Står och sover!
Jag har sett att Lily flera gånger står uppe på huset o sover istället för att lägga sig ner i spånet eller så. Det ser väldigt lustigt ut för hon står där med nosen framskjuten, sådär tröttburrig o gungar fram o tillbaka haha.
Nu såg jag även att hon blundade när hon stod där så jag ville ta ett kort på det men tyvärr väckte jag henne när jag skulle fota o fokuset hamnade helt fel så bilden är kass men det är där hon brukar stå iaf.
Brukar era marsvin också stå o sova ibland?
Funderar på om det var meningen att hon skulle hålla vakt för de andra sov nere i spånet men att hon misslyckades totalt med detta haha. Hon gäspade iaf stooooort efter jag väckt henne :)
Det är inte naturligt för marsvin att ligga ner och sova, jag tror att det är något de sällan (eller aldrig) skulle göra i det fria. Att hon gungar fram och tillbaka låter ju lite oroande, mina står då blickstilla förutom andningen 
Jag har aldrig märkt att något marsvin sitter på någon speciell post och håller vakt. Jag tror helt enkelt att vissa passar på att sover när andra inte gör det och så vidare. De som är vakna och på tårna har alltid ett öga och öra på området runt omkring men att de sitter för att bevaka tror jag inte. Jag har då aldrig sett några sådana tendenser varken hos marsvin eller andra djur som bör vara uppmärksamma på omgivningen.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#1 Tror det är andningen som gör att hon gungar lite, huvudet är det som guppar litegrann :P Hon ser iaf extremt söt ut när hon står där, som om hon va för trött för att lägga sig o bara somnade på plats.
Nu när jag skriver detta så står hon där o sover igen medan dom andra 2 ligger utslagna i spånet under, det är kanske bara deras favoritplatser :) Fast hon brukar ligga ner för det mesta hon också.
Såg på ett program om surikater som ju inte alls är samma sak som marsvin :P men då va det så att hela flocken skulle sova o så skulle en surikat hålla vakt men han va så trött så han somnade där han satt haha.
Tycker det är jättekul nu när jag fått in buren där jag sitter för det mesta o kan iaktta dom hela tiden o se vad dom pysslar med!
#2 Ja, kanske är det andningen ändå :) Det ser riktigt sött ut tycker jag också! Som att de somnat på plats.
Jo, surikater är lite speciella och de håller ju faktiskt riktigt utkik ståendes på två ben. Finns säkert fler flockdjur som gör på detta sätt, men jag är säker på att marsvin inte har något sådant system. Kanske för länge sen, men isf har dom tappat det vad jag har märkt.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Hehe vad sött. En av mina brukar "stå" och vila/slumra (med slutna ögon) men inte så att han verkligen djupsover. Jag tror nog att marsvin visst sover liggande när de verkligen sover, vad jag förstått lever vilda marsvin med möjligheten att dra sig tillbaka ner i håligheter i marken för vila
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Mina stod och sov i början när de flyttade hit men nu ser jag allt oftare att de ligger ner i spånet och sover. Jag är rätt dålig på deras naturliga beteende men kan tänka mig att det där med att stå och sova hör ihop med deras flyktbeteende lite. Alltid vara alert och igång ifall något händer. :)