Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1355 ggr
[Jessica-B]
0

Pälsklippning

Usch jag får ångest bara jag tänker på det.
Hur ska jag kunna klippa Frej? DE GÅR INTE! HAN ÄR OMÖJLIG!

Frej - som ganska många av er säkert känner till - är en coronet, och han är fruktansvärt rädd av sig.

Man får INTE ta i honom, så som å kolla på hans tänder, mage, tassar, osv. Man kan hålla honom om man lägger honom tätt mot kroppen, å man får undersöka hans öron, så pass tål han.

Problemet är de att hans päls växer i raketfart, och det är helt omöjligt att få något klippt på honom. Jag tyckte att hans lugg började bli lång - han såg i stort sätt ingenting igenom den, så jag bestämde mig för att klippa den. Jag fick den klippt som tur var, men 2 gånger under själva friseringen bestämde han sig för att bara flyga rätt upp i luften, och de va rena turen att han inte blev misshandlad av den vassa saxen. När luggen var klar bestämde jag mig för att inte röra honom mer.

Inte bara de att luggen på honom vart lång, utan hans päls kring könet är riktigt kissig och äcklig och kletar ihop sig. Han är nästan jämt blöt på halva magen, rumpan och bakbenen. Så jag fick duscha bakdelen på honom, och då höll han sig fräsch i en dag eller två.

Han har inte fruktansvärt lång päls ännu, men om 2 veckor lär den ju behöva klippas av hygienskäl.

Vad ska jag göra? Finns där några tips? Känner mig rätt löjlig som ballar ur för en svårklippt herre, men jag är bara fruktansvärträdd att skada honom med saxen när han är så sprallig och rädd för allt å alla.

Moa-16
0

Om han är så rädd, tycker jag du ska be någon hålla honom medans du klipper? Kanske ta något extra gott att ge oxå!

[Jessica-B]
0

Han äter inget alls vid människokontakt. Han äter bara när han sitter i buren, så inte ens något extra gott hjälper. :/

Jag får se om någon ställer upp på att hålla honom samtidigt.

Moa-16
0

#2 misstänkte det. Men då får någon hålla i honom med våld ;) Men sen kan du ju försöka få honom lite tamare genom att ge honom med i handen.

[jejjas]
0

Jag har en Hona men pricis samma problem. Jag brukar lösa det genom att hålla vid nacken med ena handen då kommer hon inte åt att bita eller vända sig om,

det jobbigaste är runt könet på henne , men då får min sambo hålla henne och jag klipper,

för att vara på den säkra sidan använder jag klo tången när jag klipper runt könet, så om dom skulle spratla med benen eller råka vrida sig så skadar dom sig inte

Hon äter inte heller något från handen

tjorve
0

du får öva på tilliten med honom. först ge honom en godbit i buren, sen ge honom en godbit från din hand i buren, sen ta upp honom och ge godbit. under en tid. ha honom uppe ofta, och kanske i en filt så han känner sig trygg. det borde ge sig om du jobbar på det. lycka till!

idipidi
0

Oj vad besvärligt det låter att han är så rädd! Tycker att det är extra viktigt medlånghår som kräver lite pyssel, att de är lugna och trygga. Tror att du framför allt ska pyssla med honom mycket så att han får tillit för dig och ta pälsklippningen i andra hand. Iom att det är en hane så brukar de klara sin äls själva lite längre än vad honor gör. De blir visserligen långhåriga, men brukar inte kissa lika mycket på sin egen päls.

[Maijah]
0

Ja det är inte så lätt inte:/ Du har fått bra tips iaf. Min alpacahona är inte speciellt rolig och klippa då hon också blev totalt galen på mig emellanåt förra gången, men jag klarade det tillslut;) Fast hon är ju inte ett dugg rädd, men hon är lite hårömm så därför blev hon så irreterad.

Moa-16
0

Genom, att ge honom MAT i handen ska det självklart stå i #3;-s Du kan ju ta upp honom lite ibland. Ha honom i en handduk om han är väldigt rädd. Då känner han sig säkert trygg! Försök ha tålamod!

HLJB
0

Min Tuva blev helt galen på mig när jag badade och skulle kamma henne inför utställningen, hon bet så hårt att det börjad blöda lite.

Före det var hon lugn och snäll men nu är hon på sin vakt så fort jag tar upp henne. Det är inte kul men jag hoppas det kommer ge med sig med tiden. Jag har klippt ner mina långhår för bara någon dag seda och tuva var riktigt besvärlig, hjälper inte med att muta!

Jag tror att de är lättast att be någon om hjälp. Om det bara är du som brukar hantera honom så kanske det hjälper om du håller och någon annan klipper? Du vet ju hur han reagerar och kan vara lite beredd på att han försöker fara iväg…

FeliciaS
0

Precis som andra har sagt ovan, så är det jätteviktigt att du håller på med honom mycket - många kortare stunder varje dag så han vänjer sig vid dig. Istället för att tänka att han är rädd och du inte ska hålla på med honom så mycket, är det tvärtom - han blir bara tryggare om du håller på mycket med honom. Marsvin äter bara när de är trygga, så småningom kommer även Frej att äta ur din hand och då är det enklare att få honom att sitta still. Tills dess tycker jag att du ska hålla honom när någon annan klipper, det blir enklast och säkrast för er båda.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus