Hostar
Kan marsvin hostar? Såg idag att det var som om mitt ena marsvin "hostar" Hon lät ingenting men hon "sköt rygg" och det såg liksom ut som om hon hostade. Hon gjorde det bara 2 gånger sedan har jag inte sett det. Hon äter & dricker som hon ska, ingen snuva eller rinnande ögon.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina kan sätta i halsen ibland när de trycker i sig för mycket mat för fort. Då hostar dom, ibland bara någon ensataka gång - andra gånger håller dom på ett bra tag. Det är nog ingen fara med ditt marsvin :)
Hanna
#1 Okej vad bra! Tack! Känns skönt. Visste inte att marsvin kunde hosta? Kan dem göra det om dem får sig päls när dem putsar sig också? För hon är noga med att putsa sig =)
mina hostar också. De är så glupska. Speciellt divan i buren har så bråttom att äta mest! ;)
#3 Haha okej =) Vilken lättnad =)
Det händer att de hostar om de får ner något i halsen, t.ex. om de äter för fort. Så du kan vara lugn :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Min superglupska Fia hostar ofta, alltså med ljud också. Hon har också en ovana att nysa (av upphetsning eller allergi?) högt och ljudligt ibland när jag lägger in hö i buren.
#6 När man precis lägger in höet kan det damma, mer eller mindre, framförallt fjolårshö som det som finns just nu.
Mvh Felicia
#6 Ett tips är att du tar upp den hötuss du ska servera och går ut och "dammar/skakar av den" innan du lägger ner den i buren ;) Så brukar jag göra om höet är lite flygit.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

#8 Tack för tipset, men vilket jobb att gå ut och damma hö flera gånger om dagen, dessutom får jag inte det då jag bor i flerbostadshus. Hon dör inte av att nysa någon gång ibland ;) Dessutom har hon inte nysit på ett tag nu när jag tänker efter, vi har bytt hö, beror nog på det.
#9 Du kan använda en vanlig sprayflaska och spraya fint fint "duggregn" över höet precis när du lägger det i buren :)
Mvh Felicia