Bamsebett
I dag skulle vi försöka sätta ihop en 3 månader ung hane med Bamse som är 1 år och 3 månader. Det gick inte så bra, Bamse hackade tänder oavbrutet i en halvtimme och då och då rök dom ihop, det var Bamse som startade. Till slut fick vi nog och mamma skulle plocka upp den ena, då högg Bamse sig fast i hennes hand och följde med upp när hon tog upp handen. Blodet bara forsade, ett rejält hugg. Vi särade på dom igen då, vet inte om han går att ha med hanar, han har aldrig varit med nån hane tidigare, bara med honor, som avelshane. Vad tror ni?
Om det var ett rejält hugg, så kolla noga så det inte blir varmt, risk för blodförgiftning bland annat !!
Det var jag som blev biten och det var visserligen ett rejält bett, nästan en centimeter långt, men det har gått ihop fint och är inte svullet eller knappt ont heller längre, så det är nog lugnt. Men man ska nog vara uppmärksam om man blir biten.
#2 Är det djupt? Det är när det går ihop man ska vara orolig. Bakterierna kapslas in och det bildas bölder. Vid ett djupt djurbett blir det en böld i princip varje gång. Även marsvinsbett blir väldigt infekterade, även om kattbett är värre vad jag vet.
Har behövt stark antibiotika en gång när jag blev biten, fast då blev det ingen böld, det tog i senan. Har fått samma antibiotika utskriven för ett marsvinsbett men jag tog inte den, skar upp bölden och spolade istället (doktorn gjorde inte det), det var ett marsvinsbett och fingret var mer än dubbelt så tjockt som de andra fingrarna.
Får du en böld är det bra att lägga på ett omslag dränkt med alsolsprit, det drar ut varet.
Djurbett är inte att leka med. Jag vet för jag håller på med vildkatter.
Ja det blödde ju rejält hela golvet var fullt med stoora bloddroppar, tvättade ordentligt med sprit, men det syns knappt längre, är inte ömt, rött eller svullet, så jag tror det ska gå bra, men jag får hålla koll.
#4 Ok. Det brukar bli infekterat efter 1-2 dygn, du märker det i så fall för det gör ONT. Blir det bara rött och svullet utan att göra ont eller vara är det ingen fara.
När det gäller bett mm, kan man ha handen i ljummet-varmt vatten med GULSÅPA i. Det är renande och bakteriedödande.
Även bra till ömma, trötta fötter. 
Jag har alltid gulsåpa hemma uti fall att…
Går även bra även om såret verkar vara fint. Förebyggande.
#6 Lite OT, men ömma och trötta fötter? Det har jag definitivt nu. Ska man sätta fötterna i såpbad alltså? :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jaaa, ljummet till varmt vatten och i med gulsåpan och rör runt lite. Sitt och njut så länge Du önskar!
Och har Du hälsprickor och småsår, så rensas dom också.
Mjuka och sköna fötter får man!

Men vad tror ni, var det en för gammal unge, skulle det funka bättre med ex. en 6 veckors. För när jag har satt en 6 veckors unge med en vuxen hane tidigare så har ju den äldre bara knorrat och vickat på rumpan och försökt jucka lite på den lilla en stund och sen har det varit frid och fröjd. Trodde inte att han skulle vara så ilsken och hotfull mot en unge. Har ju även satt ihop vuxna hanar och lite tjafs har det ju varit men inte farligt.
Bamse gick ju med en hona (han köptes som en hona) det blev ungar och det var där jag kom in i bilden för jag tog hand om hela marsvinsfamiljen. Sen dess har han gått med flera av mina honor oavbrutet sen oktober och nu varit själv i några dagar.
#9 Ja det tror jag, jag försökte föra samman 2 äldre med blodigt resultat, men det ska ju funka med bebisar, men kanske högst 7-8 veckor gamla!
Hur gjorde du sammanföringen då? Badade du båda och lät de träffas på en neutral yta med godsaker osv?
Mvh Felicia

Nja badade gjorde jag ju inte, men har ju alltid haft så lätt att sätta ihop hanar och en vuxen och en unge trodde jag inte skulle vara några problem. Men få se om jag gör nåt nytt försök, ungen är ju till salu och troligen ska den vuxna omplaceras också, eftersom jag håller på att minska ner, det hade ju varit bra för dom att flytta tillsammans om det gått.
#12 Okej, vad synd. Jag tror att det ofta är så man tänker, det har gått så bra innan… Men man ska alltid ta det säkra före det osäkra :) Enbart när jag sätter ihop bebishona med resterande flock undviker jag bad.
Gör då om allt från börjann så kanske det funkar :) Tyvärr är det ibland så att de blir jobbigare efter andra försöket, men man får ha tålamod och hoppas på det bästa :P
Mvh Felicia