Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1282 ggr
elin85
0

Glansig päls av kraftfoder?

Mina 3 vuxna marsvin har fått en mycket glansigare päls än tidigare. Märkte först på mina två honor för några veckor sedan, pälsen riktigt blänkte och nu ser de nästan ut som satin (men är det inte). Tänkte att det kanske kunde ha något med dräktigheten att göra.. Sedan la jag märke till samma pälsförändring hos min hane för ca 1 vecka sedan, men så igår var det en enorm skillnad. Hans päls blänker och är alldeles len, den brukade vara lite styv och sträv på ovansida ryggen. Nu blänker hela han och han verkar också piggare och gladare (kommer fram och tigger, ställer framtassarna på burkanten och så som han inte gjort på länge).

Jag blir helt förvirrad över detta, vad kan det bero på? Det är verkligen en enorm skillnad i pälskvalité. Kan det bero på fodret, har mixtrat lite med det senaste månaderna..? Kan det bero på annan typ av hö? Har nyligen bytt till annan sort. Finns det något annat det kan bero på?

thildatessie
0

ingen aning men är nyfiken :) antar att det kan bero på fodret..

Abico
0

Fodret påverkar ju absolut pälskvalitén på marsvinen, precis som vår kost påverkar vår hårkvalité.

Hanna 

Magda
0

jag är ju då nyfiken på vad de fick för kraftfoder tidigare och vad de får nu?

det kan säkert bero på bättre hö med.

elin85
0

#3 Tjejerna fick i princip inget kraftfoder innan de blev dräktiga. Sedan fick de Lottie, men det var bläää, bytte till en blandning av Oxbow och 4-kross, men 4-krossen var bläää, då provade jag Oxbow med 4-gryn (heter inte så, men är samma innehåll som 4-kross, fast som gryn), det var okej, men ingen succé med gryn heller. Nu senast har de fått Oxbow blandat med Bello (pellets). Min hane fick bara Oxbow under ca 6 månader, nu under 2010 har jag blandat ut Oxbow med Bello och 4-gryn och 4-kross. Med tanke på att jag mixtrat en del med fodret senaste tiden vet jag ju inte vilket det skulle kunna vara som de blir fina av, 4-gryn och Bellos pellets är det som jag inte använt förrän nu…kan det vara det som gör det? Om inte så måste det nästan vara höet.

Någon annan som varit med om en sådan här förändring?

fia-mia
0

#4 Det kanske beror på Bello. Är inte Bello en pappsäck med massa olika djur på?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

elin85
0

#5 Vet inte om det är en massa djur på faktiskt.. ? Kanske… Bello säljs i lösvikt på djuraffären (kollade såklart innehållet innan jag köpte och det verkade riktigt bra för att vara djuraffärsfoder, bättre än Lottie tyckte jag). Ja, kanske är det då, vore ju lite lustigt när jag just köpt en stor säck Oxbow om de blir så fina i pälsen av Bello.. :/

Magda
0

ja det skulle ju vara spännande att veta om det är Bello eller Oxbow som står för glansen…

Skrattande

FeliciaS
0

Som #2 nämnt påverkar bl.a. foder pälskvaliteten, men det behöver ju inte vara just pelletsen utan kan likaväl vara höet.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Jessica-B]
0

Nu passar jag på att ställa en fråga om bello när de väl är lite tal om de :)

Hur ser prisskillnaden ut mellan oxbow och bello? Och hur tillgängligt är det? Finns det någonstans i göteborgsområdet? Eller kanske i någon nätbutik?

FeliciaS
0

Vad innehåller Bello, till att börja med? :)

Mvh Felicia

elin85
0

#9 Bello är en relativt billig pellets, jag betalar 20kr/kg på Djurmagazinet och 25kr/kg på Arken zoo. Jag har kollat innehållet och det verkar helt okej, det enda som verkar bättre med Oxbow är ju att det är baserat på alalfa. Du kan ju fråga på djuraffärerna där du bor om de säljer Bello i lösvikt. På Arken kan man köpa det i stor säck också.

Jag har nu bytt från Bello+Oxbow mot Lottie+Oxbow tillfälligt (hade lite Lottie kvar) till tjej- och ungburen. Det jag märkt är att de dricker mycket mer (Lottie innehåller ju mest kalcium av fodren) :/ och jag tycker mig också se att tjejernas päls blivit mindre glansig redan…? Däremot min hane är lika glansig och han äter ju Bello+Oxbow+grynblandning. Men jag ska hålla koll i fortsättningen ;)

FeliciaS
0

Just glans i pälsen kan de få genom att man ger dem linfrö, blandar i det eller olja i kligröt till exempel.

#11 Oxbow är timotejbaserat, det är det som är så bra framförallt för vuxna marsvin (Cavy Cuisine) :) Alfalfa innehåller mer protein och är därför mer lämpat till växande marsvin och dräktiga/digivande honor.

Mvh Felicia

elin85
0

#12 Cavy performance som jag ger är ju just alalfabaserat, så det var inte fel skrivet =) Jag använder ju det för att jag har dräktiga honor och ungar, så det är just denna pellets jag utgår ifrån när det gäller mina marsvins glansiga päls :) Jag ger dem ju inte heller Linfrö eller olja så det beror det inte på i mitt fall.

FeliciaS
0

#13 Jag menade mer att om man vill att de ska få en mer glansig päls så kan man ge det :)

Okej, men Oxbow är ju så bra just för att den är timotejbaserad :)

Mvh Felicia

Magda
0

för att spinna vidare liiiite bara på #12´s inlägg… kan man ge marsvin linfrökaka som man ger till häst? ska börja ge min häst det för pälsen så tänkte att marsvinen kan ju få lite med då..

linfrökaka

förresten, ska man inte koka linfrö? det är ju så giftigt att ge häst som det är om jag fattat rätt ?

FeliciaS
0

#15 Det innehåller för mycket fett och protein för marsvin. Däremot kan man ge dem lite någon gång/vecka i ex. kligröt. I stora mängder är det giftigt.

Mvh Felicia