Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 1343 ggr
fia-mia
0

Marsvinssäkra rum?

Hej!

Tänkte höra om någon har gjort detta? Alltså gömt sladdar och andra skadliga saker. Mina marsvin flyttar hit runt vecka 44 och jag vill gärna ha tips på hur det kan bli någorlunda säkert. Brukar era marsvin undersöka mycket? Kommer ha filtar på golvet. Kommer de hålla sig där tror ni eller vara "överallt"?

Tacksam för svar!

Kan tillägga att de kommer bo i bur då så jag lämnar de inte ensamma utanför buren.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Moa-16
0

Inte kommer dom hålla sig på filtarna, den saken är säker ;) Under sängar skåp och så, brukar nya inte så tama marsvin hålla sig. Hur mycket dom undersöker bror väl på hur rädda dom är? Men klart dom är nyfikna. Marsvins säkert har jag inte gjort det. Du får hålla koll så dom inte gnager på sladdarna. Om det inte går att "flytta" dom på nåt sätt.

fia-mia
0

Okej. Räknar ju med att alltid sitta på golvet hos dem och så. Sen är vårt ena badrum säkert så där kommer de nog få springa rätt mycket.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Rafflan
0

Om dom skulle börjar gnaga på sladdarn kan du lägga sladdarna i tex plast rör vilket gör det svårare för grisarna att gnaga på dem ;)

Finns många gnagar-säkra tips på kanin iFokus ;)

FeliciaS
0

Mina grisar får springa helt fritt i mitt rum ibland, de bryr sig inte om sladdarna alls utan är det något de tuggar på är det mina sängben (av trä). Kan tilläggas att det inte händer så ofta, och när jag vänder på huvudet eller säger till dem så slutar de och springer vidare istället. De brukar inte få vara ute mer än max en kvart helt lösa, eftersom det blir blött på golvet då :P I den kvarten som de är ute springer de som tokar, jag har ett marsvin som älskar att springa omkring och de andra följer bara efter henne.

Däremot har jag de i en hage som är 1,5*1,5 m, där golvet är skyddat med vaxduk. Där är de ibland hela dagarna, nu mer sällan eftersom deras bur nästan är större :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Mina marsvin får inte springa lösa i mitt rum, jag har krupit under sängar och hyllor för många gånger på jakt efter marsvin ;)
Däremot har jag en väldigt bra hall som går att dela av och där springer de runt och upptäcker i flera timmar, alltid lika spännande!

Hanna 

CamillaS
0

Hi hi kan tillägga att det är mycket lättare att säkra ett rum mot marsvin gämfört med råttor, marsvin klättrar iaf inte uupåt väggarna. xD Tro mig jag har prövat båda delarna.^^
På råttor i fokus iaf så har dom köpt typ såna här sladd samlare.  Man sätter alla sladdar i ett skyddande hölje så marsvinen inte kan gnaga igenom det. Men det lättaste är nog att ta bort sladdarna för tillfället när dom är ute och springer.

fia-mia
0

Tack allihopa! Funderar på att mest ha dem lösa i badrummet. Sen har jag några kompostgaller som kanske kan användas som hage men i början kommer de ju igenom det iaf.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Abico
0

#7 - Jag använder kompostgaller som uteburar under sommaren och för att se till att de slankare och påhittigare marsvinen håller sig på rätt sida har jag satt fast kycklingnät nertill.

Hanna 

godisgrisen
0

Varje kväll springer några gäng marsvin ute på golvet här. Jag lägger ett stort överkast på golvet mellan burskåpen och sätter ett skogaller i dörrhålet in till vardagsrummet. De håller sig oftast på överkastet men ibland knatar de iväg ut i hallen.

Jag vill att de håller sig i köket för jag avskyr verkligen att ligga på mage och försöka få ut dom från under soffan och andra låga möbler. Det går nästan inte att få tag på dem och när de väl kommer fram är de aldeles kissiga på magarna, irriterande! Däremot tror jag inte marsvin är så farliga på sladdar även om man ju aldrig ska chansa.

Albtraum
0

Det skiljer mycket från individ till individ när det gäller marsvin. Min senaste var i princip på väg in i nästa rum första gången han fick undersöka mitt köksgolv. :)

Så du ska nog räkna med att de kan komma åt allt som finns inom några decimeter från golvet. Däremot till skillnad mot kaniner som gillar att klättra brukar de hålla sig på golvet till största del. Det går att skaffa saker för att kapsla in kablarna med om du inte har möjlighet att gömma dem bakom saker eller dra ut dem. Tänk även på att en del av dem kan gnaga på saker om du har något du inte vill bli av med.

Kompostgaller fungerar bra. Det använder jag för att täppa till öppningen på mitt kök.