Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1201 ggr
KajsaGustafsson
0

Förkylt marsvin

Hej,

Min lilla marsvins bebis som jag köpte i måndags har redan gått o blivit förkyld.

Han är omkring 6 veckor, är pigg och äter men nyser och är lite snorig. Ibland sätter han sig ett hörn och burrar upp sig som de gör när de mår dåligt för att en minut senare springa till matskålen och äta.

När ska jag ta honom till vet? Jag är jätteorolig och har pratat med en vet på telefon som sa att jag inte behövde vara oroligt om han andades normalt.

Jag har lagt en handuk över buren och ger massa extra c-vitamin och friska grönsaker som han äter med glädje.

Har ni några andra tips?

Vad är era erfarenheter av förkylda marsvinsungar?

Tacksam för svar!

Abico
0

Du har redan gjort det jag tänkte tipsa om, d.v.s. se till att det blir dragfritt i buren (genom att t.ex. lägga en handduk över den) och mata med c-vitamin. Några andra tips har jag inte, du får bara fortsätta som du gör. Hoppas att han blir bättre snart!

Hanna 

FeliciaS
0

Det viktiga är att han får massa c-vitaminrika grönsaker och hålls helt dragfritt, då kommer han snart bli frisk :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Linnet
0

Har också haft en unge, från egen uppfödning som varit förkyld, visade sig redan vid ca 5 veckors ålder, hon var pigg, verkade aldrig sjuk, men snorig, väldigt liten, då bara ca 200 gram, syskonen 300 gram, men det var bara hon som var snorig. Jag har behållt henne och nu vid ca 3 månaders ålder så är hon fortfarande liten, bara 350 gram, pigg och äter, snuvan har väl i stort sett gått över, fast ibland hör jag att hon nyser.

[Maijah]
0

Du har fått bra tips, hoppas han blir bra snart! Sen så bor han ensam?……

KajsaGustafsson
0

Tack för stödet! Det verkar redan som att han mår lite bättre :)

På frågan om han bor ensam så gör han det för tillfället men väntar på en kompis som ska komma snart.

Jag bor i korridor o pluggar till veterinär i Polen så vi ska sammanföra våra marsvin här så fort han blir frisk!

Jag har iallafall förstått att det behövs veterinärer med marsvins kompetens, det har varit helt omöjligt att få tag på någon som har varit kunnig på marsvin (o då har jag letat både i sverige o i polen!)

Jag kommer från hästvärlden o är van att bara lyfta luren för att få svar på mina frågor, men nu är jag inne i en ny värld och är verkligen glad att jag hittade er.

[Maijah]
0

#5 Okej, låter bra att han får en kompis sen:) Jadu, jättemånga veterinärer som kan marsvin kan man knappast påstå att det finns tyvärr.