Behöver hjälp!
Hej!
Har tagit emot en hona som är dräktigt, och märkte idag att hennes övre tänder har blivit för långa pga att hennes nedre tänder har gått av. (ser det ut som.) men har börjat växa tillbaka,sticker upp några mm. den ena längre än den andra.
hon kan fortfarande äta hö, men inga grönsaker. har matat henne nu med broccoli pure.
hon flyttade in till min mamma för ca en vecka sen med hennes kastrerade hane och hona. det har gått sisådär, fortfarande lite bråk men inget allvarligt. men problemet är att min mamma har inte tid att mata henne eftersom hon jobbar. men om jag tar hem henne igen så måste hon ju tyvärr gå själv. om jag inte tar in en ny hona till henne som sällskap. hur ska jag göra? vad är bäst?
har kännt bäbisarna röra sig i magen, så hon är ju ganska långt gången. ska jag ta henne till veterinären eller är det för stressigt för ett högdräktigt marsvin?
hjälp, vet inte alls hur jag ska göra! :/
Jag skulle inte flyttat henne om hon bara har några veckor kvar. Lugnast för henne är att hon får gå med flocken hon gör nu, hon behöver verkligen marsvinssällskapet från burkompisarna så att hon är pigg och glad.
Om tänderna inte är så väldigt långa än, och hon äter hö, skulle jag avvaktat med att klippa dem. Bättre är att ta henne till veterinären när ungarna är födda. Eller om ni kan göra det själva? Kan hon inte äta grönsaker ens om de är rivna? Tipsar om kligröt (havrekli + vatten), lättätligt kraftfoder.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
okej, kan man göra tänderna själv? det lät läskigt :/
har försökt ge henne rivna grönsaker men hon vill inte äta det. har även gett dom gröt, men dom andra hinner äta upp allt nästan. ska ge henne det senare idag utan dom andra i buren. så man ser att hon äter.
hon äter hö hela tiden, men är orolig för att hon inte får i sig tillräckligt med c-vitamin, speciellt nu när hon snart ska ha bebisar.
#2 Ja, det kan man, med en vanlig klosax. Vet man dock inte hur man ska göra, eller känner man sig osäker, är det bättre om man låter någon marsvinskunnig göra det eller en veterinär.
Ajdå.. Vilka grönsaker har du testat? Persilja borde hon kunna äta, det är mjukt och i princip alla grisar älskar det (innehåller jättemycket c-vitamin också). Även broccoliblommorna om man finfördelar dem? Annars är morotspuré och broccolipuré bra.
Om hon äter gröt kan du blanda ner lite askorbinsyra i den.
Mvh Felicia
#3 nu har hon börjat äta rivna grönsaker! :)
okej, då får jag gå till veterinären efter bebisarna har kommit. :)
Tack så jätte mycket för svar!
#4 Toppen :)
Mvh Felicia