Burfrågor
Och igen till detta med bur, för jag vet inte riktigt hur jag ska göra *s*
Jag har iallafall fått hem en 200x80 hem till mig, gratis, vilket tycker jag är mycket trevligt :) Nu är bara frågan hur jag ska använda denna.
Just nu har jag en bokhylle bur på 120 x 80, och det är ganska stort och enligt lagen får jag ha 6 i denna bur. Men jag vill ha en större, ju större desto bättre. Så nu när jag har den här 200x80 liggandes hemma hos mig så undrar jag hur jag ska ha det egentligen.
Alternativ 1: Jag sågar isär 200x80 och av ena halvan så blir det en undervåning med plexiglas/plexiplast/hönsnät på ena kortsidan och ena långsidan.
Alternativ 2: Som ovan, sågar jag isär den och gör två undervåningar, båda två med plexiglas/plexiplast/hönsnät på ena kortsidan och ena långsidan.
Alternativ 3: Jag flyttar på mitt skrivbord och lägger 200x80 på golvet eller på en låg höjd.
Vad tycker ni att jag ska göra?
[ Och vart kan man hitta plexiplast? *s*]
Jag skulle ha valt alternativ 3. Jag tror nog marsvin föredrar större markyta före yta på höjden. Om dem brallar och rusar runt så tappas ju en hel del just rusyta av att de måste börja ta sig på höjden.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
200x80? oj! lägg in en bild :D är nyfiken på hur den ser ut, men jag kan tyvärr inte svara på dina frågor.. men alt 2 tycker jag iaf :) och vart fick du buren?

#2 Min mammas kompisar ska flytta och hade inte plats för den, så dem skänkte den med glädje till lilla mig. Är ganska säker på att det är en Billy, så den är nog ifrån Ikea :)
okej :D
Jag håller med #1 - skulle också valt den som en stor bur, det lär uppskattas mest :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag tycker också att du ska ha den som stor bur om du har plats med det. Att sätta in plexiglas är ju också riktigt dyrt tyvärr.
Finns ju alternativ till plexiglas. Tex det som jag har runt mina burar, minns inte vad det heter men de är billigt. Vi köpte de från en firma som fixar bilar, fönster och solfilm och sånt.

#7 Plexiplast?
Jag tror nog att jag gör så. Flyttar skrivbordet till där min bur står nu och ställa stor bur på ett bord. Och om jag hittar något passande glas/plast så sätter jag det på ena långsidan. Så får det bli. Är 200x80 tillräckligt stort för tre hanar( tre hanar som går jättebra ihop på 120x80)?
#8 200*80 cm är rejält gott om plats :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#7 makrolon-plast kanske? Sånt har jag, motsvarar plexi men är lättare och ofta tunnare.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

#8 Jag har tre hanar i en 200x80:)