vara lugnare i buren.
Naffsar de mot varandra eller biter varandra så att det blir sår?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
de biter varandra så de får sår och skorpor efteråt. Men jag menar de har stoooooor yta att röra på sig då de är ute men ändå är de tvungen att bråka. Men man får väll prova att indreda bättre. 

Men då är dom nog i den åldern, då dom ska göra upp om rangordningen, men en större bur skulle inte skada.
Jag ska prova det Felicia säger och man får väll se om de kommer överens eller inte.