Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2383 ggr
[Colina]
0

Vad kostar hö?

Jag har fått ett antal påsar med djuraffärs-hö och eftersom jag själv har storbalar till hästarna som marsvinen får av så funderar jag på att sälja lite småpåsar med hö.

Men vad kostar hö i djuraffärer egentligen?

fia-mia
0

Beror på var, en av djuraffärerna här tar 39 kr för en påse ängshö, en annan har 4 påsar "vanligt hö" för 100 kr.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Royalz
0

Jag betalar 100kr för 4st påsar med hö.

Sannich
0

Vi tar 35:- för en påse, dyrt.. Jag själv köper mitt hö av grannen. 12kg för 2:-

Abico
0

18kr för en plastpåse med mögligt hö och väldigt mycket luft ;)

Hanna 

FeliciaS
0

Här får man en ca 80 cm hög påse för 49 kr (tror jag, var bra länge sen jag köpte). Överpris, helt klart…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

freddiie
0

49 spänn för en pyttepåse :(

fia-mia
0

Det är synd att hö är så dyrt, tror tyvärr många snålar med det till sina gnagare pga det.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

FeliciaS
0

#7 Men djuraffärerna är ju långt ifrån de ända ställena där man kan köpa hö, synd är att djuraffärerna tar så mycket betalt. Hö är egentligen något väldigt billigt, hos bonden betalar jag 2,50 kr/kg för jättefint hö, djuraffären måste väl kosta minst runt 20 kr/kg…

Mvh Felicia

Abico
0

#8 - Fast har man två marsvin enbart för kel och inte sitter och får tips om att åka till bonde från folk på nätet, då sätter man inte igång och letar efter en bonde att köpa hö av :P

Hanna 

FeliciaS
0

#9 Men hos stall kan man ju köpa då, eller hästaffärer ;) Det tjänar man ändå på. Eller om man har en bonde i närheten, så blir det inga stora avstånd för såpass liten mängd.

Mvh Felicia

Abico
0

#10 - Jag har nog aldrig stött på att det finns hö i hästaffärer :P Med sadlar och grejer.. Och bor man inte på "landet" så kan det vara dåligt med bönder och stall ;) Vart förvarar man 20kg hö om man bor i lägenhet?

Hanna 

FeliciaS
0

#11 Nä, jag tänker mer på sådana där man köper hästfoder, typ Granngården, Naturnära… :) Haha, 20 kg behöver man väl inte köpa? Jag köper 12 kg balar och har ändå 5 grisar *s*

Mvh Felicia

Abico
0

#12 - Jasså :) Här säger dom att balarna pendlar mellan 12-20kg ;) Mina brukar ligga på åtminstone 18kg.

Hanna 

[Colina]
0

Tack för era svar. Ja själva har vi ju hö i 200kg balar som kostar 2kr/kg så 30-40kr/påse känns hysteriskt dyrt men jag har förstått att det kostar en del i djuraffären. Funderar vidare på om jag skall sälja eller ej. Skall kika på hö´t imorgon och se om det är fräscht och fint. Går ju alltid åt här.

Linnet
0

Djuraffärerna tar ju jättemycket för en påse med löst packat hö, minns inte hur mycket. Sen finns ju på vanliga mataffärer hö i hårt packade påsar, det är väl 1 kg i dom och det kostar val ca 20:- Betalar själv inget alls nu för hö, eftersom vi får gratis av en fårbonde vi känner, men har köpt tidigare och betalat ca 2-2:50/ kg.

[WeepingWillow]
0

Jag betalar 149 kr tror jag för en säck med hö från djuraffären, hur mycket kan det va i den…..ja den är väl ungefär lika stor som en sån där svart stor sopsäck. Det räcker iaf ett par veckor till mina tre grisar o fin kvalitet har det varit än så länge iaf. Kan ju dock inte förvara den nånstans så den står framme i vardagsrummet o ser tråkig ut.

En bal från en bonde skulle jag absolut inte kunna ha hemma :P Har ju lyckats tränga in en billig bal med spån iaf i mitt minimala källarförråd för att spara lite pengar. Pappa får ju dessutom skjutsa mig överallt när jag köper stora grejer o det är inte alltid han kan det så höbal från bonde är inte alltid så lämpligt. Djuraffärerna tjänar väl en massa på att sälja det så dyrt, djuren måste ju ha hö.

Linnet
0

#16 fast en bal från en bonde är så hårdpackad, så den är inte så stor, tror att den kan rymmas i en sopsäck och då brukar det vara ca 18 kg, brukar betala ca 35:- för en sån bal och i våras köpte jag för 10:- per bal.