Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2455 ggr
Kristall
0

Chudleys Rabbit Royale

Kan man ge Rabbit Royale till marsvin? Någon här som gör det? :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Cavia
0

Det funkar utmärkt att ge till marsvin, dock att tänka på är att det inte innehåller C-vitamin…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

FeliciaS
0

Det heter ju kanin, så jag antar att den är gjord för kaniner :P Marsvin och kaniner har olika näringsbehov, men ser man till att inte ge för mycket av det tycker jag man kan ge det. Av innehållsförteckningen (se nedan) att döma tycker jag det verkar som ett bra komplementfoder, aningen lite fibrer för att det ska vara ett fullt kraftfoder för marsvin som behöver det.

C-vitamin ska de få via grönkosten ändå så det behöver man inte tänka på alls när det gäller torrt foder tycker jag, då det dessutom bryts ner i kontakt med syre och ljus.

Innehåll: Gräs, vete, havre, havrekli, korn, ärtor, majs skalad sojaböna, morötter, halm, sojaolja, örter (ringblomma, mynta, brännässla), frukt (QLC - naturliga antioxidanter), komplett vitamin & mineral-supplement.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Buffen
0

Jag ger det just nu, det är verkligen ett högkvalitativt foder och funkar utmärkt. Näringsmässigt skiljer det sig inte så markant från oxbow.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Buffen
0

#2 med tanke på att kaniner också äter gräs/växter som basföda tycker inte jag att det är så lågt i fiber (subjektivt?) Men självklart kan det aldrig ersätta ett fullfoder som hö utan ska ju ges som komplement.

FeliciaS
0

#3 Hälften så lite fibrer är väldigt stor skillnad tycker jag :P

Vart kan man köpa det?

Mvh Felicia

Buffen
0

#5 generellt sett tycker jag inte att de är så markant skillnad mellan fodren näringsmässigt. Vidare anser jag att 14,0% växtråd inte är särskillt lågt trotts att de är skillnad i fibermängd mellan fodren.

Det finns en hel del återförsäljare; visas bl.a. här; Brogaarden

Kristall
0

Okej, verkar ju vara ett OK foder då. :)

Blandar Rabbit Royale med Oxbow Bunny Basics/T till kaninerna, funderar på att göra likadant med (de framtida) marsvinen dvs Rabbit Royale + Oxbow Cavy Cuisine..

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

linaajonsson
0

Jag ger det till mina marsvin och jag har inget negativ att säga om det. De får dock inte så mycket utan ger dem lite varannan dag mest för att de tycker det är gott och för att de ska få något annat att tugga på.

FeliciaS
0

Men hur ser det ut? Är det pellets?

Mvh Felicia

linaajonsson
0

Ja delvis, det är en blandning av pellets, mikroniserade spannmål, foder, örter och grönsaker i en müsli mix.  Innehåller bla. gräss, vete, havre, korn, ärtor, majs, alfalfa, örter, mynta och nässlor, morot m.m.

FeliciaS
0

#10 Ah, okej :) Tack för ditt svar. Vad det innehåller vet jag, men hittade inte om det var någon sorts blandning eller pellets.

Mvh Felicia

Myosotis
0

Jag gav det till mina marsvin för några år sedan, under cirka ett års tid. Ett foder som luktar jättegott och "ser" trevligt ut och marsvinen gillar det.

Men sedan läste jag att ringblomma som det innehåller kan orsaka missfall (verifierat bl.a. hos hästar) och infertilitet så då slutade jag med det. Ville inte riskera något.

godisgrisen
0

Jag har använt det till och från och gett lite som lite extra gott i matskålarna. Marsvinen har gillat det och själv tycker jag att det ser jättgott ut och det luktar verkligen smaskens. Sen slutade jag också med det för jag hörde att något inte var bra. Då vet jag; Ringblomma-missfall-infertilitet. Synd för i övrigt tror jag det är ett bra och gott foder.

linaajonsson
0

Usch! Det där visste inte jag, tur att jag inte hade det fodret när jag hade uppfödningen igång. Tack så mycket för informationen, då vet jag att inga framtida avlesdjur får äte det.

FeliciaS
0

#12 Huh, det låter inte trevligt. Bra att du upplyste om det :)

Mvh Felicia

Sandra-B
0

Vet en uppfödare som använde sig av detta foder (eller åtminstone något med liknande namn och innehåll, bla ringblomma) och hon hade jättesvårt att få sina honor dräktiga och av de få som väl blev dräktiga förlorade hon i princip alla under dräktigheten, ingen födde levande, livsdugliga ungar som klarade sig.

Tog mer än ett år för henne att få en levande unge och hon har fortfarande en del problem med att få honorna dräktiga samt kullstorlekar som minskat väldigt tydligt.

Har hört liknande berättelser från fler håll, dock inte så "allvarligt" att det slagit till så extremt hårt.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!