Ras & Färg?
Jag undrar väldigt vad min Mario's Färg och Ras heter… Är det någon som tror sig kunna hjälpa mig med hjälp av bilden jag bifogat?
Om inte annat så är det kul att veta, de som jag köpte honom av var inte säkra men de sa att han skulle vara ett "ras-marsvin" men att de köpt honom utan stamtavla….
Hoppas någon är klokare än jag =)
//Flintflikkan

Rasen är ju Nonself, färgen har jag ingen aning om men möjligen lilac/grey eller golden kanske? Och sen white då. Jättesöt är han, fina & stora öron! :-)

Tack så mkt, tycker själv att han är rent Gudomligt söt =)
Skulle egentligen ha varit till Bamira*s idag o tittat på en liten kille till men jag är tok-förkyld så det blev inte av…. Istället överaskade min syster mig med en liten virvel-kille på 7veckor(köpt i en djuraffär…) Skulle vara kul om någon kunde hjälpa mig med hans "ras" & "färg" också =)

Hmm… Han har inte röda ögon egentligen, bara mitt foto-redigeringsprogramm som strejkar idag =P

Oh, vilken sötis! Han är en virvelblandning white/black. :-)

Tack, gissade nästan det =D Men VAD kan han vara blandning med?
Gissning någon??
Jag tror att Mario är en Nonself i färgen Golden Roan och Melker är en virvelkorsning i färgen vit/chocolate eller vit/svart (svårt att se).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Han är nog blandning med långhår, ser ut som virvel/lite långhår.
#5 Jag tror att han är en blandning av väldigt många blandningar ;) Marsvin som är mindre renrasiga har ofta öronen uppåt. Renrasiga marsvin har hängande öron.
Mvh Felicia

#6 Jag tror nog du har rätt där ang. Marios färg, sökte och han ser ut som en golden Roan. ;P

#8 Hmm, bara renrasiga behöver inte ha hängande öron. Alla marsvin kan ha öronen uppåt/hängande. Har flera blandningar med stoora hängande öron. Men renrasiga i fin typ osv och bra/fina öron är hängande, är öronen uppåt är de väl typ korta.

Tack för svaren!
#6 Han har ingen antydan till brunt(?! Chokolate?!) utan är verkligen kolsvart i det mörka så jag tror att han är white/black =P Fast vad vet jag, har juh inte precis haft marsvin länge :P

#11 Han är white/black. :-)
#11 Om han inte är mörkbrun utan kolsvart är det vit/svart eller white/black ;)
Mvh Felicia
Jag tycker att Mario ser ut som goldenargente roan. Om du särar på pälsen på huvudet, vilken färg har underfärgen? Alltså är håren sådär röda hela vägen in till huden?
Den andra ser ut som en korsning eller vad man vill kalla det. Det finns inget som säger att det ens ligger något rasrent hur långt bak man än letar.
Ser han helt tät och fin ut i pälsen, inga glesare områden eller irriterad hud? Kliar sig inte? Tänkte främst på att han ser korthårigare ut mitt på kroppen. Sådär kan de ibland se ut som de kliat sig mycket p.g.a. t.ex. pälsätare. Men visst kan han se ut så helt "naturligt" också. Men tyvärr är det ju oerhört vanligt med "kryp" på zooaffärsdjuren så man får vara extra försiktig.

#14 Mario sover så hans päls får vi kolla lite senare (om en liten stund dårå…)
Melkers päls verkar vara lika tät överallt, kan inte hitta nånstans som skulle vara glesare och huden verkar inte irriterad vad jag kan se =) Kliar sig kan jag inte påstå att han gjort speciellt sen han kom, har åtminstone inte sett det och då har jag ändå dom i närheten hela tiden…
Återkommer om färgen på Mario's päls lite senare =)
/Tack!

#14 Har kollat Mario nu… Och jo, det är samma nyans hela vägen in till huden… Men… Tycker inte att päls-färgen ser "röd" ut! Tycker mer den är "brun-grå" i tonen… Heter det ändå "rött"? Eller?
Jag vill verkligen lära mig det här med färger och olika teckningar på "grisarna" =D
Om du tittar på bilden så ser han ju röd ut, ungefär som en golden. Men om jag ser rätt och han är en goldenargente roan, så borde han ha brun-grå underfärg. Kan det stämma? Alltså att bara en liten del av håren ger den här rödaktiga tonen.
Är ögonen helt klarröda utan mörkare ton?
Och förresten, varifrån kommer han? Det är inte en jättevanlig färg…

#17 #18 Det stämmer nog att han är mer brungrå i underfärgen, hakade nog upp mig lite på det "röda" =) Han är mer "röd" i topparna… Och Ja, ögonen är klart och jämnt röda.
Jag är inte säker på var han kommer ifrån men jag tror att han från början (via en djuraffär i Höör…) kommer från en uppfödare i närheten av Hörby…
Nog är det en Nonself Roan alltid, men färgen kan vara Red. Argene har röda ögon.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#20 Den kan inte vara red eftersom de har sotade öron. Jag tror också att den är golden argente roan. Den ser alldeles för grå ut för att vara golden roan.
Jätte fina öron hade han:P Älskar golden färgade öron på golden marsvin, tyvärr är det inte så vanligt längre:(
#19 Då låter det absolut som golden argente roan!
#10 Jo, men då har de väl renrasiga föräldrar/mor- & farföräldrar. Dessutom skrev jag ofta (inte alltid), vilket jag menar.
Mvh Felicia

#21 Vad är det som "visar" att det är en Roan? Jag menar vad hur ser man att det är en Roan?
Det ser du genom att det vita på kroppen är uppblandat med den andra färgen.

TackTack för upplysningen!