Utöka flocken?
Jag har två hanar på ca 2 och ett halvt år. Brukar det fungera att utöka en sådan flock? Fick tips från någon som tyckte att jag då skulle prova att utöka med två bebishanar. Vad tror ni? Vad har ni för erfarenheter från att utöka en hanflock? Blir det för många viljor som ska samsas?
Dem bor stort så det är ingen risk att det blir trångt.
Mvh Anna och smågrisarna
Hej! Alltså det är ingen risk du bör ta egentligen, min vän har två hanar och hon ska ge bort en hane som är lite domenant av sig. Kan tipsa om hennes tråd här
Två bebishanar till dina vuxna skulle vara en väldigt stor risk, och jag kan nästan lova dig att det inte kommer att funka. Kan bli riktigt otäcka fajter, jag skulle inte riskera att ett fungerande hanpar blir osams. 3 st tillsammans kan till och med vara väldigt knepigt.
Bättre är då om du köper en till bur istället. Men det kanske du inte vill/kan ha?
Jag har fått en del kunskaper om sådant. Jag har två hanar som visserligen bråkar just nu. Men så som jag har förstått det så finns risken att dina hanar börjar bråka om den lilla bebisen. Så två vore kanske bättre!
Nu finns det dock folk med mer erfarenhet här. Men bara som ett litet svar av vad jag vet så ska du nog sikta på två bebisar om du har plats för det, och det verkar det ju som :)
Oj. Nu var jag seg. Och hade fel också tydligen. My bad.
Tack för era svar! Jag fick bekräftat det jag visste innerst inne…. Nog bäst att stanna vid två 
Nä det känns inte lockande med en bur till eftersom jag vill ha stooor boyta åt smågrisarna.
Mvh Anna

Jag har tre hanar i samma bur. Jag tog en risk, och jag hade tur. Dom gruffar lite ibland, men inget allvarligt. Mina hanar var dock inte så gamla när jag satte i bebisen, dom var bara fyra-fem månader. Men jag tycker du är smart som avstår, det kan ju gå riktigt illa.
Jag skulle inte ha riskerat att hanarna börjar bråka för att man sätter in nya hane till dem. Det brukar gå bra i början när hanen är liten, men när han växer till sig och ska slåss om rangordningen med de andra kan de ryka ihop.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus