Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 5904 ggr
Royalz
0

Långhåriga marsvin

Ni som har långhåriga marsvin och ställer ut, har ni era marsvin tillsammans med andra eller hur gör ni? Menar det är väll rätt vanligt att pälsen blir tuggad på?

Hjälper det att man rullar pälsen eller finns det risk att den blir tuggad på ändå?

Ska ju själv skaffa långhår och vill ju gärna kunna ställa ut..

poppysmarsvin
0

Du är modig du som ställer en knivig fråga Flört!

Ska pälsen hållas i utställningskondition på ett långhår så måste du rulla den. För att vara helt på den säkra sidan så måste även ett utställningsmarsvin långhår sitta ensam under utställningsperioden. Det är mycket sällan som pälsarna håller sig i utställningskvalité efter att marsvinet blivit ca 1 år…

Sedan kan man alltid diskutera "för" och "emot"… Skrattande.

Royalz
0

Okej :)

Så då kan jag ev dela av buren så den med päls sitter på ena sidan och skinnysarna på andra sidan? Då får dom ju kontakt med varrandra och behöver inte känna sig ensamma.

Har aldrig ställt ut, men skulle vara roligt att testa med utställningspäls några ggr :) Sen kan den få bo ihop med resten när jag ställt klart.

elin85
0

Ja som sagt, man kan vara för och emot… :/ Stackars marsvin, anser jag.

Linnet
0

#3 Håller med, marsvin ska väl få vara marsvin, inte sitta ensamma  med upprullad päls.

Oh-rakel
0

Hejsan! Visst kan du ha långhår tillsammans med någon kompis! Skinny kanske inte är den bästa rasen att ha tillsammans med långhår som ska vara i päls, men ett annat långhår kan mycket väl fungera att ha ihop. Givetvis går det inte att garantera något, det kan funka…eller inte. Jag själv har haft rullade hanar som gått ihop och inte haft problem med tuggning. Det är nog mer en fråga om att checka av när marsvinen sätts ihop för att se hur de agerar runt den andres päls. Välj långhår från en linje där de vuxna inte tuggar på andras pälsar, då ökar chanserna ordentligt för att de inte ska tugga på varandra.

Fungerar det inte att ha dem ihop så är det bra att ha dem sittande med galler mellan burarna så att de ändå kan se varandra och ha lite sällskap.

#4 Att långhåren är rullade ser jag inte som något som djuret lider av. Snarare tvärt om. Det finns en massa långhårsägare som låter sina marsvin knata runt i buren med 20 cm päls släpande efter sig. Då kan man ju tänka sig hur ofta marsvinet trasslar in sig och skadar sig i pälsen. Rullarna i pälsen sitter så att marsvinen kan röra sig fritt och få en chans att bete sig som just ett marsvin.

// Cornelia, SMF 203 Happy Day´s

SMF 203 Happy Day´s underbara marsvin

www.wilhelmssonrex.dinstudio.se

elin85
0

#5 Personligen tycker jag man ska hålla pälsen så kort att marsvinen kan springa omring utan att trampa på sin päls och utan att vara rullade. Dessutom anser inte jag att det är ett lagligt skäl att ha marsvin ensamma pga att man vill ställa ut dem i ras.

HLJB
0

Då undrar jag genast VARFÖR tuggar marsvin på päls??

Linnet
0

Nej det är ju inget bättre att dom har för lång päls, dom måste ju klippas så klart.

#7 Jag vet inte varför dom tuggar, hade en hona som bara tuggade när hon hade ungar, både på sin egen och ungarnas. Men jag ser ju ibland på en del av mina att dom är tuggade. Det är främst på släthåren, även långhåren, men har aldrig sett nån rex som varit tuggad.

Oh-rakel
0

#6 Nej, det kanske inte är ett vettigt skäl till att låta dem sitta ensamma.

Alla har olika åsikter om detta, både rätt och fel i andras ögon. Tyckte att jag var ganska tydlig med att de kan gå tillsammans, bara man väljer rätt djur och kompis…?

Här hemma finns det inga långhår som tuggar på andra, och då blir det ju genast lättare att låta dem få sällskap. Har från början varit hård och inte avlat på de djur som tuggar andras pälsar och det har tydligen fungerat.

Här hemma så klipps alla ner efter utställningskarriären, vid ca 9-10 månaders ålder, och efter detta så håller vi pälsen på ca 3-4 cm längd. Före detta så rullar vi, vissa marsvin tycker att det inte spelar någon roll om de är rullade eller inte och vissa tycker inte om att bli rullade. Dom som inte tycker om rullningen klipper vi ner, då är det inte värt att försöka ställa ut dem. Sedan är det ju några marsvin som inte tycker om att bli kammade, även när de är klippta…men det är ju en helt annan historia…

SMF 203 Happy Day´s underbara marsvin

www.wilhelmssonrex.dinstudio.se

elin85
0

#9 Det låter ju bra :) Så länge marsvinen får gå minst två tillsammans, finner sig i rullningen och efter ca 10 månader får bli klippta ser jag inget negativt med det hela.

Nigella
0

Jag undrar lite vart gränsen går för att ställa ut marsvinen i rasklass, när blir det poängavdrag om de är tuggade och när blir de diskvalificerade?

idipidi
0

Tack Cornelia för lite vettig input! :)

#11 Små tuggskador eller slitningsskador är jättevanligt. Är marsvinet bra i övrigt handlar det i regel om något poäng. Det är fullt möjligt (och vanligt) att få till champions och faktiskt även placeringar, trots mindre skador.

Det ska ganska mycket till för att de ska bli diskvalificerade. Exakt var gränsen går är väldigt knepigt att säga. Standarden säger "större synlig skada av pälslängden", sen är det upp till domaren att tolka det.

Royalz
0

Om den sitter ensam på sin sida av gallret men har kompisar på andra och att dom får vara ute tillsammas är väll ändå inte djurplågeri?

Jag vill gärna ha svar av sånna som har långhåriga och se vad ni gör. Ni med korthåriga behöver inte svara.

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft ett helt gäng marsvin ihop när de varit i päls (sedan att jag var så oduglig på att rulla är en annan femma) och de har in te blivit tuggade. Däremot hade jag aldrig satt ett marsvin i päls med Lilly eller Ellen tex för då hade den långhåriga blivit naken.

Är helt emot att de sitter ensamma bara för att vara så vackra som möjligt. De är djur och ska få vara marsvin fullt ut även med papiljotter.

En uppfödare jag köpte djur av för några år sedan satte sina ungar ensamma i hamsterburar så fort de blivit fyra veckor bara för att de inte skulle slita på pälsen :-O Fruktansvärt enligt mig! Hon har inte långhår längre dock.

Att bli rullad ser jag inget problem i så länge de inte har något emot rullarna. Mina klippta har pagefrisyr som går ner precis till golvet, tillräcklig lång för att det ska tillfredställa mattes hårnoja och tillräckligt kort för att utan problem leva precis som ett marsvin ska. Några har dock längre päls än så men de har tunn päls som inte är lång neråt magen och trampar ändå inte på den.

Nigella
0

# 12 Tack så mycket!

Creation
0

#13 Det där är väl en bedömningsfråga, som sagts tidigare. ;) Svårt att säga vad som är rätt eller fel. Du kan ju alltid ta och mejla jordbruksverket och fråga vad de anser.

Dock varierar ju svaren man får på jordbruksverket något enormt(då lagen är en tolkningsfråga i sig), så du lär kanske få olika svar beroende på vem du mejlar, tyvärr..

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

#13 Nej, jag tycker ju inte heller det… Det märks jättestor skillnad i beteende på marsvin som sitter helt isolerade, alltså enda marsvinet i hemmet och marsvin som kan se, höra och lukta andra marsvin.