Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3969 ggr
[Strawberi]
0

Avbruten klo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det såhär. Gjorde en daglig kolla på mina små marsvinsungar. Kollade tassar öron tänder pälsriktning och sånt. När jag var på Souseiseki så märkte jag att hans ena klo gått av från roten alltså inte tån bara klon. Kommer den rasa av och växa ut? Jag vart lite rädd ser så hemskt ut. Men de är inget blod eller något. (förlåt om detta nästan är oläsbart är sjukt trött & oroligt..) Borde jag kanske tvätta det för undvika infektion? Alltså han har säkert blödigt pytte pytte lite. Men inte när jag kollade såg jag något blod.
Sist men inte minst har jag en bild på tassen,

Tack på förhand och nu går jag och lägger mig!

Fridaaaa
0

Jag tror inte att det ska vara någon fara för min förra kanin bröt av hela sin klo, det hände ingenting. Ingen infektion och klon växte inte ut igen. Men jag hade nog tvättat det någon gång om dagen för säkerhets skull :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Strawberi]
0

#1 - okej ska väl ta och göra det! Så tråkigt han är ju bara en bebis :((

Fridaaaa
0

#2 Ja det är tråkigt när det blir så, tur att det inte var tån också. Men det blir nog lätt så när dem är unga och busiga:)

[Strawberi]
0

#3 - jo hehe. Vad ska man tvätta med då? Saltlösning?

Fridaaaa
0

#4 ja, eller asolsprit eller vad det heter :) Bakteriedödande helt enkelt =)

[Strawberi]
0

#5 - okej ska kolla om vi har sprit kvar ;)

godisgrisen
0

Stackarn det gör nog ont men det är ingen fara. Det kan vara så att klon inte växer ut igen men troligast så gör den det. Tvätta ordentligt regelbundet tills såret är läkt bara.

FeliciaS
0

Aj då, det ser ut att göra ont. Det räcker nog att du rengör tills du märker att det har läkt. En marsvinshane jag hade var med om något liknande en gång, och det läkte väldigt fort men klon växte aldrig ut igen. Däremot hade han den inte kvar så som på din lille.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Strawberi]
0

#8 - okej hoppas det blir bra pappa har fixat sprit så nu tävttar jag klorn 1-2 gånger om dagen. Och hoppas på de bästa..

Creation
0

#9 Hehe, det låter lite roligt att du säger att din pappa har fixat sprit. Skrattande
Men det blir nog så bra så! Hade du tänkt ställa ut grabben i PET någonting?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Moa-16
0

Hoppas det fixar sig! ja, det lät lite kul. "pappa har fixat sprit":-d

[Strawberi]
0

#10 - han har inga öronveck inga pälsriktning's ingenting. Tänkte ställa ut han i ras och pet faktiskt. Han är riktigt fin. Lika så med alla andra ungarna inga har öronveck eller något!

… Jag märkte de nu att de lät lite dumt.. *suckar* jag var trött igår! Förkylningen tar ju död på mig! :o Men ni förstår väl att jag inte menade riktig alkohol..

Moa-16
0

#12 Det lät inte dumt. Förstår vad du menade. Var bara kul,hehe.

[Strawberi]
0

Jag har tvättat klon idag.. Ser lika illa ut fortfarandes ;(
Man får ju ont själv av att se det! Stackarn :((

[Strawberi]
0

Klon har gått av nu. Kollade precis och den var borta.. Kommer den växa ut? Ser redan ut som de har växt ut pytte lite. *håller tummarna att det ska gå bra*

Fridaaaa
0

#15 Det är inte säkert att den växer ut igen, gjorde inte det på min kanin men det är olika. Den kan vxa ut igen om du har tur.

[Strawberi]
0

#16 - finns ju någon liten utväxt.. Ursh de måste växa ut stackarn ;(

Moa-16
0

#15 Jag är ganska säker på att klon kommer växa ut igen. Varför inte? Det växer ju ut om man klipper. Dock kanske det inte är så troligt att det redan växt lite ;)

#17 Om klon inte skulle växa ut är det ju inget han skulle lida av^^'

[Strawberi]
0

#18 - inte han inte.. men jag då kan jag ju inte ställa ut han! :(
Han är ju planerad utställningshane :(((

Moa-16
0

#19 Jaha, du tänker på dig själv du,hehe. Men den växer säkert ut (:

[Strawberi]
0

#20 - absolut inte. Tycker de är tråkigt att jag inte kan ställa ut han men bra om han slipper ha ont.

Fridaaaa
0

#21 Hade han haft ont eller besvär av det hade han inte velat röra på sig så mycket osv =) Så länge han beter sig som vanligt är det ingen fara =)

[Strawberi]
0

#22 - han pep lite mera men nu har han lugnat sig och hoppar runt igen ^^

Fridaaaa
0

#23 Då är det ingen fara med han =) Ett marsvin som har ont springer inte omkring =)

Moa-16
0

#21 Jag förstår att du inte vill att han ska ha ont. Men tolka #17 som om du trodde han skulle lida om inte klon skulle växa ut. Fel av mig ;)

[Strawberi]
0

#25 - haha det är lungt! Alla vi gör fel ibland .. :-)

Nu ska jag tvätta klon igen gör de 2 gånger om dagen för säkerhetens skull!

[Strawberi]
0

Klon har rasat. Och ingen liten utväxt.. Tror tyvärr ingen liten ny klo kommer ut! :( *suck*

Moa-16
0

#27 Vad menar du med rasat?

[Strawberi]
0

#28 - rasat/ramlat/gått av

Moa-16
0

#29 Aha, vad trist..

godisgrisen
0

Tålamod den har ju nyss ramlat av! Det kan ta lång tid för en avsliten klo att växa ut. Min Poppy slet bort en klo i sommras och den var normal först till jul. I två månader fanns inget där och jag trodde inte den skulle växa ut igen och nu syns det inte vilken klo det är…

[Strawberi]
0

#31 - jag får helt enkelt hålla tummarna för jag hade ju planerat att ställa ut han i SM!

godisgrisen
0

#32 I ras går de nog bra. Om domaren påpekar det kan du ju bara säga som det är att det är en skada. I Pet är det värre där straffas även små hack i öronen.

Jag tror envist att den lilla klon kommer att växa ut igen…

[Strawberi]
0

#33 - får ställa han i ras då. Och hoppas verkligen den växer ut. Ingen av mina ungar har varesäg hack eller öronveck. Inte vad jag sätt iaf..

Moa-16
0

Men on klon är helt borta(?) kan den väl inte växa ut igen?

[Strawberi]
0

#35 - va? Alltså tån är ju kvar. De växer ju ut en ny nagel om du tappar din helt? :S

Moa-16
0

#36 Iofs, Så långt tänkte inte jag. Det kan ju växa ut en ny klo. Återstår att se:-d

[Strawberi]
0

#37 - japp! Nu får vi vänta och se blir överlycklig om det kommer ut en ny fin hel klo! :D

Abico
0

#32 - Då får du ta och åka till NM också, för jag vill allt hälsa på Sophie och småknattarna ;) Och SM har jag inte planerat in.

Hanna 

[Strawberi]
0

#39 - men klart man ska på NM de ligger ju i e-tuna! Inte långt här ifrån ^^ Så kommer ta med mig 3 marsvin som ska ställas ut faktiskt. Redan planerat och allt ^^

Abico
0

#40 - Åh, så bra :P Så mycket har inte jag planerat… Har ju lite längre att åka så jag borde faktiskt börja kolla upp det lite *s*

Hanna 

[Strawberi]
0

#41 - haha ;)
Jag planerar ofta. Jag kan planera 2 år innan jag kommer till skott HAHA jag gillar att veta vad som händer i förväg..

Lyan
0

Stackars liten :-(

Ofta när de skadat klorna blir de tjockare och "klumpiga" har jag märkt. De jag har haft har klon också växt på bredden mer än på längden.

[Strawberi]
0

#43 - nja, de är bättre nu innan så ramla han lite då och då med fram tassen. Nu skuttar han och är jätte glad :)

Lyan
0

#44 Vad bra! Hoppas den växer ut ordentligt

[Strawberi]
0

#45 - japp nu är de bara hålla tummarna och be!

annaforsgren
0

När min kanin bröt av hela klon så växte den ut igen, fast helt sne så den sticker ut åt sidan istället för rakt fram:) Men förhoppningsvis så blir det bra igen.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus