Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1517 ggr
Jossan96
0

Förlamning?

Mitt marsvin har blivit sjuk! Vi tror att det kanske har hänt något i ryggen, att hon ramlat ner från huset eller liknande, för det enda hon kan röra någorlunda på är huvudet. Resten av kroppen är som förlamad. Det kan inte vara C-vitaminbrist då de har fått i både vattnet och massa grönsaker som innehåller c-vitamin. Vi hittade henne liggandes på mage och nästan krampa. Hon låg och tryckte. Hon ramlar även fast hon ligger ner, så hon ligger med bakbenen rakt ut och frambenen rakt fram. Hon ligger nu på en filt då hon var alldeles kall. Hon rör sig knappt heller utan håller på och rullar nerför filten helatiden då den ligger lite ojämnt..  Undrar vad detta kan vara? Vi har lyckats få i henne 2 apelsinklyftor, men sen vill hon inte äta mer.. Hon har inga symptom för någon av sjudomarna som dom kan ha. Därför undrar jag om ni kanske har en aning om vad detta kan vara? VÄLDIGT tacksam för svar!! Tycker så himla synd om henne Gråter Rubrik ändrad av moderator.

FeliciaS
0

Ojdå! Jag vill inte göra dig ledsen men jag tycker inte att det låter bra alls. Hur länge har det pågått? Har hon kramper?

Huset kan väl inte vara så högt? Max 2-3 cm och med spån nedanför? Jag tror faktiskt inte att ett marsvin skadar sig från ett sådant fall, de brukar vara "tåligare" än man många gånger kan tro. Om hon är kall tycker jag ni ska vira in henne i handdukar, lägga henne intill er (kroppsvärme är effektivt!) i knät och gärna med någon varmvattenflaska.

Eftersom marsvin har snabb ämnesomsättning är det jättviktigt att hon äter. I första hand fibrer och c-vitaminrika grönsaker. Mata henne i första hand med Oxbow Critical Care - det är fiberrikt och ökar aptiten. Om ni har broccoli hemma kan ni koka det tills det kokar sönder, mixa till slät puré och ge henne (om ni inte har broccolipuré dvs). Blanda i en liten nypa askorbinsyra. Försök få i henne persilja, det brukar vara väldigt populärt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jossan96
0

Okej, tack så mycket, jag vet ej hur länge hon höll på då jag såg det när jag kom hem runt kl.3…

FeliciaS
0

#2 Har hon ont när man tar i henne, eller krampar?

Mvh Felicia

[findusen]
0

hur gammal är hon?

Jossan96
0

#3 nej, inte alls. Hon bara ligger där och känns helt slapp när  man håller henne..

#4 Hon är inte alls särskilt gammal. Hon är född i oktober någongång tror jag. Kommer ej ihåg datumet exakt, men har det i min telefon. Vi köpte 2 stycken på en djurpark (annars hade de gått som mat till lodjuren osv) och det visade sig att BÅDA var dräktiga.. Så den som nu e sjuk är en bebis till den ena som vi köpte…

UlrikaD
0

Om hon varit jättedålig sedan kl.15 idag, minst. Borde man inte ha tagit henne till veterinären nu?

Moa-16
0

Om marsvinet mår så dåligt måste du åka till veterinären akut med henne. Det låter som sagt inte alls bra. Stackars gris… Hoppas det går bra.

Jossan96
0

Ja, jag vet. Men vi kunde inte det för att min mamma hade bilen och skulle åka till jobbet.. :(

Hon avled tyvärr imorse.. Gråter

Royalz
0

fy vad tråkigt :(

R.I.P

HLJB
0

Usch vad tråkigt!

FeliciaS
0

#8 Åh, vad tråkigt :( Jag beklagar verkligen. Tyvärr lät det inte så hopfullt, det kändes inte som om det stod helt rätt till av det du beskriv :(

Vila i frid lilla vännen!

Mvh Felicia