persilija ?
mamma har fryst persilija som är frusen.Om man tinar upp den kan man då ge den till sina marsvin?
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Marsvin vill ha färska grönsaker. Färsk persilja är mums tycker mina!

Självklart kan dem få persilja!

mina äter fryst, men det är ju inte helt lika nyttigt och gott för det mesta.

okej tack:) jag tänkte bara så att de inte är farligt för dom att äta persilija som varit fryst;P köper även färsk till dom
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Farligt tror jag absolut inte. Men lite av det nyttiga försvinner ju och så tappar man ju lite av den fina konsistensen rätt ofta.
Mina marsvin har varit mkt förtjusta i att slicka i sig upptinad spenat (inte blad alltså, utan såndär finhackad), så så illa kan inte upptinad mat vara :p

Men nog måste man kunna odla sin egen marsvins mat hemma i köksfönstret. Tänkte just på persilja och sådant.
Hur många av er gör det?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag köper krukor med färska kryddor i butiken. Det är stora krukor så de räcker väl en vecka eller lite till. Upptäckte just att våra marsvin är mycket förtjusta i basilika. Det är klart att det går att odla själv, men jag tror de äter upp kryddorna fortare än de växer nu vintertid. Jag har tänkt sätta lite kryddor i landet till våren så vi har färsk persilja mm över sommaren iallafall.
#6 Havregräs odlar jag på vintrarna och ger som tillskott till framför allt ungar och så. Busenkelt och otroligt uppskattat.
Solrosfrön kan man också sätta och ge de små plantorna, värdligt uppskattat. Solrosplantor är f.ö. bra marsvinsmat, även de stora plantorna på sommarhalvåret.
De KAN äta fryst persilja men de innehåller inte alls lika mkt c-vit. ;) Bäst är självklart färskt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#7 Man ska inte ge för mycket kryddor har jag hört - alltså ca 1 g/v (basilika, koriander, oregano, timjan). Persilja kan man gott ge varje dag :)
Mvh Felicia

jag har aldrig gett dom persilja, kanske ska pröva det :)
#11 Ja, det borde du verkligen! Det är den grönsak/frukt osv. som innehåller mest c-vit. :) Mina marsvin får det i princip dagligen.
Mvh Felicia