Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2097 ggr
Sisss
0

Funkar detta som bur?

Fick en liten idé igår kväll och satte ihop avklippt kompostgaller och vaxdux. Tror ni detta skulle fungera som bur?

Tänkte först köpa en billybokhylla men om detta fungerar så får nog marsvinen bo där istället :) Den är ju ganska stor.

Jag fick tejpa ihop vaxduken för den var sönder i ett hörn, ska köpa en ny men denna får duga så länge. Den är ju vattentät iallafall. Ska ju såklart vara spån eller fleece ovanpå, har inte bestämt mig än bara :)

Abico
0

Jag ser inte så tydligt på den lilla bilden, men sålänge som vaxduken håller tätt (vaxduk kan vara av varierande kvalité, somliga släpper igenom fukt.. och det vill man inte ha på trägolvet) och det inte går att ta sig ur den så ser det väl jättebra ut :)

Hanna 

FeliciaS
0

Jag tycker att det ser väldigt fint ut, marsvinen kommer säkert uppskatta det :) Däremot skulle jag nog haft något skydd för väggen, det kommer nog bli rätt förstört där annars (kiss och annan smuts). Även plastmatta hade jag införskaffat för att skydda golvet ordentligt, efter mina vaxdukserfarenheter litar jag inte på dem :P Tycker de är lite väl tunna för att användas som regelbundet skydd.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[findusen]
0

kan ju ev ha två lager vaxduk eller pressenning under :) annars ser der bra ut! ser inte hur hög vaxdukskanten är men det finns ju risk för massa spån på golvet om den är för låg :P

Royalz
0

Är det papper du har tjepat längst ner? Isåfall kommer dom nog gnaga bort det ;) Hade själv tejpat fast papper längst ner för att mina inte skulle kunna ta sig igenom men dom gnagde sönder det med en gång.

Sisss
0

#1: Ja, den är vattentät, har dubbelkollat både en och två gånger för säkerhetskull ;)

#2: Tänkte också på plastmatta, men dom som jag har sett var ganska dyra.. :/
Nu när du nämner det så får jag nog sätta något på väggen, vaxduken går ju upp en bit men kanske inte tillräckligt.

#3: Vaxdukskanten är går nog upp ca… 20cm på gallret. Jag hoppas att det räcker för att slippa spån över hela golvet ^^

#4: Det är vaxduk som går upp på gallret, om det är det du menar? :) Bara dom inte gnager igenom det också, men då får jag nog sätta dit träplankor istället:)

Tack för svaren! :)

godisgrisen
0

Stort och bra, har själv klurat på att bygga något liknande med kompostgaller. Inspirerad av de amrikanska burarna så tänkte jag försöka få tag på kanalplast till botten det finns troligen på byggvaruhus.

Vaxduk har jag i mitt stora burskåp och är nu ordentligt trött på den… Det är jättemysigt och kul att gnaga sönder den nämligen. I en av burarna har mina små marodörer kommit på att man kan bita ett hål och ta tag i en flik och dra sönder duken det är jätteroligt och matte får byta duk hela tiden… Det jag vill säga är att vaxduk inte är så bra i längden satsa på kanalplast eller plastmatta så tror jag du fixat dig en kanonbur!

HLJB
0

Kan tippsa om genomskinlig vaxduk, det har jag och den släpper inte igenom fukt! =) Den är tjockare och helt tät jämfört med annan vaxduk.

[Jessica-B]
0

Tycker du har fått ganska bra tips, så jag vill bara kontra med att formen på buren ser spännande ut. Snyggt!

Lycka till :)

Sisss
0

#6: Kanalplast? Är inte det jättedyrt? 

#7: Vart finns det att köpa? Har själv aldrig sett någon sån vaxduk, men den verkar bra och skulle säkert funka mycket bättre än den jag har :)

godisgrisen
0

Ja kanske kanalplast är jättedyrt. Irriterande isåfall.

freddiie
0

#9 Jag har också sådan vaxduk, den köpte jag på Ica Maxi :]

HLJB
0

#9 Jag köpte min billigt på Jysk! =)

fia-mia
0

Jättefint! Vad är det för mått?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Sisss
0

#11&12: Får åka dit och kolla då :)

#13: Den har ju lite annorlunda form så jag vet inte riktigt hur jag ska mäta, men de två sidorna längs med väggen är ca 130 och 180cm, sedan är varje "kompostgaller-bit" 90cm. Så den är ju ganska stor :)

fia-mia
0

#14 Vad härligt!

Funderar lite på att bygga något liknande.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

vanerlands
0

Jättefin "bur" och stor;-) Där kommer marsvinen trivas!

#10 JA kanalplast är DYRT. VI har det som tak på vårt uterum. Synd att jag inte visste att du var ute efter det för vi körde precis ett par stora "spillbitar" till tippen….

Morumotto
0

Jag kan rekommendera åldersbeständig byggplast. 15*2,7 meter kostar 179 kr på byggmax. Man kan säkert dela rullen med någon som vill bygga något.

Aristarcos
0

Skulle aldrig våga ha den direkt på golvet, skulle nog gjort minst en spånplatte botten så att man minskar risken om det plasten går sönder samt kanske satt små klossar också för att den inte skulle ligga direkt på golvet = lätt och se om det skulle bli läckage. Det är som gjort för att få dolda läckage

[Colina]
0

Fint:)