Kullplanering 2010
Det fanns en eller ett par sådana här trådar förra året så 2010 ska väl ha en också :)
Posta en kommentar med lite information om du har kull på gång eller planerar att sätta ihop hona och hane framöver.
Hanna
Här är det massor på gång. Årets två första kullar har redan kommit och på ca. torsdag är det dax för den tredje kullen. Det är Viby´s Alecto som ska få en kull med Chokladfabriken´s James. Hon är inte jättetjock så jag tror att det är två eller kanske tre ungar. James är nonself black/cream och Alecto renavlad black magpie, jag hoppas på harleuin ungar. Jättespännande kull!
Så har jag en tjuvparning som jag inte är så jättelycklig över eftersom Elie skulle pensioneras och är ganska fet… Något oroande men om det går bra och det kommer ungar vilket ingen vet än så är både Uffe och Elie rena magpie och inte så nära släkt heller så… men jag hoppas ändå att hon är tom.
Nu sitter Chokladfabriken´s Hepziba och Chokladfabriken´s James ihop, de har parat så kanske kommer ungar ca. 14/3.
I februari ska jag sätte ihop Viby´s Nougat och chokladfabriken´s Jordan.
I juni blir det Babinski och Merope som ska träffa killar, vilka är inte helt bestämt än. Lily ska på SM först tänkte jag men även hon ska sättas med hane i sommar och Luckybucket, Zezima och Alecto ska väl på det igen fram mot hösten men det är långt fram i tiden… ja och lilla Ogg nu tre dagar gammal ska väl sättas med hane sen höst… oj!
#6 - Oj,oj ni kommer ha marsvin från golv till tak innan året är slut ^^
Hanna
#7 Jadu, snart blir det väl som en jobbarkompis trodde att jag hade det hemma med burar och marsvin överallt i badkaret, på köksbordet och i soffan. Det kanske är bäst att försöka sälja några av ungarna… ja det blir nog bäst.
Fast ett år är ju en ganska lång tid och så fantastiskt många är det inte. Förra året skulle det komma sju kullar och det kändes inte mycket. Till i år planeras nästan dubbelt så många nu men hur det blir i verkligheten vet vi inte… Jag har faktiskt räknat med at ta ca. tio kullar om året, jag tycker att det känns rätt lagom.
#15 - En liknande bild hade tydligen en hel del av mina kompisar av mitt rum sedan jag sagt att jag hade 9 marsvin. Dom var jätteförvånade när det visade sig att jag inte hade gallerburar från golv till tak ;)
Hanna
Inom en veckas tid kommer Warmings Zilla att få sin andra kull hos oss. Det blir non-self tort'n white förstås. Efter det går hon i pension eftersom jag inte vet hur många kullar hon haft innan hon kom till oss i maj förra året. Då var hon i usel kondition öht, men nu pigg och fräsch med fast och fin kropp. Jag tror på två ungar denna gång.
Sedan dröjer det till mars innan nästa kull, den är ett litet projekt som än så länge är hemligt. Inte non-self!
Orleans & Apt (mest franska städer hos oss) kommer att sättas med respektive hane någon gång i februari. Det blir den andra kullen för båda.
Efter det tycker jag det är svårt att planera, det händer så mycket som påverkar ens kullplanering.
#15 Tycker som du att 10-12 kullar per år är lagom. Men 2010 tror jag det blir färre kullar för vår del, vi har helt enkelt inte så många bra honor i lämplig ålder.
#17 Vaddå inte nonself! Du ska väl inte överge den najsaste rasen? Nu blev jag så där otåligt nyfiken igen…
#18 Nej såklart ska jag inte överge nonself!! Detta är ett enkulls-projekt för ett speciellt syfte. Du får ge dig till tåls, jag kan berätta när vi ses härnäst. När det nu kan bli… (Eller kan du maila mig)

Jag har tre kullar planerade i år om allt går som det ska.
Kull nummer ett som kom den 8 januari- kulltråd finns här.
Lever gör två hanar varav den ena troligtvis kommer att stanna kvar.
E: Sweet Dream's Neon Tiger "Benjamin" (Lilac/ White/ Golden)
U: Polka Pig's Miss Summer Chic Pale Trick "Idun" (White/ Buff roan, PE-bärare).
Kull nummer två bör komma inom några veckor.
Har ingen exakt paring på henne eftersom hanen var på och kladdade på henne jätteofta så jag vet inte vad som var "äkta parning", känns inte bra alls… :-S
E: Sweet Dream's Neon Tiger "Benjamin" (Lilac/ White/ Golden)
U: Sweet Dream's Pricess of Joy "Annie" (Black/ Golden/ White, kan vara PE-bärare)
Kull nummer tre planeras till hösten om allt går enligt planerna.
Har inte fått hem honan än men hon är tingad och borde komma hem under våren- tänker dock inte avslöja något innan allt här helt klart.
Har heller inte bestämt vem jag ska sätta henne med eller exakt när.
På bilden Annie som nu är dräktig.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Sophie ska paras igen med en golden roan hane till sommaren ;)
Om allt går enligt planerna. Så blir det en kull då till hösten.. :)
#24 - åhhh vad roligt! Nu blev ju man lycklig här i sin förkylning! Bebbar är alltid roligt *o*
#24 Väntar med spänning.
Uppdatering av mina då: Elie som var tjuvparad är inte dräktig, skönt. Hepziba blev inte heller dräktig på första försöket men är omparad med sin James. Jordan och Nougat sitter ihop och har parat. Så nu hoppas jag på två kullar strax efter påsk.