Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 825 ggr
Lyan
0

Uställningsbar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju planerat att prova ställa Rema i klippt (har siktet på vinst även om det säkert inte hade blivit så även med hel frisyr) men någon av de andra "änglarna" har festat loss på hennes frisyr :-(

Hur stor betydelse har sådana skador i klippt? Har ju ställt ett par med pälsskador tidigare, men nu ligger som sagt siktet mycket högre.

Hela sidan

Lyan
0

Trasiga sidan

Lyan
0

Den som smakat har varit noggrann iallafall

[Maijah]
0

Kan inte hjälpa dig med den frågan tyvärr:/ Tur att ingen tuggar på min alpacahona. Kan ju inte vara så roligt, iaf inte om man vill ställa ut:S

FeliciaS
0

Så här står det ju i standarden:

"Klippningen ska framhäva rasens egenskaper. Pälsen på skuldror och sidor ska vara av jämn längd och harmoniera med släpet. Pälsens längd bedöms inte i förhållande till djurets ålder.
De vanligaste felen: Ojämn pälslängd (t.ex. droppform), synliga skador.
Diskvalificerande fel: Pälslängd under 10 cm."

Så det verkar ju inte särskilt bra om du ställer henne i klippt när hon är såpass tuggad.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

#4 Bläää, jaja, jag provar iallafall :-) Kan inte gå sämre än med Hugo iallafall hehe

FeliciaS
0

#5 Varför inte vänta tills du vet att hennes päls är i bra skick? :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

#6 För att det är alltid någon som tuggar någonstans och nu var hon i utställningsskick :-P

Lite ledsen med för jag klippte ner Betty idag, hon kom tvåa sist, men hon har haft lite symtom på äggstockscystor och nu har hon blivit tunnhårig på magen och blivit ömhårig så. Skönare för henne att bli lite korthårigare då så jag slipper kamma.

Och Lisens crest är inget bra så henne kan jag inte räkna med annat än att hon ska följa med och vara söt :-)

Creation
0

Så länge all päls från ryggen och ner är över 10 cm ser jag inte varför du inte skulle kunna ställa ut henne. ;-) Men var beredd på att det kan bli avdrag!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
0

#8 Hon har bara blivit tuggad bakom nacken. Sedan är hon kortklippt rumpan men Betty kom tvåa när hon var klippt likadant, Betty hade även hon lite tuggat i nacken, men eftersom hon är lockig syns det mycket mindre.