Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3541 ggr
Magda
0

HÄLP-konstigt kön

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har ju precis tagit hem ett par nya äldre honor och kollade den ena, men den ser minsann inte ut som en hona??

men inte en hane heller..

har ju sett massvis både honor och hanar, men nu behöver jag hjälp.

hon/den har knölar runt hela könet upp i buken när man känner, hane med fel på könet eller hona med långt framskriden cancer i buken?

men inte ser det här väl ut att vara en hona??

Magda
0

äh måste fota bättre, men snopp finns där inte vad jag kan avgöra.. så kanske är det en hona?

fotar mera iaf..

Magda
0

ok den är inte frisk iaf, den fick plötsligt svårt att andas när den låg på rygg..

f** också!!

vi får se hur det här går,

luneas
0

Det där ser ut som en hane. :-/ Den ser ju inte ut att ha mycket till kulor så kanske är han (?) kastrerad?

Magda
0

#3 det var det jag tyckte, att det visst inte är en hona.. den är upphittad ute väldigt vanvårdad, alltså hittad för ett par år sedan av hon som gav mig den, som inte verkat ha mkt marsvinsvana sen innan om jag fattat rätt..

men knölar i buken finns, kan det vara testiklarna?

dock finns mer än 2 knölar (3 konstigt formade, en "testikelformad")  måste känna igenom honan han gått med så att hon inte är dräktig med..

men snopp kan jag inte få fram ngn.. ville inte trycka för hårt visserligen då h*n verkar ha ont när man trycker i området..

luneas
0

#4 Det låter ju väldigt skumt… Det finns ju något som heter kryptorchism eller nåt sånt som innebär att trestiklarna aldrig "ramlar" ner utan blir kvar i buken. Kanske kan det vara något sådant? Men om du känner fler knölar i buken så låter det ju oroväckande. Kanske behövs ett veterinärbesök.

Magda
0

#5 ja förutom de större knölarna så är hela området småknöligt och känns inte normalt,så veterinär blir det, han verkar inte frisk heller och är troligen rätt gammal.

ska kolla upp vilken vet. som är bäst på smådjur häromkring..

fy vad trist..

VikkanSpike
0

jag har  ett marsvin som hittades i skogen och hon/den/det har  ett likadant kön på den fick jag dock även fram inte en penis utan enbart en penis spetts. Mina erfarna uppfödar kollegor tittade på han kände och klämde. Dom kom fram till att det bör va ett tvekönat marsvin. inget helt vanligt men inte heller ovanligt.

Han fick gå som sällskap till min avelshane men senare kände jag knölar i magen så nu går den tillsammans med en hona som fått ungar.

Mitt dilemma e nu om den själv får ungar eller om honan han går med själv får en kull 70 dar från det att hennes senaste kull föddes.

Magda
0

denna vad det än är verkar ju vara steril iallafall, den har gått med en hona i ett år och hon har inte fött några ungar, men hon är fertil då hon fått ungar i tidigare hem (honan h*n går med alltså) om jag fattade det hela rätt..

jag avvaktar med vet. besök lite tror jag, om det är så att andningsbesvären kommer av stressen med flytten som tidigare ägaren tror, den har inga problem att andas när den sitter i buren utan bara när man lägger den på rygg och en stund efter man satt ner henom… hade nog inte skadat att banta h*n några gram iaf ;)

om det skulle vara cancer i buken med, borde inte grisen ha magrat av då? någon som vet?

har haft många marsvin men inget med cancer, men en råtta som hade likadana knölar i magen hade cancer.. hon magrade..

Magda
0

ok detta är en hane, han har en snopp, men han verkar inte vara normalt utveckald därnere..

jag tror inte att han kommer att överleva en tripp till veterinären.  han är mkt lätt stressad och kanske fick en hjärtattack av flytten?? ja jag vet inte, men däremot tror jag att jag gjort det värre nu när jag klämt och undersökt honom idag Gråter

är tveksam om han lever så länge till vilket är mkt sorgligt då det är ett vackert och snällt marsvin.

Magda
0

otydlig bild men ville inte stressa grisen med mer hantering bara för att fota

HLJB
0

Tycker det ser ut som en hane men utan kulorna på rätta plats.

Magda
0

japp det var en hane, bestämde mig för att ringa vet. för han blev sämre. men han gick bort undertiden jag pratade med vetten..

kanske var det en hjärtattack, men har aldrig hör om att ens ett mkt skyggt marsvin får en sådan av att flytta. men vi har ju ingen aning om hur gammal denna herre var..

HLJB
0

#12 Oj då det var ju tråkigt men om han inte mådde bra så var det nog bara bra ändå.

FeliciaS
0

Vad tråkigt att han inte överlevde, men på din beskrivning lät han inte helt frisk :( Tur att han inte verkar ha kunnat göra någon hona dräktig.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

luneas
0

Oj, vad tråkigt. :-( men skönt ädnå att det gick så pass fort.

thildatessie
0

:( kanske bra ändå, om han inte mådde bra, men lycka till med dem andra Glad