Gäsp?
Jag och Linnea (queenlinnea), började nyss prata om detta. Och vad betyder det egentligen? Hon hade läst att de är när de bråkat och är stressade t.ex. Medans jag läst att de är tillfreds och trivs. Men vad stämmer egentligen?
Hehe, dom gäspade konstant när dom bråkade den tiden jag hade dom ihop.

Det är väl ett sätt att visa tänderna och visa sig lite hotfulla för den andra, tror kag har läst det nånstans.
#2 - men hur kommer det sig att mitt marsvin gäspade nu när hon la sig ned? Och ingen var i den delen av buren..

#3 Jo men givetvis kan dom ju gäspa ananrs också, men speciellt hanar som träffas och ska göra upp rangen brukar göra det.
Det är skillnad på att visa tänderna och gäspa.
Visst kan de gäspa när de är tillfreds och trötta, men också när de bråkar. :) Anledningen till att de kan gäspa när de bråkar är att det är en överslagshandling. Ett rätt intressant beteende. De liksom slits mellan att göra olika saker, t.ex. fly eller stanna och bråka. Hjärnan blir förvirrad och de utför ett tredje, helt meningslöst beteende som att gäspa eller putsa sig.
Ah okej. 
Mitt marsvin har jag sett gäspa när hon hon ligger i boet och vilar/sover. Likadant mammas ena hane. Han också också lägga sig ner och gäspa. Och det är UTAN att någn har bråkat och när det inte är stress eller liknanade
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tänk, det beteendet har jag aldrig sett!
Jag har sett det på hundar ett flertalet gånger men visste ärligt talat inte att marsvinen hade det beteendet. Vad spännande, hoppas jag får vara med om det någon gång.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin