Ringorm
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har fått Ringorm
En stor väldans blaffa har jag på kinden som ser förskräcklig ut…jag har vart hos doktorn och fått fotsalva som jag ska smörja med.
Inget konstigt med det egentligen, men nu till den stora frågan, vem har smittat mig?
Som ni förstår eftersom jag skriver här så har jag marsvin, två st. rexkillar på två år. Jag kan inte se ett dyft på dem, men tydligen kan marsvin vara smittbärare fast de själva inte har symptom.
Sedan håller jag på med hästar, och en av dem som är i stallet har också fått Ringorm (en av människorna alltså =), men de har inte sett det på några av deras djur.
Vad tycker ni att jag ska göra, bör man ta grisarna till vet trots att det inte syns ett dyft på dem? Hur kan man veta om de har det liksom om de inte visar några symptom? Någon som har någon aning??
Kram Flisan & piggarna
Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

Jag skulle inte tro att det är dina marsvin som smittat om de inte har några synliga symtom. Har du varit på utställning? Har du katt eller hund, eller ungåtts med (blivit slickad i ansiktet av) som skulle kunna ha smittan? Jag har inte hört talas om att hästar får Ringorm, däremot kor. Med hästar kan jag dock ana att det lätt sprids, ex vid ryktning då mycket hår flyger omkring.

nopp, ingen utställning och jag har bara marsvinen. Har haft Ringorm tidigare och den gången blev jag smittad av häst. Kan ju vara så att någon av deras hästar har det fast att man inte sett det. De har ett får med lamm också, och om de har det är det ju svårt att se eftersom de har så väldigt mycket hår…
Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.
Svårt läge.
Jovisst kan marsvinen ha Ringorm utan att det syns, men att de skulle smittat dig utan att själva ha symtom verkar inte så rimligt.
Ringorm på häst är inte särskilt ovanligt. Men får hästar Ringorm så syns det, de kan inte vara symtomfria smittbärare. Skulle nog snarare tro att det är hästarna som är boven i dramat här eftersom ytterligare en person i stallet fått det. Har man verkligen kollat igenom dem ordentligt? Det är ju ganska mkt att kolla igenom på en häst…..

#2 Jamen då kommer det ju säkert från häst eller får och inte marsvin. Då skulle jag inte ta marsvinen till veterinär.

De säger att de inte sett något, men som ni säger så är det ju en hel del att gå igenom, så det kan ju vara lätt att missa. Det finns även katter där och de kan ju kanske ha det.
Men det är troligtvis inte svinen då, så jag tror jag avvaktar och ser vad som händer. Det kan ju inte vara farligt för grisarna för de har ju ingenting i huden, jag har kollat överallt…